Dramatisk minskning av rån mot taxiförare

Det har blivit mindre farligt att köra taxi. Åtminstone enligt statistiken. Under 90-talet ökade rån mot taxiförare lavinartat och år 2000 nåddes piken med 140 taxirån under ett år. Nu är trenden den motsatta och brotten fortsätter att minska.

Hittills i år har endast 21 taxirån anmälts i hela landet, en bråkdel antalet rån som anmäldes under år 2000. Minskad kontanthantering, övervakningskameror i bilarna och höjda straff är några troliga förklaringar till trendbrottet.

– Under 90-talet såg vi att antalet polisanmälda rån hade ökade dramatiskt, och fortsatte att öka, och vi ville få till stånd en minskning, säger Thomas Winskog, Taxiförbundets förbundsordförande.

Problemet angreps från flera håll. Det första steget var en kamp om tillstånd att få sätta upp skyddskameror i taxibilar.

År 2002, fyra år efter förslaget dykt upp, kom ett domstolsbeslut som gjorde det möjligt.

– Vi såg att trenden vände i stort sett omedelbart då, säger Thomas Winskog.

Det är upp till varje enskilt taxiföretag att ansöka om tillstånd att sätta upp en skyddskamera men enligt Thomas Winskog är i stort sett alla taxibilar i dag utrustade med kameror. Enligt honom klaras också merparten av alla anmälda brott upp, mycket tack vare kamerorna.

– Vi får ständigt nya resenärer men vi försöker upplysa alla om att det inte finns något att hämta och att upptäcktsrisken är hög, säger han.

Kamerakravet kom inte bara från branschorganisationen, utan också från TYA, Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd.

De gjorde redan 1999 en undersökning ihop med SCB som bland annat visade att var tredje taxiförare hade utsatts för hot i sitt arbete under det senaste året.

TYA ställde därför flera krav på förbättringar. Ett var att det skulle bli högre straff för brott mot taxiförare, och i början av 2000-talet ändrades brottsrubriceringen. Brott mot taxiförare började likställas med hot och våld mot trafiktjänsteman vilket innebar att straffen från och med då i princip blev dubbelt så hårda.

Lennart Sköld är central ombudsman på Transportarbetareförbundet och ansvarig för projektet Uppdrag: Taxi, med målet att förbättra förhållandena inom taxibranschen. Han är ofta ute och träffar medlemmar och han lyfter även fram den minskade kontanthanteringen som en bidragande orsak till den förändrade trenden.

– Användandet av kort har ökat under den här perioden och det är inte lika intressant att slå ner och skada någon för 300 kronor ifall resten är skött med kortbetalning, säger han.

Lennart Sköld menar att de flesta förare som han träffar berättar att sedlar och mynt i bilarna har minskat avsevärt, särskilt från affärsresenärer som i princip alltid betalar med kort.

Att helt ta bort kontanthanteringen ligger dock inte nära till hands.

– Vi vill ju inte förbjuda folk att betala med kontanter, då får vi ett annat problem. Men vi kan fortsätta informera resenärerna om att de ska betala med kort, säger Taxiförbundets Thomas Winskog.

Samtidigt fortsätter både Transportarbetareförbundet och TYA att jobba för ökad säkerhet i taxibilarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.