DHL-transportörer får sänkt ersättning

DHL Special Transport sänker, med omedelbar verkan, tarifferna med 5 procent för ett antal underleverantörer på spotmarknaden. Enligt Thomas Morell, regionchef på Sveriges Åkeriföretag Skaraborg, är detta ett budskap till åkerierna om att de ska ersätta sina chaufförer med billiga utländska förare.

I ett brev till ett antal transportörer, meddelar DHL Special Transport att de reducerar sina tariffer för att möta sparkrav från koncernledningen. I sin helhet lyder meddelandet:

”Till berörda,

På grund av den ekonomiska oron som råder på världsmarknaden i kombination med en alltmer avtagande tillväxt inom svensk industri, har samtliga affärsenheter, däribland DHL Specialties, fått ett krav från koncernledningen inom DHL att sänka sina trafikkostnader med 5 % under resterande månader 2012.

Därför kommer vi med omedelbar verkan att reducera tarifferna, enligt de krav som ställts på oss.

Reduceringen träder i kraft från 12 oktober 2012.”

Enligt ett uttalande från Thomas Morell på Sveriges Åkeriföretag, har ”hela texten en underton – att åkerierna måste bemanna sina bilar med utländska förare. Eftersom varken staten, fordonstillverkare, verkstäder eller bränsleleverantörer sänker sina krav med 5 procent, finns inget annat alternativ att tillgå, än att bemanna fordonen med billigare arbetskraft.”

DHL Sveriges vd Peter Hesslin avvisar detta fullständigt.

– Det finns ingen sådan underton i brevet. Vi förväntar oss inte, och förespråkar inte, att någon ska ta in F-skattare, bemanningsföretag eller liknande. Titta på vad man gör på marknaden – man prispressar, och det gör vi också, säger han.

Han jämför med Volvo, som i september gick ut med en 20-procentig reduktion till sina underleverantörer.

– Och det är väl ingen som påstår att Volvo säger åt någon att ersätta sin personal med billig utländsk arbetskraft? Nu har vi gått ut till några transportörer och sagt att vi förväntar oss att priset sänks med 5 procent under resten av året. Jag förstår inte hur det kan väcka sådan uppmärksamhet.

Peter Hesslin kan inte på rak arm säga hur många åkerier som berörs av tariffsänkningen, men beskriver det som ”en handfull”.

– Det handlar inte om åkerier som kör linjetrafik, kretstrafik eller liknande. Det handlar om några underleverantörer på spotmarknaden, som vi ringer in när vi behöver extrakapacitet. Det är faktiskt inte mer än så.

Transportarbetaren har talat med en åkare som kör kretstrafik för DHL, och alltså inte hör till dem som berörs av sänkningen.

– Det här kommer ju till oss också förr eller senare. Har de fått direktiv från koncernledningen så blir de väl tvungna, och redan 2009 sänkte de ju tariffen för oss med 4 procent, säger han.

Blir det någon lönsamhet kvar för er, om eller när den här femprocentssänkningen når kretstrafiken?

– Nej nej nej, vi har inte de marginalerna. När den dagen kommer, då säger vi tack och hej till DHL.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.