Genrebild taxi i Stockholm
Close
Stockholms centralstation. Taxi Stockholms åkare omfattas av kollektivavtal.
Close
Avtal 2021

Det här gäller för taxichaufförer under konflikten!

Taxi. En konflikt rycker allt närmare på taxiområdet. Transport har lagt ett varsel som omfattar alla taxiföretag som är med i Biltrafikens arbetsgivareförbund. Om stridsåtgärderna träder i kraft den 15 februari är det detta som gäller.

För första gången på många år drar det ihop sig till konflikt inom taxi. I ett första skede har fackförbundet Transport varslat om:

  • blockad mot nyanställningar och inhyrning av personal.
  • och blockad mot övertids- och mertidsarbete.

Vad betyder det för dig som kör taxi? Transportarbetaren har sammanställt frågor och svar:

Vad handlar tvisten om?

Ett nytt kollektivavtal för taxiförarna. Ett sådant avtal gäller för alla chaufförer på företag som binds av avtal – antingen genom att de gått med i arbetsgivarorganisationen. Eller tecknat avtal direkt med Transport, så kallat hängavtal.

Varför har Transport varslat om stridsåtgärder?

– I januari tvingades vi avbryta förhandlingarna med arbetsgivarna. Vi är inte överens om de kommande lönehöjningarna och vad de ska beräknas på. Arbetsgivarna vill inte ge taxiförarna samma löneökningar som andra grupper på arbetsmarknaden, förklarar Tommy Wreeth, ordförande i Transport.

Vilka företag omfattas av stridsåtgärderna?

– Kampen om ett nytt avtal förs mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA). Varslet och stridsåtgärderna riktas mot företag som är med i BA. Inte företag med hängavtal eller bolag som saknar avtal helt, fortsätter Tommy Wreeth.

Vilka förare omfattas primärt av konflikten?

– Det gäller chaufförer som är anställda i företag anslutna till BA, exempelvis samtliga åkerier i Taxi Stockholm.

Vad innebär stridsåtgärderna?

– Företag som omfattas av varslet får inte nyanställda personal eller hyra in förare. Blockad mot nyanställningar gäller såväl fasta anställningar som visstider.

– Vi har också varslat om blockad mot mertids- och övertidsarbete. Mertid är när deltidsanställda jobbar mer, fler timmar, än de som anges i anställningsbeviset. I och med varslet ska deltidarna säga nej till mertid.

Och blockaden mot övertid?

– Heltidsanställda förare som berörs ska inte jobba någon övertid. Normal heltid är 166,4 timmar i månaden, för anställda som schemaläggs även röda dagar.

– Tyvärr är det vanligt att chaufförer kör på procentlön och disponerar bilen 12–13 timmar per dygn. Det innebär ofta massor av övertid. I de fallen bör man begära att få ett schema på 166,4 timmar på en månad. Eller 38,25 timmar i veckan. Mer än så ska föraren inte jobba under konflikten. Blir lönen dålig: kräv garantilön enligt avtalet!

Många förare är timanställda och rycker in vid behov? Vad gäller för dem?

– Vår uppfattning är att timanställda ska jobba de arbetspass de är schemalagda på när konflikten bryter ut klockan 06:00 den 15 februari. Man ska inte jobba fler pass. Och är man uppsatt på jobb, och har procentlön, har man rätt till minst garantilön.

Hur ska förarna agera under konflikten?

Transports avtalssekreterare Peter Winsten säger:

– Chaufförer som är medlemmar i Transport och jobbar i BA-företag ska rätta sig efter stridsåtgärderna när de träder i kraft.

Och vad gäller för chaufförer som inte är med i Transport, men jobbar i BA-anslutna företag?

– Det första de bör göra, säger Peter Winsten, är förstås att gå med i facket! Varje ny medlem är viktig. Det kommer att bli svårt att förändra branschen och förbättra taxiförarnas villkor, om inte fler är fackligt organiserade.

– Vill man ändå inte gå med i Transport bör man åtminstone respektera varslet och förhålla sig neutral under konflikten. Det vill säga inte utföra sådant arbete som är försatt i blockad. Tala gärna om för arbetsgivarna att ni kommer att iaktta neutralitet.

Under årens lopp har Transport åtskilliga gånger varslat om nyanställnings-, inhyrnings- och övertidsblockad. Bland annat för lastbilschaufförer. På åkeriområdet uppmanades förarna då att ställa bilen på en lämplig parkeringsplats, om arbetstiden tog slut innan man hann hem.

Hur ska taxi- och färdtjänstförarna göra om arbetstiden tar slut? Att bara ställa bilen vid vägkanten med passagerare i är antagligen en dålig lösning…

Tommy Wreeth säger:

– Frågan är komplicerad och här krävs omdöme. Förarna kan inte riskera liv och lem på resenärerna. En viktig åtgärd är att säga nej till körningar i slutet av arbetspasset, om föraren misstänker att man inte hinner utföra resan inom ordinarie arbetstid.

– Jag förutsätter också att beställningscentralerna respekterar vårt varsel och inte lägger ut körningar som kan dra ut på tiden.

Om jag är medlem i Transport och jobbar på ett BA-företag. Kan växeln eller åkaren ändå tvinga mig att jobba övertid?

– Nej, det är ett brott mot blockaden. Om vi får reda på att arbetsgivare försöker kringgå blockaden kommer vi omedelbart att trappa upp stridsåtgärderna mot de företagen. Då kan det bli fråga om total arbetsnedläggelse, strejk.

I taxibranschen finns ett utbrett missnöje med löner, arbetstider och andra villkor. Det gäller bland förarna, men också bland åkarna. Kan förare och åkare som inte omfattas av stridsåtgärderna ändå visa sympati på något sätt?

– Det är viktigt att chaufförerna håller ihop nu. Samtidigt är det angeläget att anställda inte äventyrar sina anställningar. Vi håller på och tar fram informationsblad, som alla förare kan få. Även de som inte är direkt involverade i konflikten.

Medlare har kopplats in i konflikten. Vad betyder det?

– Vid alla arbetsmarknadskonflikter kopplas medlare in. Transport brukar inte gilla medling, men den här gången blir det intressant att se vad medlarna anser. Jag har svårt att se hur de ska kunna stödja arbetsgivarnas linje att taxiförarna ska ha mindre lönehöjning än alla andra.

Kommer Transport att trappa upp konflikten, om ingen uppgörelse nås?

– Ja, vi har utarbetade planer för det. Vad de innehåller ligger vi än så länge lågt med.

Har förare som får lägre inkomst i och med blockaderna rätt till ersättning från Transport?

– Nej, inte i första skedet. Det är bara om vi går vidare med strejk som förbundet beslutar om konfliktersättning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jacobsen:
    10 februari, 2021

    Jag hoppas ni strider för ett enda kollektivavtal denna gång som inte inbegriper procentlön under några omständigheter. Ett avtal som omfattar alla med antingen månads eller timlön samt OB. Ett avtal som inte går att tolka åt det ena eller andra hållet i upphandlingar. Ett avtal som det offentliga och företag borde skämmas om de inte hänvisar till vid alla upphandlingar där alla chaufförer omfattas om de så bara kör enstaka uppdrag i månaden. Endast på detta sätt kan inköpare runt om i landet känna en trygghet i att de upphandlar till schyssta villkor. Övriga som väljer att stå utanför kollektivavtal och medlemskap i vare sig Transport eller BA får gärna fortsätta med procentlöner eller vad de vill men då uteslutande försörja sig på ren taxikörning. Allt bör gälla i takt med att nya upphandlingar påbörjas. Så tar vi ett stort steg framåt då de flesta större aktörer är intresserade och ofta helt beroende av uppdrag för det offentliga.
    Om vi skall fortsätta ha olika avtal som är fallet idag med möjlighet till olika tolkningar hoppas jag innerligt att vi som uteslutande arbetar inom sjuk, skol eller färdtjänsttransporter kommer så långt ifrån taxi som det överhuvudtaget är möjligt. Att vi får en egen sektion inom det snaraste och slipper bli behandlade som taxichaufförer. Vi skall ha en grundlön som åtminstone ligger i nivå med de sämst betalda. Det har jag inte idag
    Jag arbetar som sjuk och färdtjänsttransportör i ett specialfordon under Skånetrafiken och är medlem i Transport sedan flera år.
    Ni har min fulla support.
    Nu kämpar vi på.
    Mvh Peter Jacobsen

Lästips:

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Saied Tagavi

Saied Tagavi

… taxiförare som strider för bättre villkor för kåren och fria fack i Iran.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.