El på väg

Allt fler batteridrivna elbilar rullar på vägarna. Fast inte i tung fjärrtrafik. För att klara resan Stockholm-Göteborg skulle det krävas ett batteripack på 40 ton! Lösningen kan i stället bli elvägar, med trådlastbilar. Att elektrifiera triangeln Stockholm-Malmö-Göteborg kostar omkring 15 miljarder kronor. – Billigt, säger anhängarna.

Eldrivna bussar och lastbilar är inget nytt. Många Stockholmare minns säkert trådbussarna och på 1950-talet hade KF en egen lastbilslinje som fick ström genom en kontaktledning i luften.

Efter alla larm om fossila bränslen och klimatpåverkan har eldrift blivit hett igen. Det är inte så märkligt. En modern dieselmotor har en verkningsgrad på högst 46 procent. Mycket av energin går bort som värme. En elmotor är dubbelt så effektiv som dieseln.

Med dagens elpris framstår eldrift som än listigare. Räknat per kilowattimme kostar elektricitet bara hälften mot dieselolja. Att köra lastbil på el innebär alltså att energikostnaden kan kapas med tre fjärdedelar.

När det gäller elvägar finns i dag två tänkbara lösningar för att föra över ström till lastbilar och bussar:

  • Konduktiv överföring. Ett ”kontaktdon” på bilen släpar mot en strömskena i luften, på marken eller vid sidan av vägen. Väljer man luftledning är det som de gamla trådbussarna, fast med en högteknologisk ”strömavtagare” som kopplas ifrån automatiskt vid omkörningar eller trafikhinder.
  • Induktiv el. Ledningen ligger dold i asfalten och energin överförs via elektromagnetiskt fält. Samma teknik som i spisar med induktionshäll.

Vilken teknik är mest gångbar för tung trafik? Svaret är att det beror på hur och var fordonet körs. Per Ranch är konsult och varm förespråkare för elvägar. Redan 2010 gjorde han en förstudie åt Trafikverket, på temat elvägar och tunga transporter. Han är övertygad om att det är en lösning som kommer att införas i Sverige.

Varför? Vad talar för elektrifierade motorvägar i stället för mer gods på järnväg, som ju redan i dag drivs med el?

– I dag har vi kapacitetsöverskott på bilvägarna och kapacitetsbrist på järnvägsspåren. Samtidigt ser vi att efterfrågan på godstransporter fortsätter att öka. Och den ökar helt klart snabbare än vi hinner bygga de nya järnvägsspår som skulle behövas.

– Det tar tio gånger så lång tid och är tio gånger så dyrt att bygga ny järnväg, jämfört med att elektrifiera en motorväg som redan finns. Dessutom blir energiåtgången och miljöpåverkan mycket större om man anlägger nya spår. Ingreppen i naturen är omfattande.

Enligt Per Ranch har det gjorts livscykelanalyser som visar att det tar decennier innan investeringar i spårbunden trafik betalar sig i form av minskad miljöbelastning.

Han har själv räknat på spårvagn kontra trådbuss i Stockholm. Studien visar att uppåt 20 år runnit i väg innan invånarna kan börja kvittera ut miljövinsten. För långväga järnvägslinjer, med glesare trafik, handlar det snarare om 100 år, hävdar Per Ranch.

Fast han får mothugg. Inte minst från Miljöpartiet som argumenterar intensivt för att mer gods måste styras över på järnväg. Varför har det inte redan skett?

Per Ranch säger:

– Varje omlastning är kostsam och tåget går dessutom för långsamt. Genomsnittsfarten är 48 kilometer i timmen. Jämför det med lastbil, där snitthastigheten ligger kring 78 kilometer.

– Nu pratar politikerna om snabbtåg också. Som kanske ska samsas på samma banor. Det skulle inte förbättra situationen.

Ett annat problem, menar Ranch, är att tåget levererar gods i för stora ”klumpar”. Det fungerar vid lågvärdigt gods som malm och skogsprodukter. Men i övrigt är det bara enstaka, väldigt stora företag som klarar att använda hela tågset. Som Ikea.

– Jag har diskuterat järnvägsfrågan med många aktörer på transportmarknaden. De säger samma sak: ”Det här med tåg är så jäkla politiskt känsligt…” Men ingen tror på någon större överflyttning av gods från landsväg till tåg. Jag är alldeles övertygad om att elvägar kommer. Frågan är bara hur lång tid det tar.

Elvägar blir en utmaning för många aktörer, betonar Per Ranch. Chaufförerna som kör bilarna behöver utbildning och kan höja sin yrkesstatus. Fordonstillverkarna får möjlighet att utveckla nya bilar och motorer – fast det är inte säkert att de blir vinnare i slutänden:

– Elhybriderna blir säkert dyrare i inköp, men elmotorer har högre livslängd och kräver mindre service. Tillverkarna kommer att sälja färre fordon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.