Dribbel med förare slutade med konkurs

Åkeriet Johansson Jokkmokk startade ett eget bemanningsföretag, för utbetalning av lön till förarna. Nu har personalbolaget försatts i konkurs, med 1,5 miljoner kronor i skatteskulder. Åkeriet kör vidare. – Märkligt. Hur kan en åkare strunta i att betala till sig själv och sedan lämpa över skulden på samhället? säger Transports ombudsman Niclas Sandström.

Johansson Jokkmokk ligger i Skutskär. Åkeriet drivs av Roger Johansson, fast på papperet är det sonen som leder bolaget.

Under årens lopp har Transports Gävleavdelning försökt driva fram ett kollektivavtal till de lågbetalda chaufförerna, som i flera fall vittnat om grova brott mot kör- och vilotidsreglerna.

För ett par år sedan blev åkeriet faktiskt avtalsbundet, sedan Johansson Jokkmokk plötsligt gått i med i Biltrafikens Arbetsgivareförbund.

För Transport och förarna blev glädjen kortvarig. Efter bara en månad förde Roger Johansson över chaufförerna till ett nystartat personalbolag, Nedre Dalälvens Bemanning.

Ombudsman Niclas Sandström fick börja om på ny kula. Till en början stod Roger Johanssons dotter formellt för bemanningsföretaget. Men hösten 2011 klev Roger själv in som företrädare.

En rad källor uppger att Roger Johansson hela tiden varit den som leder och kontrollerar verksamheten, som inneburit körningar för bland annat Schenker, Sandvik och trävarutillverkaren Karlit.

I somras gick Karlit i konkurs. Redan i vintras slutade Roger Johansson betala in skatt och avgifter för chaufförerna. På några månader växte skulden till närmare 1,4 miljoner kronor i Nedre Dalälvens bemanning.

Efter ett antal betalningskrav valde Skatteverket att ansöka om konkurs. Vid förhandlingarna i Uppsala tingsrätt den 31 oktober begärde Roger Johansson en avbetalningsplan. Motiveringen var att bemanningsbolaget har tillgångar i form av kundfordringar på 1,5 miljoner.

Det intressanta är att bemanningsföretaget bara haft en kund – det vill säga Roger Johanssons eget bolag, Johansson Jokkmokk. Roger har alltså en fordran på sig själv, som staten nu riskerar att få ta över.

Det finns ytterligare en märklig omständighet i konkursen. Redan i mitten av april 2012 sa Roger Johansson upp alla förare från Nedre Dalälvens bemanning. Skälet som angavs var arbetsbrist.

Merparten av förarna slutade omkring den 16–17 maj. Några handplockade chaufförer fick dock fortsatt jobb, från 1 juni. Fast enligt uppgifter till Transport skulle anställningarna nu vara i åkeriet – inte i bemanningsföretaget.

Skatteskulden till staten gäller mars, april och maj. Men också juni. Det vill säga en månad då bemanningsföretaget inte längre hade några chaufförer anställda.

Transportarbetaren har sökt Roger Johansson. Han valde att omedelbart lägga på luren när Transportarbetaren började ställa frågor om konkursen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.