”De är samhällets dolda hjältar”

Samhällets dolda hjältar. Det låter kanske klyschigt, men så ser Nokas HR-chef Karl Sandberg på landets ordningsvakter. – Man önskar ju att kunderna såg mer till kvalitet, inte bara till lägsta pris när de upphandlar, säger han.

Karl Sandberg var väktare och fackligt aktiv i Transport innan han sadlade om och så småningom blev personalchef i landets näst största bevakningsföretag, Nokas.

Under åren i branschen har Sandberg upplevt åtskilliga stormar, men ingen har nått tillnärmelsevis den styrka som i februari i år, förklarar han.

– Det blåste av helvete rent ut sagt. Vi var nedringda av journalister och även anställda. I det läget måste man som arbetsgivare konstatera två saker: Vi vet faktiskt inte vad som hände där på centralstationen. Och vi är skyldig att ta reda på det.

Karl Sandberg beskriver en process där företaget omedelbart kontaktade facket, Transport. Nokas tillsatte också en egen intern utredning.

– Vi är en arbetsgivare som måste följa anställningsavtal, lagar och regler. I stormens öga var det nödvändigt att få andrum, både för oss som arbetsgivare och för ordningsvakterna.

Sandberg bekräftar att Nokas och de anställda fick ta emot hot. Exakt hur de framfördes och vad de gick ut på vill han inte gå in på, men företaget vidtog åtgärder för att skydda såväl de utpekade vakterna som annan personal.

– Jag vill påstå att vår krisorganisation fungerade väldigt väl. Vi är stolta över att ha fått fram ett avtal med Transport om kroppsburna kameror. Det är en konkret åtgärd efter händelsen i februari.

Hur ser Nokas på ordningsvakternas jobb i framtiden? Vad behövs för att de ska kunna utföra uppgiften på bästa möjliga sätt?

– Kameror är definitivt en positiv förändring. Ensamarbete är inte bra. Fast det går tyvärr inte att undvika överallt, på grund av kundernas krav.

Som HR-chef tycker Karl Sandberg att såväl kunder som samhället i stort måste omvärdera synen på bevakningsarbete och ordningshållning. Precis som i andra branscher gäller att man får vad man betalar för. Hårt pressade priser underlättar inte kompetensutveckling och andra satsningar som höjer kvaliteten.

– Ordningsvakterna är samhällets dolda hjältar, hävdar jag. Många utför ett socialt arbete i miljöer där det finns trasiga människor. Det framkommer sällan. Om fler insåg det skulle mycket vara vunnet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.