DHL vill sänka betalningen till åkarna

Speditören DHL ställer ultimatum till sina åkare. Gå med på fyra procents prissänkning, annars sägs kontraktet upp. – Min åkare är förtvivlad. I vårt företag finns inga marginaler att ta av. Det blir nedläggning om DHL driver igenom kravet, säger en anställd på ett åkeri med omkring 100 chaufförer.

Flera källor vittnar om att DHL Freight Sverige börjat kontakta anslutna åkerier den senaste veckan. Budskapet är att transportörer som kör inrikestrafik och distribution måste gå med på en kraftig sänkning av fraktersättningen, fyra procent, från och med april månad.

Att åkerierna går med på villkoren är ”en förutsättning för fortsatt samarbete”, säger en källa som vill vara anonym. Källan arbetar på ett mellanstort åkeri i södra halvan av Sverige:

– Åkarna är livrädda för att träda fram, men det här kommer att slå ner som en bomb. Min åkare är helt förstörd. I dag har vi en marginal på runt en procent.

– Vad ska vi göra nu? Sparka alla våra svenska chaufförer och ta in polacker? Med den trafik vi kör skulle det inte fungera. Åkaren har dessutom uttalat att han hellre lägger ner än tar in lågbetalda utländska förare.

Jessica Ölvestad är pressansvarig på DHL Freight. Hon bekräftar att företaget nu kontaktar åkeri efter åkeri för begäran om prisförhandlingar. Målet är att pressa ersättningen till transportörerna.

– Vi har en historiskt låg oljeprisnivå och en bransch med väldigt hård prispress. Vi ser över vår verksamhet och vi har tagit upp en diskussion med våra åkare.

Finns det generellt sett en sådan vinstmarginal hos era åkare att de klarar en prissänkning på fyra procent?

– Det kan jag inte uttala mig om. Förutsättningarna är inte de samma i alla företagen.

Vad händer med åkerier som inte går med på en prissänkning?

– Det vill jag inte sia om. Vi är mitt uppe i en förhandlingssituation.

Enligt personer med insyn i branschen har åkarna reagerat lite olika på DHL:s framstöt. Någon ser det som vapenskrammel inför kommande prisförhandlingar.

Magnus Kagg är vd i DHL-transportörernas förening. Han säger:

– Åkarna har avtal med DHL där en part inte ensidigt kan sänka priserna. Det finns idag absolut inte sådana marginaler att det är möjligt att pressa priserna med fyra procent. Ersättningen skulle tvärtom behöva höjas. Nu i april kommer ju en ny lönehöjning för chaufförerna.

Transports ordförande Lars Lindgren reagerar starkt när han nås av information om DHL:s utspel:

– Jag förstår precis vad DHL är ute efter. Det är att pressa priserna till en nivå där ännu fler svenska åkerier slås ut. När sådant här händer blir det uppenbart hur illa en marknad fungerar när aktörerna som gör affärer inte tar minsta hänsyn till att alla parter måste ha en chans att överleva. Jag hoppas att inget enda åkeri går med på DHL:s krav.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.