DSV-åkare i nytt blåsväder?

Åkeriet Team Marc krävs på 5,5 miljoner kronor i arbetsgivaravgifter, efter en revision av Skatteverket. Verksamheten har flyttats över till ett nytt bolag, med namnet Jörnbring & Clovén. Det uppger en förare som jobbat för det nya åkeriet. Jörnbring & Clovén har 13 lastbilar registrerade. Trots det har Skatteverket inte fått in en enda krona i arbetsgivaravgift från bolaget under 2012 och 2013.

Team Marc är ett av många åkerier som betalat ut chaufförslöner via ”bemanningsföretag” registrerade i Danmark.

I efterhand har Skatteverket granskat utbetalningarna. Myndigheten anser att upplägget kommit till för att lura staten på skatt och arbetsgivaravgifter. Det har sedan lett till att en rad åkerier upptaxerats.

Ett av dem är alltså Team Marc. Företaget har kvar sin hemsida, men det går inte att komma fram på det uppgivna telefonnumret. En kontroll i näringslivsregistret visar att bolagets revisor hoppade av för bara några dagar sedan.

Erica Clovén satt länge som styrelseledamot i Team Marc. Så sent som i juli 2012 skrev hon under företagets årsredovisning.

Clovén har lämnat styrelsen. Nu leder hon i stället Jörnbring & Clovén i Jönköping, ett åkeri som kör för bland annat speditören DSV.

En chaufför, som vi kan kalla David, fick jobb på Jörnbring & Clovén. Han reagerade direkt över villkoren.

– Redan när jag skulle ta bilen fick jag ett förarkort som tillhör en av cheferna. Jag uppmanades att använda både det och mitt eget, för att inte åka dit för brott mot kör- och vilotiderna.

– Dessutom fick jag en magnet att sätta på växellådans givare. Den slår ut hastighetsmätare och färdskrivare. Jag vägrade använda magneten, man ska hålla på reglerna, anser jag.

Enligt David har Jörnbring & Clovén 20-25 bilar i trafik. De flesta bemannas med utländska förare. På Transportstyrelsen finns bara 13 bilar registrerade.

David säger:

– Jag fick inget anställningsbevis och inga lönespecifikationer. Det blev heller inte klarlagt var jag egentligen hade min anställning. I början sa ledningen att det var i åkeriet, men sedan snackades det om bemanningsföretag.

– Lönen strulade. Den utbetalades direkt från åkarens eget konto. När det fattades pengar hävdade företaget att jag fått vad jag skulle, att jag körde på milpeng. Fast det var inte vad vi gjorde upp om när jag anställdes.

Av en slump fick David indikationer på att företaget inte betalar skatt och sociala avgifter. Transportarbetaren har ringt Skatteverket. Där uppger man att ingenting betalats in i arbetsgivaravgift de senaste två kalenderåren.

David uppger att åkeriet styrs av Vojislav ”Vojkan” Petkovic och Erica Clovén. Petkovic är fortfarande styrelseledamot i Team Marc, bolaget som fått Skatteverket på sig. Men han finns inte med som formell företrädare i Jörnbring & Clovén.

Transportarbetaren har upprepade gånger sökt Erica Clovén för en kommentar, utan framgång. När Transportarbetaren ringer ”Vojkans” nummer svarar en mansröst. Samtalet blir kort:

Är det Vojkan jag talar med?

”Ja.”

Du sitter i ledningen för Team Marc, som fått betalningskrav från Skatteverket. Enligt uppgift är du också med och styr verksamheten i Jörnbring & Clovén. Stämmer det?

”Vem har sagt det?”

Förare jag pratat med.

”Jaha, jag svarar bara på frågor om vi träffas, inte per telefon.”

Vi kan träffas. Men då vill jag först veta att du är anställd eller på annat sätt är verksam i det nya bolaget, Jörnbring & Clovén. Annars känns det meningslöst att åka hela vägen till Jönköping.

”Det svarar jag på när vi träffas.”

Vojkan ber sedan att få återkomma under dagen. Samtalet avslutas.

Efter fem timmar har Vojkan ännu inte ringt tillbaka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".