Därför sprack samordningen

Jämställda löner är numera den stora knäckfrågan när LO-förbunden ska försöka enas om gemensamma avtalskrav. Den här gången valde Kommunal att stjälpa samordningen. Varför, undrar kritikerna. Kommunal fick ju stöd för sin viktigaste fråga …

Det är onsdagen den 21 oktober. I mötessalen hörs ett dovt mummel. LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson har precis meddelat att samordningen spruckit. Han är besviken och avslöjar att han blir deprimerad en gång per decennium. Nu är det dags.

Vilka förbund sa nej? Varför? Och till vad?

När LO-ledningen möts av frågefloden är det locket på. I stället börjar medierna lägga pussel.

Bilden som träder fram ser ut så här:

Efter månader av hårda diskussioner får LO-styrelsen ett förslag till samordning på sitt bord. Det innehåller en riktad satsning på 150 000 undersköterskor.

LO-förbunden har redan tidigare slagit fast att det ska vara lika lön för likvärdigt arbete. Så är det inte i dag. Klyftan mellan män och kvinnor är tolv procent.

LO har enats om att gapet åtminstone ska halveras de kommande tolv åren. En halv procentenhet ska hämtas in varje år.

Kommunal är tidigt ute med ett ultimativt krav. Det är undersköterskorna som ska lyftas den här gången!

Transport och en rad andra förbund ogillar idén. De vill i stället ha en generell låglönesatsning som träffar alla låginkomsttagare, oavsett kön eller yrke. En sådan åtgärd skulle ändå gynna främst kvinnor, resonerar man.

Förslaget som ligger på LO-styrelsens bord är en kompromiss. Undersköterskorna ska prioriteras. Men. I den tänkta samordningen ingår dessutom en bredare satsning på alla med låga inkomster.

Konstruktionen är den samma som i avtalsrörelsen 2013. Alla som tjänar under 25 000 kronor ska få ett fast lönepåslag i kronor. Alla därutöver får nöja sig med påslag i procent.

Konsekvensen av en sådan modell blir att ju lägre lön medlemmen har från start, desto större blir löneökningen i procent. Det bidrar till att utjämna löneskillnaderna på sikt.

När beslutet väl ska fattas är det elva förbund som ställer sig bakom samordningen. Tre säger nej.

Ett av dem är IF Metall. IF Metallarna backar visserligen upp undersköterskor, men avvisar den generella låglönesatsningen.

Industrifacket GS säger också nej. Det som väcker mest förvåning – och bestörtning – är att även Kommunal underkänner samordningsförslaget. Kommunals företrädare anser att brytpunkten, 25 000 kronor, är för hög.

I praktiken innebär det att Kommunal inte backar upp andra låglönegrupper med många kvinnor, konstaterar kritikerna.

Varför sa IF Metall nej till en bred låglönesatsning? I de långsiktiga målen som alla förbund enats om står ordagrant: ”LO-förbunden ska verka för att lägstalönerna i genomsnitt ökar procentuellt mer än medellönen för arbetare.”

– Skrivningen avser inte utgående lön, utan minimilönerna som anges i kollektivavtalen. Vi sa nej till en generell låglönesatsning som tar sikte på utgående löner, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä till Transportarbetaren.

Varför sa Kommunal nej? I tidningen Kommunalarbetaren hävdar förbundets avtalssekreterare Lenita Granlund att Kommunal i tidigare avtalsrörelser tvingats gå med på försämringar i villkoren för att få de låglönesatsningar LO enats om.

– Vi tänker inte betala en gång till, säger hon. Nu kräver vi att undersköterskor ska få mer än märket, utan prut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.