Maria Steinberg.
Close
Maria Steinberg doktorerade 2004 med avhandlingen Skyddsombud i allas intresse.
Close

Det våras för skyddsombuden

De nya reglerna kring organisatorisk och social arbetsmiljö är efterlängtade och välkomnas med öppen famn av forskaren Maria Steinberg. Nu kommer skyddsombuden att bli extremt viktiga, säger hon.

Maria Steinberg är lektor och forskare i arbetsmiljörätt vid Örebro universitet. Hon är specialiserad på skyddsombudens rättsliga ställning, och håller både kurser och fristående föreläsningar om detta.

Vad tycker du om den nya föreskriften?

– Den är omfattande och tydliggör för arbetsgivaren vilket ansvar den har när det gäller de organisatoriska och sociala frågorna. Det står nu uttryckligen att chefer och arbetsledare ska ha kunskap på det här området. Nu blir frågor som påverkar organisationen och den sociala arbetsmiljön en del av arbetsgivarnas obligatoriska arbetsmiljöarbete, och man kan ju hoppas att det kommer att öka medvetandet om problematiken.

– Du kan jämföra med diskrimineringslagen. Innan den fanns så kunde man ju diskriminera, men i och med att det kom en lag så vet man att det kan ha ett pris för arbetsgivaren. Så tror jag det blir här också.

Saknar du något?

– Det hade varit bra att behålla de allmänna råden från den gamla föreskriften om kränkande särbehandling. De utgjorde en bra guidning. Nu blir det otydligare än det redan varit när det inte längre finns något exempel på vad kränkande särbehandling kan vara. Allmänna råd är ju inte bindande, men de är ändå en inspiration och trygghet för den som ska tillämpa dem.

Det står vad som ska göras, men inte hur. Är det bra eller dåligt att det lämnats öppet?

– Det måste vara flexibelt. Det är omöjligt för Arbetsmiljöverket att gå in och tala om för en arbetsgivare hur den ska göra.

Vem kontrollerar att föreskriften följs?

– Det är skyddsombudens uppgift. De blir nyckelpersoner när de nu får möjlighet att ställa krav på arbetsgivaren. Till exempel ska arbetsgivaren se till så att arbetstagarna känner till vilka arbetsuppgifter de ska utföra och hur de ska prioritera om tiden inte räcker till. Det är ju oerhört detaljerat och betyder att skyddsombuden kan driva var och en av dessa frågor. Men att skyddsombud nu får ökade möjligheter till påtryckning gör också att de riskerar att råka ut för repressalier om de driver de här frågorna. Så det gäller att facket ställer upp på dem!

Föreskriften rekommenderar en skriftlig policy. Finns det inte en risk att den blir verkningslös om man inte ser att problemen på arbetsplatsen handlar om det som står i policyn?

– Jo, och det är något som Arbetsmiljöverket har kritiserats för. De kan bara inspektera att man har den här policyn, inte hur den tillämpas. Men det står att arbetsgivaren ska se till att det finns förutsättningar att omsätta den i praktiken. Det här ser jag som ett nytt ord och den nya föreskriften bör också leda till en helt ny inspektionsmetod från Arbetsmiljöverket.

Det sägs ibland att fackets representanter av lojalitetsskäl riskerar att 
bli medlöpare i stället för hjälpare när någon råkar ut för mobbning. Löser man det nu?

– Det tror jag inte. När det gäller individärenden bör det vara facket på avdelnings- eller förbundsnivå som tar sig an de svåra frågorna. Det är en omöjlig uppgift för en fackliga företrädare på arbetsplatsen att hantera sådant som gör att de hamnar i konflikt med sina arbetskamrater.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.