Genrebild taxi i Stockholm
Close
Stockholms centralstation. Taxi Stockholms åkare omfattas av kollektivavtal.
Close
Avtal 2021

Det här gäller för taxichaufförer under konflikten!

Taxi. En konflikt rycker allt närmare på taxiområdet. Transport har lagt ett varsel som omfattar alla taxiföretag som är med i Biltrafikens arbetsgivareförbund. Om stridsåtgärderna träder i kraft den 15 februari är det detta som gäller.

För första gången på många år drar det ihop sig till konflikt inom taxi. I ett första skede har fackförbundet Transport varslat om:

  • blockad mot nyanställningar och inhyrning av personal.
  • och blockad mot övertids- och mertidsarbete.

Vad betyder det för dig som kör taxi? Transportarbetaren har sammanställt frågor och svar:

Vad handlar tvisten om?

Ett nytt kollektivavtal för taxiförarna. Ett sådant avtal gäller för alla chaufförer på företag som binds av avtal – antingen genom att de gått med i arbetsgivarorganisationen. Eller tecknat avtal direkt med Transport, så kallat hängavtal.

Varför har Transport varslat om stridsåtgärder?

– I januari tvingades vi avbryta förhandlingarna med arbetsgivarna. Vi är inte överens om de kommande lönehöjningarna och vad de ska beräknas på. Arbetsgivarna vill inte ge taxiförarna samma löneökningar som andra grupper på arbetsmarknaden, förklarar Tommy Wreeth, ordförande i Transport.

Vilka företag omfattas av stridsåtgärderna?

– Kampen om ett nytt avtal förs mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA). Varslet och stridsåtgärderna riktas mot företag som är med i BA. Inte företag med hängavtal eller bolag som saknar avtal helt, fortsätter Tommy Wreeth.

Vilka förare omfattas primärt av konflikten?

– Det gäller chaufförer som är anställda i företag anslutna till BA, exempelvis samtliga åkerier i Taxi Stockholm.

Vad innebär stridsåtgärderna?

– Företag som omfattas av varslet får inte nyanställda personal eller hyra in förare. Blockad mot nyanställningar gäller såväl fasta anställningar som visstider.

– Vi har också varslat om blockad mot mertids- och övertidsarbete. Mertid är när deltidsanställda jobbar mer, fler timmar, än de som anges i anställningsbeviset. I och med varslet ska deltidarna säga nej till mertid.

Och blockaden mot övertid?

– Heltidsanställda förare som berörs ska inte jobba någon övertid. Normal heltid är 166,4 timmar i månaden, för anställda som schemaläggs även röda dagar.

– Tyvärr är det vanligt att chaufförer kör på procentlön och disponerar bilen 12–13 timmar per dygn. Det innebär ofta massor av övertid. I de fallen bör man begära att få ett schema på 166,4 timmar på en månad. Eller 38,25 timmar i veckan. Mer än så ska föraren inte jobba under konflikten. Blir lönen dålig: kräv garantilön enligt avtalet!

Många förare är timanställda och rycker in vid behov? Vad gäller för dem?

– Vår uppfattning är att timanställda ska jobba de arbetspass de är schemalagda på när konflikten bryter ut klockan 06:00 den 15 februari. Man ska inte jobba fler pass. Och är man uppsatt på jobb, och har procentlön, har man rätt till minst garantilön.

Hur ska förarna agera under konflikten?

Transports avtalssekreterare Peter Winsten säger:

– Chaufförer som är medlemmar i Transport och jobbar i BA-företag ska rätta sig efter stridsåtgärderna när de träder i kraft.

Och vad gäller för chaufförer som inte är med i Transport, men jobbar i BA-anslutna företag?

– Det första de bör göra, säger Peter Winsten, är förstås att gå med i facket! Varje ny medlem är viktig. Det kommer att bli svårt att förändra branschen och förbättra taxiförarnas villkor, om inte fler är fackligt organiserade.

– Vill man ändå inte gå med i Transport bör man åtminstone respektera varslet och förhålla sig neutral under konflikten. Det vill säga inte utföra sådant arbete som är försatt i blockad. Tala gärna om för arbetsgivarna att ni kommer att iaktta neutralitet.

Under årens lopp har Transport åtskilliga gånger varslat om nyanställnings-, inhyrnings- och övertidsblockad. Bland annat för lastbilschaufförer. På åkeriområdet uppmanades förarna då att ställa bilen på en lämplig parkeringsplats, om arbetstiden tog slut innan man hann hem.

Hur ska taxi- och färdtjänstförarna göra om arbetstiden tar slut? Att bara ställa bilen vid vägkanten med passagerare i är antagligen en dålig lösning…

Tommy Wreeth säger:

– Frågan är komplicerad och här krävs omdöme. Förarna kan inte riskera liv och lem på resenärerna. En viktig åtgärd är att säga nej till körningar i slutet av arbetspasset, om föraren misstänker att man inte hinner utföra resan inom ordinarie arbetstid.

– Jag förutsätter också att beställningscentralerna respekterar vårt varsel och inte lägger ut körningar som kan dra ut på tiden.

Om jag är medlem i Transport och jobbar på ett BA-företag. Kan växeln eller åkaren ändå tvinga mig att jobba övertid?

– Nej, det är ett brott mot blockaden. Om vi får reda på att arbetsgivare försöker kringgå blockaden kommer vi omedelbart att trappa upp stridsåtgärderna mot de företagen. Då kan det bli fråga om total arbetsnedläggelse, strejk.

I taxibranschen finns ett utbrett missnöje med löner, arbetstider och andra villkor. Det gäller bland förarna, men också bland åkarna. Kan förare och åkare som inte omfattas av stridsåtgärderna ändå visa sympati på något sätt?

– Det är viktigt att chaufförerna håller ihop nu. Samtidigt är det angeläget att anställda inte äventyrar sina anställningar. Vi håller på och tar fram informationsblad, som alla förare kan få. Även de som inte är direkt involverade i konflikten.

Medlare har kopplats in i konflikten. Vad betyder det?

– Vid alla arbetsmarknadskonflikter kopplas medlare in. Transport brukar inte gilla medling, men den här gången blir det intressant att se vad medlarna anser. Jag har svårt att se hur de ska kunna stödja arbetsgivarnas linje att taxiförarna ska ha mindre lönehöjning än alla andra.

Kommer Transport att trappa upp konflikten, om ingen uppgörelse nås?

– Ja, vi har utarbetade planer för det. Vad de innehåller ligger vi än så länge lågt med.

Har förare som får lägre inkomst i och med blockaderna rätt till ersättning från Transport?

– Nej, inte i första skedet. Det är bara om vi går vidare med strejk som förbundet beslutar om konfliktersättning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jacobsen:
    10 februari, 2021

    Jag hoppas ni strider för ett enda kollektivavtal denna gång som inte inbegriper procentlön under några omständigheter. Ett avtal som omfattar alla med antingen månads eller timlön samt OB. Ett avtal som inte går att tolka åt det ena eller andra hållet i upphandlingar. Ett avtal som det offentliga och företag borde skämmas om de inte hänvisar till vid alla upphandlingar där alla chaufförer omfattas om de så bara kör enstaka uppdrag i månaden. Endast på detta sätt kan inköpare runt om i landet känna en trygghet i att de upphandlar till schyssta villkor. Övriga som väljer att stå utanför kollektivavtal och medlemskap i vare sig Transport eller BA får gärna fortsätta med procentlöner eller vad de vill men då uteslutande försörja sig på ren taxikörning. Allt bör gälla i takt med att nya upphandlingar påbörjas. Så tar vi ett stort steg framåt då de flesta större aktörer är intresserade och ofta helt beroende av uppdrag för det offentliga.
    Om vi skall fortsätta ha olika avtal som är fallet idag med möjlighet till olika tolkningar hoppas jag innerligt att vi som uteslutande arbetar inom sjuk, skol eller färdtjänsttransporter kommer så långt ifrån taxi som det överhuvudtaget är möjligt. Att vi får en egen sektion inom det snaraste och slipper bli behandlade som taxichaufförer. Vi skall ha en grundlön som åtminstone ligger i nivå med de sämst betalda. Det har jag inte idag
    Jag arbetar som sjuk och färdtjänsttransportör i ett specialfordon under Skånetrafiken och är medlem i Transport sedan flera år.
    Ni har min fulla support.
    Nu kämpar vi på.
    Mvh Peter Jacobsen

Lästips:

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Saied Tagavi

Saied Tagavi

… taxiförare som strider för bättre villkor för kåren och fria fack i Iran.

Lastbilshytt. Bilden som polisen la ut på sociala medier fick snabbt stort genomslag. Foto: Henrik Sjöberg / Polisen

Bilden från polisen visar trend med låglöneåkerier

Åkeri. Trafikpolisen i Stockholm har publicerat en bild på en skitig lastbilshytt och en text om nya sätt att utnyttja låglönechaufförer. Inlägget har fått stor uppmärksamhet på sociala medier. Här är historien bakom.

Ungas kommande pensioner. Illustration: Mattias Käll

Kommer dagens unga kunna leva på sin pension?

Pensioner. Den transportarbetare som föddes 2001 och började arbeta som 20-åring kan räkna med pension tidigast vid 67 år. Och om det ska bli en hygglig pension måste hen fortsätta jobba till minst 70.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.