Transport vill använda LO för att pressa Budbee

Avtal. Transports förbundskassör Anna Ryding upprörs över att AMF Pension gått in med 240 miljoner kronor i Budbee. Företaget som jobbar med hemleveranser vägrar kollektivavtal och betalar lägre löner än avtalsbundna konkurrenter.

Anna Ryding, förbundskassör Transport
Foto: Jan Lindkvist

Vid Budbees senaste årsredovisning, den för 2019, gjorde företaget en förlust på 65 miljoner kronor. Inte särskilt ovanligt för ett teknikdrivet tillväxtföretag. Många växande företag går i förlust under ett antal år. Det som upprör Transport är att LO-medlemmarnas pengar används till att blåsa på tillväxten av ett företag som aktivt tackar nej till kollektivavtal och hittar olika sätt att försvåra avtalstecknande för facket.

– Jag tycker att det är bedrövligt att man inte gör en bättre bakgrundskoll innan man investerar. Sedan så tycker jag att det är anmärkningsvärt att ett så stort företag som Budbee saknar kollektivavtal. Har man 116 bilar är man ett stort företag, säger Anna Ryding.

Budbee vill inte svara på frågan om AMF tagit upp frågan om kollektivavtal inför investeringen. I AMF:s ägarpolicy står det att ”AMF ska – både inom ramen för sin verksamhet men också i relation till innehavsbolag ­­– värna föreningsfrihet och rätten till kollektiva förhandlingar”.

Anna Ryding kommer att ta frågan om Budbee vidare till LO.

– Transports möjlighet att påverka är genom LO.  Lilla Transport har inte så mycket att säga till om själva. Men LO är en av ägarna till AMF och jag tror vi har möjligheter att påverka därigenom.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. John doe:
    31 mars, 2021

    I've forgot to mention the fact that the system that budbee uses to calculate the delivery and driving timesis very wrong and whoever or whatever automated system they use calculates the distance in a straight line instead of it taking into account traffic lights , turns and any other factors such as traffic or maybe road works which would cause a delay. Many times I've had my delivery times shortened or not even taken into consideration because of that. And everyone in the gig industry uses this system for some reason. I've had the same issue with foodora last year when I was delivering with my own car but I was having the delivery times of a bicycle (not taking into consideration the fact that there are traffic lights and no parking).

  2. John doe:
    31 mars, 2021

    As one of the drivers that drive for budbee at least 4 shifts a week I can say that the information written in this article is just scratching the surface. You don't know about the poor maintenance of the vehicles especially in the winter with the winter tyres worn out and the fact that the 140kr/h are only if you are a certain level. Or the fact that the delivery time is actually lower than the one stated on the article (ranges from 1min 30 for a house to 3min30 for a 7th floor flat). And also the fact that the driver is responsible for the damage of the vehicle because he is "renting"the vehicle from budbee while on the route.
    There is also the fact that drivers have a certain amount of time to load up the vehicle (it was 15 min now is up to 20 min). Often the parcels are very heavy and the allocated time is not even close to the time it takes to get the parcels to the customer. And many more issues that put a lot of stress on the drivers for the very low amount that they are paying.
    In the beginning I was wondering why there aren't more Swedish drivers working for them now I know.
    There is also the fact that when a driver tries to address an issue he gets the silence treatment or they deny the issue completely.
    For privacy reasons I will not disclose my real name.

  3. Lena Thermænius:
    7 februari, 2021

    Bra att detta uppmärksammas, hela gigekonomin borde upphöra.

Lästips:

En tredjedel av leveranserna saknade kollektivavtal

Arbetsvillkor. Facken Transport och Seko har kartlagt vilka som gör sista milen-levanser i Stockholm. Det visade sig att drygt 30 procent av företagen saknade kollektiv­avtal.

Avtal på paketjätte firades

Arbetsvillkor. Instabee har tecknat kollektivavtal för nära 700 anställda arbetare. Det firade Transport genom att bjuda terminalarbetare och chaufförer på hamburgare och facklig information.

Yrkesförarens dag 9/9 logga

9/9: Till er, alla yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag hyllar vi dem som får allt att rulla, alla tider och alla dagar året runt. Den 9 september är Yrkesförarens dag.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.