Close
Claes Sandberg är förbaskad på byggherre, byggbolag och andra som drar sig undan ansvar för skador som en polsk dragbilschaufför orsakade vid det stora byggprojektet Norra Djurgårdsstaden i Stockholm.
Close

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandberg är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

– Dragbilen var skrotfärdig redan innan olyckan. Trailern hade överlass, armeringsjärn som skulle till bygget av Norra Djurgårdstaden. Det är för jävligt att stora byggherrar inte anlitar seriösa transportföretag, säger han.

Clas Sandberg hyr en bit kaj av Stockholm stad. Där har han förtöjt en gammal pråm och ett par mindre stålbåtar som han använder i sin firma.

I torsdags förra veckan fick han en mindre chock när han kom till platsen. En röd polsk dragbil hade parkerats i en backe. Den kom i rullning och forcerade betonghinder, en cykelbana och for vidare genom hans staket. Lyckligtvis stoppades färden någon meter från kajkanten, när ena framhjulet gick ner i en djup grop som bildats precis innanför betongen.

– Polisen och brandkåren var här redan när jag kom. De la ut länsar för att stoppa bränslet som läckte ut i vattnet, säger Claes Sandberg som helst vill bli kallad bara ”Classe”.

Efter olyckan har han ägnat massor av tid och telefonsamtal åt att få klarhet i vem som ska betala för ett nytt elskåp, en nota på ungefär 15 000 kronor. Plus en ny grind.

Under dagarna som gått har han också försökt prata med den polske föraren som står kvar med bilen som bärgats till en grusplan strax intill.

– Chauffören bor fortfarande i hytten. Tyvärr kan han varken engelska eller tyska. Men genom en kompis som tolkade från polska fick jag fram att han är egenföretagare. Han har ingen speditör, utan hittade körningen på internet. Det var armering som skulle från Litauen till Stockholm.

När Transportarbetaren kommer till kajen är det fullt pådrag. En grävmaskin är i färd med att gräva upp kubikmetervis med grus och jord som förorenats av diesel eller olja. I vattnet ligger skyddslänsarna kvar.

En blå polskregistrerad dragbil med trailer rullar samtidigt in på grusplanen och parkerar kloss intill det havererade ekipaget.

”Vi ska flytta över den kvarvarande lasten till den här bilen”, gestikulerar den nyanlända föraren som också är pollack.

– Hur då, undrar jag. Ingen truck finns ju här …

– För hand, säger föraren och pekar uppgivet på överarmsmusklerna.

Classe och Vladimirs
Classe och Vladimirs. Foto: Jan Lindkvist

Någon minut senare kommer Vladimirs från XTM Bygg. Det är bolaget som beställt armeringen från Litauen.

– Vi har bara köpt godset, vi ansvarar inte för transporten eller dragbilen, säger han och slår ut med händerna.

Vladimirs tillbakavisar påståendet om överlass. Å andra sidan har XTM Bygg redan plockat av sin del. Resten – det som ska lastas om – tillhör en annan kund. I Uppsala. Vad godset vägde sammanlagt vet inte Vladimirs.

Jag ber honom tolka, och frågar vad chauffören ska göra med sin trasiga dragbil.

– Det är inte lönt att reparera. Jag måste försöka sälja den. Förmodligen som skrot, svarar chauffören.

Lite längre bort på kajen har Classe hamnat i en rejäl dispyt med Irena Cienkowska. Hon jobbar som logistiksamordnare för bygget. De två har redan drabbat samman en gång.

– Hur blir det med mitt elskåp!? Om det inte löser sig, kan jag i så fall dra en förlängningssladd bort till ditt kontor? Det ligger ju bara en liten bit bort, mullrar Classe.

– Gör det. Då kan jag lägga sladden på vår deponi, säger Irena som har duktigt med skinn på näsan.

Irena Cienkowska pratar polska. Hon har haft en hel del kontakt med olyckschauffören. Han har berättat att han snart ska gå i pension. Bilen och trailern, och lite sparkapital, var pensionsförsäkringen.

– Han är väldigt ledsen. Det finns en försäkring för bil och trailer, men han befarar ändå att han förlorar hela det kapital han jobbat ihop, säger Irena.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kenneth Van Eden:
    13 september, 2017

    Så är det alltid med öststatare så fort det blir problem så förstår dom inget kan intnågot språk . Men last kunde han fixa på nätet. ..Att han inte inte har någon speditör är lika dålig lögn som att han är en egen företagare

Lästips:

Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.

Hamnen där skeppen sugs fast

Kapellskär. Plötsligt är fartyget i väg. Lösgjort från de stora vakuumplattorna på ett nästan overkligt, ljudlöst vis. Kapellskär i Roslagen är först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.

Bärgare Anton Pontén med son. Foto: Privat

Anton Pontén

…bärgaren som var med och bärgade fordon vid den stora masskrocken i snökaoset på E18 utanför Enköping i mitten av februari.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.