Transport vill använda LO för att pressa Budbee

Avtal. Transports förbundskassör Anna Ryding upprörs över att AMF Pension gått in med 240 miljoner kronor i Budbee. Företaget som jobbar med hemleveranser vägrar kollektivavtal och betalar lägre löner än avtalsbundna konkurrenter.

Anna Ryding, förbundskassör Transport
Foto: Jan Lindkvist

Vid Budbees senaste årsredovisning, den för 2019, gjorde företaget en förlust på 65 miljoner kronor. Inte särskilt ovanligt för ett teknikdrivet tillväxtföretag. Många växande företag går i förlust under ett antal år. Det som upprör Transport är att LO-medlemmarnas pengar används till att blåsa på tillväxten av ett företag som aktivt tackar nej till kollektivavtal och hittar olika sätt att försvåra avtalstecknande för facket.

– Jag tycker att det är bedrövligt att man inte gör en bättre bakgrundskoll innan man investerar. Sedan så tycker jag att det är anmärkningsvärt att ett så stort företag som Budbee saknar kollektivavtal. Har man 116 bilar är man ett stort företag, säger Anna Ryding.

Budbee vill inte svara på frågan om AMF tagit upp frågan om kollektivavtal inför investeringen. I AMF:s ägarpolicy står det att ”AMF ska – både inom ramen för sin verksamhet men också i relation till innehavsbolag ­­– värna föreningsfrihet och rätten till kollektiva förhandlingar”.

Anna Ryding kommer att ta frågan om Budbee vidare till LO.

– Transports möjlighet att påverka är genom LO.  Lilla Transport har inte så mycket att säga till om själva. Men LO är en av ägarna till AMF och jag tror vi har möjligheter att påverka därigenom.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. John doe:
    31 mars, 2021

    I've forgot to mention the fact that the system that budbee uses to calculate the delivery and driving timesis very wrong and whoever or whatever automated system they use calculates the distance in a straight line instead of it taking into account traffic lights , turns and any other factors such as traffic or maybe road works which would cause a delay. Many times I've had my delivery times shortened or not even taken into consideration because of that. And everyone in the gig industry uses this system for some reason. I've had the same issue with foodora last year when I was delivering with my own car but I was having the delivery times of a bicycle (not taking into consideration the fact that there are traffic lights and no parking).

  2. John doe:
    31 mars, 2021

    As one of the drivers that drive for budbee at least 4 shifts a week I can say that the information written in this article is just scratching the surface. You don't know about the poor maintenance of the vehicles especially in the winter with the winter tyres worn out and the fact that the 140kr/h are only if you are a certain level. Or the fact that the delivery time is actually lower than the one stated on the article (ranges from 1min 30 for a house to 3min30 for a 7th floor flat). And also the fact that the driver is responsible for the damage of the vehicle because he is "renting"the vehicle from budbee while on the route.
    There is also the fact that drivers have a certain amount of time to load up the vehicle (it was 15 min now is up to 20 min). Often the parcels are very heavy and the allocated time is not even close to the time it takes to get the parcels to the customer. And many more issues that put a lot of stress on the drivers for the very low amount that they are paying.
    In the beginning I was wondering why there aren't more Swedish drivers working for them now I know.
    There is also the fact that when a driver tries to address an issue he gets the silence treatment or they deny the issue completely.
    For privacy reasons I will not disclose my real name.

  3. Lena Thermænius:
    7 februari, 2021

    Bra att detta uppmärksammas, hela gigekonomin borde upphöra.

Lästips:

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Avslaget och uppgjort på LO:s kongress

Ordförandeord. Tack för det här året. Det har som alla vet varit ett märkligt år med pandemi, restriktioner både hit och dit. Precis när man trodde att det började lätta kom nästa omgång. Nu hoppas jag bara att 2022 ska bli ett år där vi kan ha verksamhet, på ett så vanligt sätt som möjligt.

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i veckan.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Internationella Arbetsmiljödagen

Ingen ska behöva skada sig på jobbet!

Arbetsmiljö. I dag, torsdagen den 28 april infaller Internationella Arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health Work” – en dag då arbetet för säkrare och tryggare arbetsmiljöer står i fokus världen över.

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.

Schyst skifte

Sommardäck. I år satsar Euromaster på däckbyte i tält för drop in-kunder på sju orter runt om i landet. Till skillnad från andra kedjor med liknande verksamhet har Euromaster kollektivavtal och en särskild uppgörelse med Transport som möjliggör däckskifte även på fredagkvällar och helger – med schysta villkor för de anställda i tältet.