Därför sjunker oljepriset

På bara något år har priset på råolja mer än halverats. Varför? – Det finns en överproduktion i världen. Tidigare har Opec justerat sin kvot för att hålla priset uppe. Men 2014 frångick man den linjen, säger Sofie Quant på den svenska branschorganisationen SPBI.

Svenska petroleuminstitutet (SPI) har länge följt utvecklingen på bensin-, diesel- och oljemarknaden. För några år sedan lade organisationen till ett B i namnet – B som i biodrivmedel.

Sofie Quant är kommunikationschef på SPBI och höjde som många andra på ögonbrynen när priset på råolja störtdök hösten 2014. Från ett snittpris på 111 dollar per fat till som lägst 42–43 dollar.

På de svenska bensinmackarna gör energiskatten att olje-rean inte får samma genomslag. I pumpen blir notan ungefär 15 procent lägre än för fyra, fem år sedan.

Förklaringen till prisfallet är alltså att det produceras för mycket råolja globalt sett. I mellanöstern har länderna en egen kartell, Opec, som tidigare skruvat åt kranarna om priset seglat ner mot 80 dollar.

Opec pumpar upp 30 miljoner fat olja per dag. Ryssland utvinner tio miljoner fat och USA har med sin satsning på oljeskiffer blivit en producent i nivå med Ryssland.

Sofie Quant säger:

– Opecs omsvängning kom nog oväntat för de flesta. Marknaden har inte kunnat möta den ökade produktionen.

För konsumenterna är det förstås positivt med lägre priser. Hur är det för länder och oljebolag som tidigare tjänat bra på det höga priset?

– Där är det mer bekymmersamt. Viss utvinning är känsligare än annan. 40 dollar har man angett som en lägsta gräns när det inte längre än lönsamt med vissa metoder.

Kan det lägre dieselpriset avläsas i åkeribranschen? Är det mer gods som flyttas över från järnväg till lastbil nu?

– Det kan jag inte svara på. Efterfrågan på diesel och bensin är ungefär som tidigare.

Har utvecklingen av biodrivmedel bromsats när oljan blivit billigare?

– Nej, det tror jag inte. Där handlar det mer om politiska styrmedel och tillgång på råvara. I Sverige är andelen förnyelsebara drivmedel uppe i tolv procent, det är positivt.

När bör vi räkna med en prisuppgång på oljebaserade bränslen igen?

– Vi ser inga sådana tecken i dag och det lär knappast ske den närmaste tiden. Fast vi tror att priset kommer att röra sig upp eller ner mer än tidigare.

Hur går snacket i petroleumbranschen just nu?

– Det senaste är att oljelandet Mexiko kan tänka sig att göra upp med Opec om minskade produktionskvoter. Ryssland sägs avvisa den tanken. Snart ska Iran in på marknaden igen. Allt det här kan påverka prisbilden.

Frågan har ställts många gånger tidigare: Hur länge räcker världens oljereserver?

Sofie Quant hänvisar till prognoser som säger att år 2040 kommer jordens befolkning att förbruka omkring 104 miljoner fat olja per dag. Det är en ökning med tio procent jämfört med nu. Samtidigt räknade bedömare för ett par år sedan med ett det fanns 238 miljarder ton kända oljereserver.

Om förbrukning stannar på omkring 100 miljoner fat per dag skulle oljan i så fall räcka i omkring 40 år till.

I Sverige har regeringen redan aviserat skattehöjningar på fossila bränslen. Skatten på bensin höjs med totalt 58 öre från årsskiftet och dieseln med 51 öre.

Har kritiken mot skattehöjningen mildrats av att marknadspriset rasat?

– Det är inget vi studerar, utan en fråga för väljare och politiker.

 

Fotnot: Skattehöjningen på bensin och diesel har angetts till 48 öre respektive 53 öre från årsskiftet. Plus moms. Men eftersom oljebolagen blandar i etanol och andra biobränslen, som inte belastas av samma skattehöjningar, så blir det faktiska genomslaget vid pumpen 58 öre för bensin och 51 öre för diesel. Då är såväl energiskatt som moms inräknat.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.