Close
Protester i en blödande bransch. Taxiaktion för ökat stöd till chaufförer och åkare, Stockholm den 22 april.
Close
corona

Dina rättigheter i krisen

Taxi. Corona har gjort det svårt för hela samhället. Många är rädda. För taxi är krisen akut. För chaufförer med provision är det här andra månaden med i stort sett noll i inkörda pengar. Här försöker Transportarbetaren enkelt reda ut vilket stöd som finns att få. Vi översätter så fort vi hinner till språk som är vanliga i taxibranschen.

Hur gör jag om jag inte får lön? Hur ska jag klara mig och familjen? Vad kan jag få för stöd (pengar) om jag inte har jobb? Hur fungerar a-kassan? Vad är permittering/korttidsarbete? Här försöker vi ge svar på enkelt sätt.

Om lönen inte kommer

  • Ta kontakt med din arbetsgivare direkt! Det bästa är samma dag. Fråga varför du inte fått lön. Det kan vara första tecknet på att företaget är på obestånd = inte klarar sin ekonomi.
  • Din chef kanske säger att pengarna ska komma, men senare. Då ska du bara säga ja om lönen kommer en dag senare. En dag = en bankdag. Det betyder nu i april måndagen den 27. Det är viktigt! Du kan förlora pengar på att säga ok till att vänta.
  • Säger din chef/arbetsgivare nej till att betala ut lön: Ta reda på varför.
  • Finns det inga pengar? Säger chefen att du inte ska ha lön för att du gjort något fel? Fråga om orsak till att du inte fått pengar på lönedagen.
  • Ta fram papper som bevis på att du har rätt till lön. Det kan vara anställningsbevis (kontraktet som visar att du jobbar för ägaren). Det kan också vara lönespecifikation, papper på tidigare lön du fått en annan månad. Det kan också vara kontoutdrag, som visar att du fått lön in på ditt konto från företaget andra månader.
  • Om du är med i facket: Vänd dig till din lokala avdelning.

Konkurs – lönegaranti

Företag med problem kan begära rekonstruktion. Det betyder att ägaren får en chans att driva företaget vidare, och då också kan behålla en del av de anställda.
Om företaget du jobbar för försätts i konkurs, och inte kan betala sina skulder:

  • Räkna med att du ska fortsätta arbeta om du inte blivit uppsagd. Men anmäl dig till Arbetsförmedlingen.
  • Samla papper som visar hur mycket företaget är skyldigt dig (ska betala i lön).

Vid konkurs är det vanligt att de anställda inte får lön. Därför finns en garanti. Det är staten som betalar ut de lönepengar du ska ha. Det är ett slags försäkring.

En särskild person, konkursförvaltare, kontrollerar om du har rätt till lönegaranti. Ofta är det också konkursförvaltaren som säger upp anställda, om det inte går att driva företaget vidare.

  • Under uppsägningstiden har du rätt till din vanliga lön.
  • Skriv in dig hos Arbetsförmedlingen samma dag som du blir uppsagd och arbetsbefriad! Enklast är att göra det på webben, på Arbetsförmedlingens hemsida. Du behöver inte gå till deras kontor.

Pengarna för lönegaranti kommer sedan från länsstyrelsen i det län där du bor.

Du kan behöva vänta på pengarna. Det ska gå snabbt, men anställda får ofta pengar från lönegarantin först efter tre veckor eller längre. Har arbetsgivaren alla papper om de anställdas löner i ordning går det fortare.

Har du kollektivavtal?

Arbetar du på ett företag som har kollektivavtal har du rätt till minst garantilön. Det gäller alla anställda på företaget, till exempel Taxi Stockholm och alla åkare som kör under bolagets paraply.

Kollektivavtalet är en grund för bra villkor, till exempel lön, arbetstid och semester. Avtalet har fackförbundet och arbetsgivarens förening kommit överens om.

Arbetat utan kollektivavtal?

Skriv in dig på Arbetsförmedlingen! Vänd dig också till a-kassan. Förklara din situation, om du varit anställd utan garanterad lön och nu inte får några pengar.

Är du med i fackföreningen?

För att Transports ombudsmän ska kunna hjälpa dig måste du vara med i facket, Svenska Transportarbetareförbundet. Det är upp till de lokala ombudsmännen om de har tid eller möjlighet att hjälpa dig om du inte varit med tidigare, innan problemen startade.

Du som har frågor är inte ensam. Många behöver råd och hjälp av facket. Tyvärr betyder det att det kan ta extra tid just nu att få svar.

Har du blivit av med jobbet?

Varsel om uppsägning: Att bli varslad om uppsägning betyder inte att du förlorat ditt jobb. Det är en varning om att det kan bli så. Till exempel om arbetsgivaren inte har några kunder.

Om arbetsgivaren säger upp dig:

  • Uppsägningen ska vara skriftlig, din arbetsgivare ska skriva den. Det räcker inte att bara säga att det inte finns jobb!
  • Be arbetsgivaren om ett intyg: papper på hur mycket du arbetat (timmar varje månad) det senaste året. Arbetsgivaren måste skriva ett intyg! Och du måste ha det för att få ut pengar från a-kassan.
  • Du har rätt till lön under uppsägningstiden. Det är tid fram tills din anställning upphör.

Hur lång uppsägningstiden är kan vara olika. Det beror på hur länge du jobbat i företaget. Har du jobbat många år kan den vara sex månader. Kortast tid är en månad. Se till att du får betalt, även om du inte behöver vara på arbetet!

A-kassa

Om du är arbetslös kan du ha rätt till pengar från a-kassan. Det är pengar från arbetslöshetsförsäkringen. Men för att få ”lön” från a-kassan måste du ha varit medlem ett tag. Hur mycket pengar du kan få beror på hur mycket du haft i lön när du arbetat.

Regeringen har bestämt att det ska bli lättare att få hjälp av a-kassan. Det för att corona gjort att så många har problem med arbete och att få pengar att leva för.

Från den 13 april och hela 2020 räcker det att ha varit med tre månader för att ha rätt till pengar från a-kassan, det som kallas inkomstbaserad ersättning. Hur stor ersättning beror på hur mycket du tjänat och hur mycket du jobbat.

Den som inte har varit medlem i en a-kassa tillräckligt länge, eller jobbat för lite, kan få grundersättning. Den är nu som mest cirka 8 000 kronor per månad.

A-kassan är annars 80 procent av lönen. Det finns ett tak. Det betyder att den högsta inkomsten är 33 000 kronor, som du kan få 80 procent av. (1 200 kronor om dagen som mest.)

Lättare krav

Det räcker nu med att du arbetat minst 60 timmar i månaden i sex månader för att ha rätt till pengar som bygger på inkomst från a-kassan. Det räcker också att du jobbat 420 timmar under en period som hänger ihop och då minst 40 timmar varje månad.
Det här är tillfälligt och gäller bara resten av 2020. Sedan kan det bli svårare igen att få a-kassa.

Under 2020 är karensdagarna borta: Du som har rätt till a-kassa får pengar från första dagen du är arbetslös och anmäld hos Arbetsförmedlingen.

Det är också lättare för företagare att få a-kassa. Du kan ha ditt företag vilande, som om det sov.

Du har rätt att välja i vilken a-kassa du ska vara med i. Det vanliga är att de hör ihop med yrke. Lärare har en a-kassa, journalister en annan a-kassa.

Kör du taxi finns Transports a-kassa. De som jobbar där har stor kunskap om dina och andra transportares villkor.

A-kassa om du säger upp dig själv

Många som kör helt på provision har de senaste månaderna i princip varit utan inkomst.
En del arbetsgivare säger inte upp sina anställda, trots att det inte finns något jobb. En del som äger företag hoppas på ”coronapengar” från staten och då måste de ha anställda kvar.

  • Du som har rätt till a-kassa som arbetslös kan välja att säga upp dig själv.

Det skulle innebära att du får en fast inkomst varje månad under minst ett år. Problemet är att det finns en avstängningstid. Den som säger upp sig själv är normalt avstängd 45 dagar från a-kassan = 9 hela veckor utan ersättning.

Det finns ändå chans att slippa den långa perioden utan ersättning:

  • Du som har helt provisionsbaserad lön har giltiga skäl att säga upp sig om du inte har tjänat in någon lön under tre veckors heltidsarbete.
  • För att få pengar från a-kassan måste du då visa dina gamla lönespecifikationer, papper på lön då fått förut.

Det här gäller bara dem som helt arbetar på provision. Det gäller inte dem som har garantilön.

  • Har du garantilön och själv säger upp dig gäller 45 dagars avstängning från a-kassan.

Korttidspermittering/korttidsarbete

Sedan den 7 april kan företagare ansöka om att permittera sina anställda. Det betyder att du som jobbar får vara hemma, med lön.

Det är regeringen som bestämt att staten ska gå in och betala stöd för att rädda så många företag och jobb som det går. Det kallas korttidspermittering. Korttidsarbete är ett annat ord för samma sak.

Som mest kan din arbetsgivare permittera på 60 procent, så du ska vara på jobbat resten av tiden. Den som är permitterad får 92,5 procent av sin vanliga lön. (Från den 1 maj och tre månader framåt kan arbetsgivaren permittera sina anställda på 80 procent. Då får den permitterade, den anställda, 88 procent av lönen.)

Transport tillåter inte att arbetsgivare både permitterar sina anställda och varslar om uppsägning samtidigt. Har du blivit varslad kan du inte samtidigt vara hemma och permitterad under uppsägningstiden.

Varning för fusk!

En del företag försöker fuska för att få statliga pengar för korttidspermittering. Anställda har blivit tvingade att gå med på permittering fast de fortfarande jobbar heltid. Arbetsgivare har hotat med att anställda annars blir uppsagda. Det är helt fel.

Det är bedrägeri, en mycket allvarlig form av fusk. Korttidspermittering är till för företag i kris, inte bolag som behöver folk som kör som vanligt.

Regeringen gör allt för att stoppa fusket. Tillväxtverket är den myndighet som sköter pengarna till korttidspermittering. Där arbetar nu över 100 experter med att jaga fuskande företag. De som äger företag och blir upptäckta kommer att bli straffade. Tillväxtverket polisanmäler misstänkt bedrägeri.

  • Blir du som chaufför utsatt: Vänd dig till din lokala avdelning i Transport för råd. Även ickemedlemmar kan vända sig till facket, det är bra om Transport får information om sådant fusk. Dels för att det kan finnas drabbade medlemmar på företaget, dels för att fusket innebär att man tar pengar från staten/oss själva – det är skattepengar som används för korttidspermittering

Det går också att rapportera fusk direkt till Tillväxtverket.

I värsta fall

Försörjningsstöd är en sista utväg. Du ska ha försökt andra sätt först, som att få pengar från a-kassan. Är du utan arbete ska du vara inskriven hos Arbetsförmedlingen.

Försörjningsstödet, ”socialbidraget”, är tänkt som tillfällig hjälp med pengar.

  • Du söker ekonomisk hjälp hos socialtjänsten i kommunen där du skrivit att du bor. Socialtjänsten kan för en del personer göra en nödprövning, för att ge pengar till mat och hyra.
  • Du behöver inte sälja din bil eller ditt hus för att få hjälp under kort tid.

De har hjälpt till med svaren:

Mats Andersson, ombudsman med ansvar för taxi hos Transport, på förbundskontoret för hela Sverige.

Daniel Olsson, biträdande kassaföreståndare (”andre chef”) på Transports a-kassa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Shaon Sajib:
    10 maj, 2020

    Hej! Stor tack till de som har jobbat hårt för samla alla nödvändiga information. Jag har läste hela artkeln och nu jag känner mycket trygg. Bra, andas ut. Många som inte vet all den här informationen. Det är verkligen bra information.
    Tack så mycket.

  2. Saied Tagavi:
    26 april, 2020

    Tack för ett bra initiativ.

Lästips:

"Resultaten pekar på att nästan varje chaufför förlorar cirka 30 000 kronor i lön per år. Det är väldigt mycket pengar", säger Viktor Petrov.

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Lyftande flygplan

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Miljözonen körs vidare in i Stockholm

Trafikpolitik. Från och med nyårsafton i år är det stopp för bensin- och dieselbilar i stora delar av Stockholm city. Då införs miljözon klass 3 i en del av centrala Stockholm. Förvaltningsrätten har avslagit Moderaternas begäran om att pausa beslutet.

Tyskarna ville byta till sig amerikanska och brittiska lastbilar som kunde klara vintrarna vid fronten i Ryssland. Foto: Sgt Bill Augustine / U. S. Army

Nazisterna ville byta judar mot lastbilar

Årsdagar. Nu är det 80 år sen en av de mest underliga händelserna under andra världskriget. Nazisterna förde hemliga förhandlingar om att sälja en miljon judar till de allierade västländerna. Priset? 10 000 lastbilar.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.