Diabetes problem vid skiftarbete

Att jobba skift med oregelbundna tider och samtidigt sköta sin diabetes kan vara svårt. Men med modern teknik och diabetesvänliga arbetsplatser kan förutsättningarna förbättras.

Diabetikerns bästa vän är rutiner och regelbundenhet. För att hålla blodsockret på rätt nivå bör man äta och röra på sig på regelbundna tider. Och helst inte äta alls på natten. En svår ekvation för skiftarbetare.

– Det här är ett problem som många inte riktigt vet hur de ska hantera, säger Anders Knutsson, professor emeritus i folkhälsovetenskap vid Mittuniversitetet.

Tillsammans med Anders Kempe har han gjort en sammanställning av den forskning som finns när det gäller diabetes och skiftarbete. Slutsatsen är att det nästan inte finns några studier alls om hur skiftarbete påverkar den som har diabetes.

Problemen är flera. Att omväxlande arbeta dag, kväll och natt är ett. Som diabetiker behöver man anpassa insulintillförseln till den fysiska aktiviteten. Varierar den under dygnet blir det svårt att hitta rätt nivå.

Ett annat problem är nattarbete. Kroppen är gjord för att sova på natten och äta på dagen. På nätterna ökar insulinresistensen, alltså måste man tillföra olika mycket insulin på dagen och på natten.

Att som diabetiker inte få rätt sockernivå i blodet kan ställa till problem på både lång och kort sikt.

– Både högt och lågt blodsocker är skadligt. Det låga kan ge akuta symptom som gör att man fungerar sämre eller i värsta fall blir medvetslös. Det höga blodsockret påverkar beslutsprocessen och den kognitiva processen. På sikt kan det också leda till följdsjukdomar som hjärt och kärlsjukdomar, säger Anders Knutsson.

Han efterlyser nu mer forskning kring diabetes och skiftarbete, men också en större diskussion om de här frågorna inom arbetslivet. För den som har diabetes och arbetar skift finns trots allt en hel del att göra.

– Det finns bra metoder för att kontinuerligt registrera blodsockernivån. Vi tycker att de borde användas mer för att hjälpa personer med diabetes att få ordning på blodsockret vid oregelbundna arbetstider och speciellt nattarbete.

– Man kan bära på sig en apparat som registrerar blodsockret. Om man börjar ett skiftarbete bör man under de första månaderna göra flera observationer över olika faser i skiftcykeln. Det tycker jag borde göras rutinmässigt.

Anders Knutsson tycker också att personer med diabetes bör erbjudas täta hälsokontroller, speciellt den första tiden man har ett skift och nattarbete. En annan viktig fråga är diabetesvänliga arbetsplatser.

– Med tanke på att antalet diabetiker ökar i Sverige är det väldigt viktigt att ordna arbetsplatserna så att de som är drabbade kan arbeta som alla andra människor.

Ofta är det inga stora förändringar som krävs.

– Man måste ha någonstans att gå när man ska ta sitt insulin, för det är inte säkert att man vill ta det i en smutsig industrimiljö. Och man måste ha mat lättillgängligt om man får känningar av hypoglykemi (lågt blodsocker).

En annan sak som tas upp i kunskapssammanställningen är att risken för att få diabetes troligen ökar med skiftarbete.

Anledningen är att kroppens biologiska klocka, som regleras av gener i cellerna, har nära band till omsättningen av socker och insulinutsöndringen i blodet. Det gör att störningar i dygnsrytmen också påverkar blodsockret.

– Det har kommit en hel del studier som pekar i den riktningen, bland annat en stor amerikansk undersökning. Ur arbetsskadesynpunkt kanske bevisen inte är tillräckligt en­tydiga för att man ska kunna få det godkänt som arbetsskada, men det pekar ändå i den här riktningen, förklarar Anders Knutsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.