En omöjlig ekvation

Långa arbetspass, oregelbundna tider och inte alltid mat i närheten när man behöver. Chaufförsjobbet kan vara en ständig prövning för diabetiker. – Jag tror inte kroppen håller fram till att man blir pensionär, säger lastbilsföraren Micael Ebbesson.

För 16 år sedan var Micael Ebbesson smärt och vältränad. Under några år utomlands hade han både arbetat fysiskt och fått in träningen i vardagen. Väl hemma i Sverige satte han sig i lastbilen igen. Och gick upp 22 kilo på tre månader.

Några år senare kom diabetes­diagnosen som ett brev på posten.

– Det är välmåendet som har gett mig diabetes. För lite motion och sånt, säger 56åriga Micael Ebbesson.

I dag arbetar han fortfarande som lastbilschaufför och kör för ett åkeri i Helsingborg. Tiderna varierar och han kör långa sträckor med flera nätter i veckan i övernattningsrum längs vägen. Något kylskåp i bilen har han inte. Att följa råden som ges för personer med diabetes är ofta en omöjlighet.

– Man ska ju äta var tredje, fjärde timme. Och hur funkar det när man kör långtradare? Det funkar inte alls, jag får äta när jag hinner med det, säger han.

Micael Ebbesson tar ett exempel.

– Vi säger att jag kör natt. Då börjar jag på söndagseftermiddagen och måste sova lite längre för att orka jobba till fyratiden på måndagsmorgonen. Då får jag äta frukost vid lunchtid och sen ta med mig ett äpple att äta när jag lastar. För sen blir det inte middag förrän tolv timmar senare.

Tillsammans med sin läkare har Mikael Ebbesson provat sig fram till ett sätt att kombinera medicinen som gör att han kan klara sig även fast det går lång tid mellan målen. Så länge som han tar sina tabletter och kanske sticker emellan med en korv på något rastställe går det att sköta både jobb och diabetes.

Att det över huvud taget går att leva som Micael Ebbesson gör beror på att han har diabetes typ två och bara behöver medicinera med tabletter. Hade han haft en allvarlig­are form av sjukdomen och kanske tagit insulinsprutor, hade det varit svårare. Samtidigt tror han inte att det går att leva som han gör i längden.

– Det är svårt. Det sliter enormt mycket att behöva vända på dygnet hela tiden. Jag tror inte att kroppen håller fram till att man blir pensionär.

Paolo Johansson är också lastbilschaufför med diabetes. Han har visserligen regelbundna tider, men jobbar natt varje arbetspass.

Från måndag till fredag kör han mellan fyra på morgon­en och halv två på ­eftermiddagen.

Paolo är 49 år och upptäckte att han hade diabetes av en slump på jobbets hälsokontroll för drygt två år sedan.

Sedan dess har han lagt om sina vanor rejält.

– Jag äter inte godis längre och har inget socker i kaffet. Dessutom äter jag mer fiberrik kost och mer grönsaker.

För Paolo räcker det att äta bra och på regelbundna tider för att hålla sjukdomen i schack.

Men med hans arbetstider kräver det en del eftergifter.

– Förr vägrade jag att äta på morgonen. Jag kastade i mig en kaffe och drog. Nu får man vara lite mer noggrann. Det är inte så lätt att få i sig nåt klockan tre när man går, men det får bli en tallrik yoghurt ändå.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".