Dyster stämning efter besked om nedläggning
Göteborgs andra flygplats, i Säve, läggs ner. Personalen fick beskedet på ett möte i går, tisdag. Totalt drabbas 130 anställda. – Det är oerhört trist. Arbetsmoralen sjönk till nollpunkten, säger Transports klubbordförande Hampus Edlund.
Säve flygplats ligger på Hisingen, nordväst om Göteborgs centrum. Banan byggdes 1940, som militär flygflottilj.
Efter att försvaret avvecklat verksamheten 1969 satsade Säve på passagerartrafik och tyngre flygplan. I samband med att Göteborg kommun och Volvo gick in som delägare år 2000 döptes anläggningen om till Göteborg City Airport.
Kort efter etablerade sig Ryan Air på Säve och det blev inledning till en kraftig expansion. På senare år har omkring 800 000 passagerare årligen rest via Göteborg City Airport.
Marktjänsten sköts av flygplatsbolaget, något som givit jobb åt 50–55 transportare. Men nu är framtiden oviss. Fackklubbens ordförande Hampus Edlund är besviken:
– Nedläggningen kom inte helt oväntat, men beskedet blev ändå en chock. Tyvärr har vi vetat ganska länge att Swedavia (tidigare Luftfartsverket) vill dra sig ur och satsa helt på Landvetter.
I höstas seglade nya orosmoln upp på himlen. En undersökning visade att markförhållandena, bärigheten, var undermålig på Säve. Den 26 november stoppades all trafik med tunga flygplan och bolagen flyttade över trafiken till Landvetter. Kvar blev flygbolaget Sparrow aviation som flyger på Bromma med en mindre maskin. Plus myndighetsflyget – det vill säga räddningstjänst, ambulanstransporter och polisens helikoptrar.
Utredningen visar att det skulle kosta 250 miljoner kronor att åtgärda bärigheten ute på fältet. Det är den investeringen som nu får ägarna att backa.
Hampus Edlund säger:
– Swedavia har nu tagit över Volvos och Göteborgs kommuns aktieposter för en symbolisk summa, en spottstyver. På Swedaia har jag inga förväntningar, de har ju redan uttalat att de vill avveckla sitt engagemang här. Men jag är besviken på kommunen som inte har större intresse av flygplatsen.
Vad som händer nu är oklart. Över 100 anställda berörs, men inga uppsägningar har gjorts ännu.
– Det är möjligt att en viss flygverksamhet blir kvar. I så fall krävs ju ett mindre underhåll. Men risken finns väl att Säve går samma väg som Barkarby i Stockholm och förvandlas till affärscentrum och bostäder, säger Hampus Edlund.