Gruppbild med: Bakre raden: Marco Corriere, Päivi Modin, Anna Granath, Gunilla Glifberg, Wiveca Sundling, Annika Sjöstam, Susanne Karlsson, Thomas Karlsson. Främre raden: Sara Tjernström, Micke Johansson, Catrin Rönnlund, Emelie Snecker, Camilla Nyberg, Ulf Persson.
Close
Bakre raden: Marco Corriere, Päivi Modin, Anna Granath, Gunilla Glifberg, Wiveca Sundling, Annika Sjöstam, Susanne Karlsson, Thomas Karlsson. Främre raden: Sara Tjernström, Micke Johansson, Catrin Rönnlund, Emelie Snecker, Camilla Nyberg, Ulf Persson.
Close

De har svaret på dina frågor

När ska semestern vara utlagd? Hur hög är ob-ersättningen för väktare? Ring Transports nya utbyggda telefontjänst, Transport på direkten, så har du svaret på någon minut.

I går, måndag, invigde Transport en uppgraderad variant av Transport på direkten (TPD). Tjänsten har funnits i åtta år och inneburit att omkring 120 lokalombudsmän, kontorister och regionala skyddsombud turats om att bemanna en telefonjour.

Nu byggs systemet om. Elva personer, plus två arbetsledare, har rekryterats för att besvara telefonfrågorna. Ulf Persson, till vardags regional ombudsman i förbundet, är tillförordad chef för TPD-verksamheten:

– Med fast personal kan vi satsa på utbildning och få ett expertgäng som hanterar alla frågor på ett likartat sätt. En stor fördel är också att våra lokalombudsmän och regionala skyddsombud frigörs och får mer tid för sina vanliga arbetsuppgifter.

Ulf Persson beskriver en verksamhet som är tänkt att bli snabb och effektiv. Den som har frågor kring kollektivavtal, försäkringar eller arbetsrätt behöver bara ringa förbundets gamla växelnummer, 010-480 30 00, så hamnar man automatiskt hos TPD.

– Enklare frågor om till exempel semesterregler klarar vi av på en gång, förklarar Ulf Persson. Är det mer komplicerade saker, som förhandlingsärenden, kopplar vi vidare till den ansvariga ombudsmannen.

– Men vi släpper inte bara uppringaren. Blir det inget svar hos ombudsmannen tar vi tillbaka samtalet och ser till att ärendet registreras och att personen blir kontaktad senare. Ingen ska köra fast i en upptaget-ton eller telefonsvarare när man ringer Transports TPD.

Telefonjouren får också ansvar för mejlfrågorna som kommer till förbundet.

I dagens TPD-system är det vanligt att även arbetsgivare ringer och vill ha upplysningar om avtalsregler och lagbestämmelser. Ulf Persson utgår från att de förfrågningarna kommer att fortsätta.

Många samtal kommer också från arbetstagare som inte är med i facket.

– Dem kommer vi förstås att försöka värva. Vi ska försöka få dem att inse hur viktigt är med ett starkt fack med hög organisationsgrad. Den som går med i Transport får hjälp direkt. Andra förbund har värvat tusentals nya medlemmar på det här sättet, säger Ulf Persson.

Inledningsvis fanns planer på att all TPD-personal skulle sitta på en eller två orter. Nu blir verksamheten mer spridd. Tre TPD-telefonister och två arbetsledare stationeras i Stockholm. Övriga åtta hamnar på avdelningar runt om i landet.

Parallellt med TPD har Transport en enhet som kallas medlemsservice. Där har personalen som huvuduppgift att kontakta medlemmar som anmält att de vill lämna förbundet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.