”En seger för oss inom bemanningsbranschen!”

– Jag blev skitglad. Det här är en toppenseger för oss inom bemanningsbranschen! Så kommenterar Transportklubbens ordförande Lars Karlsson på bemanningsföretaget Logent i Norrköping det nya bemanningsavtalet.

Alla jobbarkompisar var glada i går, berättar Lars Karlsson. Han berömmer Transports ombudsmän, och hela LO-kollektivet, som lyckades få igenom en timbaserad garantilön i det nytecknade kollektivavtalet.

– Det var bra att man satte bestämda summor för garantilönen också.

Lars Karlsson syftar på garantinivåerna 108 kronor i timmen för kvalificerade yrkesarbetare och 100 kronor per timme för övriga.

– För en gångs skull visade LO hela sin styrka! Garantilönen var en av de viktigaste punkterna, en lucka i avtalet som arbetsgivarna missbrukat i många år, menar han.

Alla vill jobba, inte förgäves sitta hemma och vänta på sms eller telefonsamtal, betonar Lars Karlsson.

– Men det är en trygghet att veta att man i alla fall kan få ut sin garantilön, ifall det inte finns jobb. Man måste ju kunna leva och försörja sig. Alla jobbar bättre när man vet att den möjligheten finns.

Det enda smolket i bägaren tycker Lars Karlsson är att det dröjer ända till den 1 maj nästa år innan bestämmelserna i det nya avtalet börjar tillämpas. Fram till dess fortsätter den gamla överenskommelsen att gälla.

– Nackdelen med Bemanningsavtalet är väl att det är 14 LO-förbund som ska komma överens. På någon punkt måste facket vika sig och jag antar att arbetsgivaren behöver tid på sig för att ändra sitt sätt att jobba.

När möjligheten att ”sätta folk på bänken”, i avvaktan på nya arbetstimmar, inte längre finns kan bemanningsföretagen blir lite försiktigare när det gäller anställningar, funderar Lars Karlsson.

– Man kanske inte vill ha för stor arbetsstyrka och kanske tvingas lägga ner mer resurser på att anställa personal. Jag vet inte riktigt hur det kommer att bli.

Avtalsförhandlare, som Transportarbetaren talat med, förklarar att ”tidsfristen” fram till 1 maj 2013 var det pris LO-förbunden betalade för att få igenom ändringen av garantilönen. Något som arbetsgivaren länge hårdnackat vägrade.

Det nya avtalet är ett bättre verktyg för att få fler att börja jobba fackligt, tror Lars Karlsson.

– Nu kan vi visa för dem som inte är med vad vi kan uppnå tillsammans. Folk förstår bättre varför man ska vara med i facket.

Han är lättad att avtalet nu är i hamn, så att klubben kan ägna sig åt att lösa andra avtalsrättsliga problem på uthyrningsföretagets arbetsplatser. En tvist kring schemaläggning har seglat upp, där arbetsgivare och fack inte är överens. Den la lite sordin på glädjen över det nya avtalet i går.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.