Drygt tio fordon har klampats

Det har blivit lättare att driva in böter från lastbilschaufförer som bryter mot bland annat kör- och vilotider och cabotageregler. I hela landet har ett tiotal tunga fordon låsts fast efter en lagändring, Flest i södra Sverige. I Göteborg har det räckt med hot - så har avgifterna betalats.

Att betalningsviljan ökat blir klart när Transportarbetaren ringer runt till några polisregioner i landet. Frågan gäller hur poliserna upplever effekterna av den skärpta lagstiftning som stegvis införts för att ”hyfsa” åkeribranschen och skapa mer jämlik konkurrens.

Det handlar om möjligheten att klampa, det vill säga låsa fast, fordon som begår olika lagbrott, vilken infördes den 1 mars i år. Den 1 juli blev det också möjligt att hålla kvar fordon i upp till ett dygn, om föraren inte betalade sina böter.

Till det ska läggas att polisen redan från årsskiftet kan begära en mer kännbar sanktionsavgift på 40000 kronor för brott mot cabotagebestämmelserna. De reglerar utländska företags möjligheter att köra inrikestrafik i Sverige och andra EU-länder.

– Bara vetskapen om de nya reglerna verkar avskräckande. Vi är väldigt nöjda med de verktyg vi fått och drar oss inte för att använda dem, säger Christoffer Hallgren på trafikpolisen i Västernorrland.

Han räknar till en klampning, hittills, och två, tre fall när polisen lagt beslag på frakthandlingar, fordonsnycklar eller registreringsskyltar. Den åtgärden ligger steget före att låsa fast hjulen på ett fordon och har använts i sammanlagt cirka 20 fall i landet i stort.

Tunga fordon kan också hållas kvar genom så kallade ventil-lås som sätts på däcken och sakta släpper ut luften.

Christoffer Hallgren pekar också på betydelsen av att beslagta handlingar:

– Du kan inte leverera gods om du inte har frakthandlingar med dig. Ingen accepterar det.

Men även om poliserna över lag är nöjda med den nya lagstiftningen så efterlyser de som Transportarbetarens reporter pratar med ytterligare skärpningar. De kan sammanfattas:

• Om resurserna omfördelades så att trafikpoliserna blev fler på vägen skulle betydligt fler tunga fordon stoppas och lagföras.

• Om tidsgränsen på 24 timmar för att hålla kvar fordon utökades eller avskaffades helt så skulle lagstiftningen fungera mer avskräckande. 24 timmar kan tas ut som dygnsvila av en chaufför.

I den täta lastbilstrafiken i södra Sverige har polisen sedan årsskiftet stoppat totalt 15 fordon för brott mot cabotageregler, kör- och vilotider och överlast, berättar Lars-Göran Samuelsson.

Han är samordnare för polisens region syd och berättar att polisen klampade nästan hälften, sammanlagt åtta. För övriga bedömde man att det räckte med att ta nycklar och handlingar för att driva in avgifterna.

– Vissa höll vi kvar i två timmar och andra i 22. Vi har fått in pengar från alla utom en förare, men det hade varit lättare om vi inte haft någon tidsgräns, säger Lars-Göran Samuelsson.

Det innebär att region syd drivit in minst två miljoner kronor, summerar han.

– Pengar är det som räknas i transportbranschen, så det är ju bra.

Ett av de klampade fordonen hade så bristfällig styrning och så undermåliga bromsar att ekipaget låstes fast, för att inte utgöra en trafikfara.

De fältarbetande poliserna upplever att det börjat bli lite fler svenska dragbilar i södra Sverige medan Christoffer Hallgren i Västernorrland påpekar att även svenska ekipage kan låsas fast, om de exempelvis har överlast.

– Vi gör ingen skillnad på utländska och svenska chaufförer, betonar han.

I Norrköping, vid Ringeby trafikplats, klampade polisen i Östergötland sin första lastbil den 6 juni. Enligt uppgifter i Svensk åkeritidning och Norrköpings tidningar kördes den av en bulgarisk chaufför, som inte tagit ut sin dygnsvila.

Ytterligare en utländsk lastbil låstes fast nära Sickelsta rastplats vid Kumla den 6 september. Orsaken var bland annat frågetecken kring fordonets godsdeklarationer, uppger orebrotribune.se.

– Vi har inte klampat något fordon. Vi behöver inte. Vi får in pengarna ändå. Ibland får vi vänta lite, men det kommer alltid pengar, säger Bengt Karlsson som är chef för trafikpolisen i Västra Götaland.

Vissa gånger får speditörerna gå in och lägga ut för åkerierna, som avkrävs pengar senare. Bengt Karlsson tror inte att den västsvenska polisen är mer skräckinjagande än i andra landsändar.

– Vi har haft flyt helt enkelt. Det kostar en massa pengar att stå stilla och mottagaren blir förbannad om han inte får sina varor.

Bengt Karlsson tycker massmedier ska sluta fråga efter antal klampningar.

– Antal kronor vi drar in är mycket viktigare.

Hur många kronor har Västra Götaland drivit in då?

– Det har jag inga uppgifter om, men i Skåne har de har tagit många fler än vi, säger Bengt Karlsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.