Domstol säger nej till förbud mot ensamarbete

Värdetransporter. Transport vill förbjuda ensamarbete för värdetransportörer som jobbar med uttagsautomater. Rätten har gått på Arbetsmiljöverkets linje att säger nej till kravet i två olika ärenden.

Värdetransportörsjobbet innebär tunga lyft och ständig rånrisk. På grund av det har huvudskyddsombuden på Loomis och Nokas värdehantering försökt få till ett generellt förbud av ensambemanning för värdetransportörer som jobbar med uttagsautomater och serviceboxar.

Det har varit en svängig historia. För ungefär ett och ett halvt år sedan gick Arbetsmiljöverket på skyddsombudens linje och beslutade att förbjuda ensamarbete på Loomis.

Företaget valde att anlita jurister och överklagade processen fram till beslut. Då backade Arbetsmiljöverket från sitt ställningstagande. Den 13 december förra året kom ett nytt beslut, då valde Arbetsmiljöverket att säga nej till Transports krav. I början av det här året fattade Arbetsmiljöverket dessutom ett liknande beslut om Nokas värdehantering.

Transport valde att överklaga. Och nu har Förvaltningsrätten gett Arbetsmiljöverket i att inte förbjuda enkelbemanning.

– Arbetet som värdetransport får generellt sett anses medföra en högre risk att bli utsatt för våld eller hot om våld i jämförelse med många andra arbeten på grund av hanteringen av stöldbegärligt gods. Denna risk måste dock anses vara påtaglig för att ett förbud mot ensambemanning ska kunna meddelas. Domstolen har gjort bedömningen att det i målet inte kommit fram att det finns en sådan påtaglig risk, skriver chefrådmannen Johan Lundmark i en kommentar.

Sari Martikainen är huvudskyddsombud på Loomis i Stockholm. När Transportarbetaren berättar om domen låter hon inte särskilt förvånad.

– Jag var förberedd. Det ser alltid mörkt ut när Arbetsmiljöverket går mot en. Det är tråkigt att höra att det är ekonomin som får styra, säger hon och fortsätter:

– Vi är inte budsbilschaufförer, vi är värdetransportörer med flera moment under en arbetsdag och har mycket press på oss. Vi har ju varit förskonade från rån. Jag tror att det har fått spela in i beslutet. Men arbetsmiljön är mycket mer än rån. Vi har tunga lyft och risken för rån är en obehagsgrej som alltid är med en.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Viktor Oharanja utanför gallerian Kupolen i Borlänge. Han vill inte träffas i sitt gamla utdelningsdistrikt Tjärna Ängar, och känner sig fortfarande otrygg efter överfallet i området.

Rånade tidningsbudet känner fortfarande rädsla

Brottsoffer. När Viktor Oharanja var ute på sin utdelningsrunda omringades han av ungdomar. Han blev hotad och rånad på sin tidningsbil. Det skapade diskussion om Tjärna Ängar i hela landet.

Transportarbetarens logga

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Elin Jonsson

Ensamarbete en het potatis

Bensin. Mackarna har blivit färre och de flesta är i dag obemannade. Men om bensinstationerna kapar åt sig elbilarna kan det vända och bli mer korv och kaffe sålt. I avtalsrörelsen lär arbetstiderna bli en het fråga.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.

Öde Västerås flygplats

Västerås flygplats blir kvar – efter folkomröstning

Flyg. Flygplatsarbetarna på Västerås flygplats har landat tårta på bordet. Helgens folkomröstning gav flygplatsen tydligt stöd och den politiska ledningen vände. Flygplatsen får vara kvar och arbetarna behålla sina jobb.