Close
Hur kan Sverige ta en ledande position i omställningen till fossilfria tunga transporter? Den frågan fick inget riktigt svar på seminariet i Almedalen.
Close
Almedalen

Eldrift på väg het fråga i Almedalen

Åkeri. Elvägar behövs om Sverige ska ha en chans att klara de uppställda klimatmålen för transportsektorn. På den punkten var alla överens när den tunga trafiken debatterades i Almedalen.

– Vad som krävs nu är långsiktiga beslut. Det har varit fört mycket ryckighet i politiken. Våra kunder vågar inte investera i ny teknik, sa Scanias representant Erik Ljungberg.

Klimathotet och behovet av mer eldrivna fordon är en av de största frågorna som diskuteras på årets Almedalsvecka.

I en panel med både riksdagspolitiker och representanter för handel och industri var det få som trodde att Sverige kommer att nå klara målet på 70 procents minskning av koldioxidutsläppen från vägtrafiken till 2030.

För att ändå komma framåt behövs både biodrivmedel och elektrifiering, ansåg debattörerna.

När det gäller el-försörjningen planerar myndigheten, Svenska kraftnät, för en storskalig utbyggnad av kraftledningsnätet – stamnätet. De kommande tio åren ska 100 miljarder kronor satsas.

– Vi ska bygga dubbelt så mycket på tio år som vi gjort de senaste 30 åren. Vi är inte vana att bygga i den takten, sa Per Eckemark, Svenska kraftnät.

Kruxet, förklarade han, är att det normalt tar åtta, tio år han få en kraftledning på plats. Av det är ett par år ren byggtid, resten planprocessen med överklaganden och annat.

Klädkedjan H&M har inlett ett samarbete med flera stora aktörer i el- och fordonsbranschen, med målet att helt och hållet gå över till fossilfria transporter. H&M:s hållbarhetschef Lina Ödeen uppgav att klädföretaget i dag har svårt att hitta transportörer som lever upp till klimatkravet.

– Svaret vi får är att transportföretagen inte ser en tillräcklig långsiktighet, när de ska satsa på nya fordon.

Scania, som är en av HM:s samarbetspartners, anser att det främst är beskattningen som varit ryckig och som skapat osäkerhet.

Politikerna i panelen sitter alla i riksdagens trafikutskott. De försvarade sig.

Anna-Caren Sätherberg (S) sa:

– Ett problem är att det kommer olika önskemål från olika aktörer. Vi måste reda ut vilka transportslag som ska finnas var.

Moderaten Jessika Roswall fyllde i:

– Ryckigheten är nog alla politiska partiers fel. Visst, det är viktigt att hålla politiska överenskommelser. Men förutsättningar ändras under vägen och då  måste vi våga fatta nya beslut.

Elektrifierade bilvägar är en lösning som allt fler bedömare ser som en nödvändighet i framtiden. Även om en del gods kan flyttas över på järnväg och sjöfart, så talar allt för att godstransporterna kommer att öka kraftigt på vägnätet.

Det som diskuteras är främst en satsning på el-väg inom en triangel Stockholm-Malmö-Göteborg-Oslo-Stockholm.

Varför är ni politiker och myndigheter så saktfärdiga när det gäller elvägar, undrade seminariets moderator.

Trafikverkets måldirektör Sven Hunhammar svarade:

– Vi är en nyckelspelare i detta. Elväg är inte den enda lösningen för att nå klimatmålet. Men en viktig. Tyvärr är tekniken är inte tillräckligt mogen än.

Hunhammar tror inte att Sverige når det uppställda klimatmålet till 2030. Möjligen till 2035.

När det gäller just elvägar var politikerna överens:

– Vi vill ha elvägar. Men det måste byggas i en hållbar takt, sa Anna-Caren Sätherberg (S).

– Elvägar blir en viktig pusselbit. Men vi vill inte satsa fel, sa Jessica Roswall (M).

Anders Åkesson (C), var också positiv:

– När vi som privatpersoner köper ny bil är det hjärtat som till stor del får styra valet. När åkeriförerag beställer nya fordon måste det göras med hjärnan. Hela hjärnan. Det är affärsmässigheten som avgör om företaget ska överleva. Därför behövs långsiktiga spelregler.

I panelen fanns ingen representant för åkeribranschen. Det störde Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson, som fanns bland åhörarna.

Efter seminariet sa han:

– Det hade förstås varit värdefullt med synpunkter från branschen. Någon som kunde ha påpekat att e-handeln växer kraftigt, där säljarna utlovar gratis frakt. Det finns inga gratis transporter. Att påstå det är ett hån mot våra medlemmar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Överlastade transporter allt större problem

Vägtransporter. Nästan hälften av de tunga fordonen är för tungt lastade, visar Trafikverkets mätningar. Och överlastningen har ökat kraftigt under senare år.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Transportarbetarens logga

Transportsektorns klimatmål – en politisk önskedröm?

Klimathotet. Nästa år lägger Postnord ned posttågen till Sundsvall och flyttar över brevsäckarna på lastbil. Det går stick i stäv med Postnords eget miljöprogram och mot politiska mål som säger att mer gods ska gå på järnväg. Beskedet ger näring åt miljöforskaren Per Kågesons slutsats. Att Sverige inte kommer att klara det uppställda klimatmålet för transportsektorn till 2030.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.