De har stannat – i ett år

I ett års tid har Sverige stannat. Om inte två gånger per dygn – så tillräckligt ofta för att protesterna ska märkas. Den 19 december planeras en ny stor manifestation av aktionsgruppen som kämpar för rättvisa villkor på vägarna.

– Folk lyssnar på oss, säger Johan Kullgren, åkare i Jönköping och en av de mest aktiva i Här stannar Sverige. Vi har fått väldigt god kontakt med politiker, polisen och andra myndigheter, även nere i Bryssel har de tagit oss seriöst.

Här stannar Sverige startade som en protest mot den tingsrättsdom som friade en makedonsk chaufför som kört utan giltigt körkort.

Med hjälp av Facebook mobiliserades tusentals chaufförer som stannade sina fordon klockan tolv på dagen den 24 november förra året. Klockan tolv samma natt stannade de igen. Sedan fortsatte proteststoppen och kulminerade i två karavaner av tunga fordon som rullade på olika platser i landet.

– Nu kanske inte så många stannar, åtminstone inte varje dag, säger Johan Kullgren. Men det gör oss ändå väldigt starka att så många olika vill samma sak. Vi är chaufförer, åkare, folk från Transport.

Den makedonske chauffören har fått sin dom ändrad av hovrätten.  Han dömdes i oktober till en månads fängelse – ett straff som direkt omvandlades till villkorlig dom och böter eftersom han tidigare är ostraffad och inte anses löpa någon större risk att upprepa sitt brott. Han ska betala 3 000 kronor till svenska staten för försvarskostnader plus 500 till brottsofferfonden.

Men Här stannar Sverige har definitivt inte hejdat sina protester av den anledningen. Rörelsen fortsätter sin lobbyverksamhet för lika villkor på vägarna. Mot konkurrens från åkerier som ger sina chaufförer villkor långt från svenska kollektivavtal. Mot fuskande företag. Och för den svenska polisens tunga grupper.

– Vi är fruktansvärt kritiska till att det dras ner på trafikpoliserna, säger Johan Kullgren.

Fortfarande är en bit över 17 000 personer med i Facebookgruppen Här stannar Sverige. Där mobiliseras nu inför den 19 december.

Då blir det väldigt mycket folk som stannar, tror Freddy Welle, chaufför och ordförande i Transports åkerisektion i Göteborg.

– Folk är irriterade på situationen, säger han. Det brinner överallt.

På familjeåkeriet i Habo finns Bibbi Steinert, chaufför sedan 1970-talet, som också planerar att stanna den 19 december.

– Jag fortsätter att jobba med Här stannar Sverige, säger hon. Och jag stannar till en daglig kvart också när tillfälle ges.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.