Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Andreas Ehm var huvudskyddsombud för Avarns skyddsvakter på Ringhals. Men stängdes av och kunde inte längre jobba kvar på arbetsstället. Han och Transport anser att det var ett sätt för Ringhals att hindra honom som skyddsombud. Ringhals hävdar å andra sidan att det berodde på andra skäl. I tingsrätten var anläggningens argumentation att Ehm inte sökt tillträde sedan hans så kallade föranmälan drogs in, den är nödvändig för att jobba på arbetsstället. Transports vittnen sa att Ehm och andra förtroendevalda känt sig hotade redan innan avstängningen och berättade att de avsagt sig sina uppdrag i rädsla för att förlora sina jobb.

– Jag tycker att tingsrättens dom fokuserar för mycket på om jag sökt tillträde. Som jag ser det blev jag av med möjligheten att vara skyddsombud när jag inte längre fick jobba där.

Transport och Andreas Ehms juridiska ombud Henric Ask är inne på samma linje.

– Ett skyddsombud ska vara utsedd av arbetstagarna på arbetsstället. Vilket han inte längre är när Ringhals inte låter honom vara där. Redan där har vi ett hindrande, säger han.

Målet gäller ett särskilt stycke i arbetsmiljölagen som rör skyddsombuds rätt att verka på arbetsställe som arbetsgivaren inte råder över. Vad Henric Ask vet hade lagen, som funnits sedan 1994, inte prövats i domstol tidigare. Därför vill Henric Ask se en klargörande hovrättsdom som avgör vilken rättstillämpning som gäller på främmande arbetsställe.

– Det är viktigt för bevakningspersonalen men också på alla byggen, för alla som jobbar för städfirmor på industrier och sjukhus och så vidare, säger Henric Ask.

Varför var det nödvändigt att överklaga?

– Det enkla svaret är att vi tycker att det är feldömt. Domstolen har inte tagit hänsyn till det regelsystem vi anser vara gällande. Vi tycker att det är mycket som de missar i sin dom. Inte minst gör de en felaktig bevisvärdering.  De anser att det inte är styrkt att Andreas Ehm varit hindrad som skyddsombud. Men det är inte klarlagt varför han fick sin föranmälan inkallad, säger Henric Ask.

I domskälen skriver tingsrätten om en särskild händelse vid en öppning av skalskyddet som Ringhals menar låg till grund för Andreas Ehms avstängning.

Det vittne Ringhals kallat var inte själv på plats vid händelsen. Trots det valde Tingsrätten att utgå från Ringhals utsaga i domskälen.

– Andreas Ehm är det enda vittnet som hördes och var på plats vid händelsen. Eftersom han är den enda som hörs får man lägga hans uppgifter till grund för bedömningen. Det är felaktig bevisvärdering att då ta en andrahandsuppgift som sanning. Och där finns grund för att hovrätten kan tycka annorlunda, säger Henric Ask.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Stefan Gidlöf, hamnarbetare och Transports huvudskyddsombud. Foto: Pernilla Ahlsén

Det blåser upp vid hamnen i Nynäshamn

Hamn. En råkall dag vid färjehamnen i Nynäshamn. Transportarbetaren möter Stefan Gidlöf. Fulltatuerad hamnarbetare som vill att facket tänker nytt.

Microsofts serverhallar i Gävle

Skyddsombud får komma in

Bevakning. Efter år av många och långa förhandlingar och försök kommer skyddsombud kunna utföra sitt lagstadgade uppdrag inne på Microsofts serverhallar i Gävle. Techjättens sekretesskrav gör att de kommer att ledsagas på plats.

Uppskattad medarbetare och maratonlöpare. Möt skyddsvakten Kaveh Tiba.

”Mitt mål är att springa 100 maratonlopp”

Prisad. Kaveh Tiba arbetar som skyddsvakt på Arlanda och utsågs till ”Årets kollega inom säkerhetsbranschen” på den stora branschmässan Skydd 2022. Transportarbetaren har träffat en medlem som uppskattas av medarbetarna – och har som mål att springa fem maratonlopp om året.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.

SD-utesluten överklagar också

Arbetsrätt. Lastbilschauffören Mats Fredlund begär skadestånd för att han uteslöts ur Transport som politiskt aktiv sverigedemokrat. Han överklagar därför hovrättens dom, som ogiltigförklarade uteslutningen – vilket förbundet begärt ska prövas i högre instans.

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.