Malin Olsson jobbar som ensamarbetande taxitelefonist nattetid.
Close
Tre datorskärmar, telefon och tangentbord. Det är vad som krävs för att Malin Olsson ska kunna serva taxikunder på fyra orter nattetid. Och så energidryck och snus för att hålla sig vaken.
Close

En lugnande röst i natten

Stresstålighet, tålamod och lokalkännedom. Och kanske några koppar kaffe. Det är vad som krävs för att klara av jobbet som ensamarbetande taxitelefonist nattetid. I alla fall om man får tro Malin Olsson.

– Sverigetaxi i Sundsvall, Malin!

Längst bort i en korridor, i en kontorslokal i Sundsvall, sitter Malin Olsson med headset på huvudet, händerna på tangentbordet och tre datorskärmar och en stor telefon framför sig.

I resten av lokalen är det tomt och tyst.

Den här torsdagsnatten är det Malin själv som sköter växeln åt alla Sverigetaxis bilar i Sundsvall, Härnösand, Västerås och Enköping.

– Vart vill du åka? Via stora hotellet. I vilket namn ska jag boka? Då kommer det en bil om fem minuter.

Västerås och Enköping har på dagtid en egen växel, men så här på vardagsnätter, när inte lika många ringer, sköts verksamheten från Sundsvall. Inte helt lätt, när man som Malin aldrig har varit på plats i någon av städerna.

– Första gången jag tog ett samtal från Västerås var det en kund som sa ”jag står vid fontänen”. Då fick jag be honom gå till närmaste taxistolpe i stället.

I Sundsvall däremot vet hon var varenda gatstump ligger. Just lokalkännedom är en av de egenskaper som Malin tror är viktiga för att bli en bra taxitelefonist. Utöver det krävs att man har tålamod och är stresstålig.

Tålamodet sätts på prov flera gånger under natten. Många av dem som ringer är gamla. Då kan hon behöva upprepa det hon säger en, två och tre gånger. Samtidigt måste hon alltid hålla en lugn och trevlig ton.

– Om jag har en dålig dag ska det inte gå ut över kunden. Då får man vara sur mellan samtalen i stället.

Stresstålighet är ett absolut måste. Och stressen, tidspressen, är både det sämsta och bästa med jobbet, tycker Malin Olsson. Att känna att hon klarar av att hålla huvudet kallt trots att det blinkar av ingående samtal på flera linjer är en utmaning i sig. Att stressa hela tiden är dock inte bra i längden. Därför trivs Malin bra även med de lugna arbetspassen. Som på vardagsnätter, när hon ensam styr skutan Sverigetaxi Sundsvall.

– Jag tycker att det är lugnt och skönt, jag gör som jag vill, det är bara jag. Tempot är också lugnare. Det passar mig.

Ofta händer knappt något på flera timmar. När sista flyget har landat på Midlanda, nattåget har lämnat stationen och krogarna stängt för kvällen är det få som behöver en taxi innan morgonresenärerna vaknar. Då får man försöka få tiden att gå bäst man kan. Malin kollar mejlen och går igenom att morgondagens ”slingor” för samåkande kunder till tågstationen och flygplatsen ser bra ut. Men sen handlar det om tidsfördriv i väntan på nästa samtal.

– Jag brukar se på tv. Programmet som sammanfattar lokala nyheter från hela Sverige har nästan blivit heligt för mig de här kvällarna.

Helt ensamt är det heller inte.

– Chaufförerna brukar komma in och prata och ta en kaffe.

Samarbetet och umgänget med kollegorna är något som Malin värderar högt.

– Även fast vi telefonister inte har samma chef som chaufförerna är vi kollegor och har en samhörighet.

På skrivbordet ligger snusdosan bredvid burken med energidryck. För lite extra energi krävs det för att hålla sig vaken och alert under småtimmarna. Även kaffeautomaten får göra sitt.

– Det brukar bli fyra koppar per natt, säger Malin.

Att äta på nätterna brukar hon dock försöka undvika. Om det inte är helg.

– Då kan jag unna mig en hamburgare eller så.

Trots att hon bara är 24 år är Malin Olsson inne på sitt nionde år som taxitelefonist. Det var hennes mamma, också hon i branschen, som fixade det första jobbet, parallellt med gymnasiestudierna. Efter det har hon hunnit med en vända till Umeå, men sedan 2012 är hon tillbaka i Sundsvall. Under åren som telefonist har Malin sett hur tekniken har förändrat jobbet i grunden.

– Det har blivit mer lättjobbat. När jag var på Taxi kurir i Umeå för några år sedan jobbade vi med papper och penna och radio.

Nu går mycket av sig självt. De som bokar via webben eller Sverigetaxis app kommer direkt in i systemet och tilldelas en bil automatiskt. När kunder i stället ringer in skriver Malin, samtidigt som hon pratar, in informationen i datorn.

Då och då under natten ringer någon taxichaufför till växeln och frågar om det finns något mer jobb till dem. Men svaret blir oftast nej. Vid sådana tillfällen är Malin glad att hon sitter av de lugna timmarna med fast månadslön och inte, som taxichaufförerna, arbetar på provision.

– Även om jag inte har ett samtal får jag min lön. Det är förstås en oerhörd stress att vara ute flera timmar och inte få en körning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.