Dags att titta efter utländska lastbilar igen

Den 21 maj börjar en ny studie som ska kartlägga cabotagetrafiken i Sverige och norra Europa. Det är andra gången cabotagestudien genomförs. Transportforskaren Henrik Sternberg hoppas på ett brett deltagande över landgränserna.

Syftet med studien är att undersöka hur internationell godstrafik rör sig på vägarna. Var kommer bilarna ifrån? Vart kör de? Hur länge stannar de? Det viktigaste verktyget för att få in dessa data är en mobil-app. Med den kan vem som helst som ser en utländsk lastbil skriva in registreringsnumret och skicka in. Bilens position registreras automatiskt och färden kan sedan följas genom att den taggas på nytt av andra på olika platser. Forskarna analyserar informationen och får en bra bild av hur omfattande den internationella trafiken är och hur många som kör illegalt.

Den nya cabotagestudien startar den 21 maj och kommer att pågå i tre veckor.

– Den data vi har i dag bygger på studien vi gjorde 2013 så den börjar bli gammal, säger transportforskaren Henrik Sternberg. Vi behöver en uppdatering. Dessutom har både parlamentet och kommissionen i Bryssel uttryckt stort intresse för en till studie.

Den här gången hoppas Henrik Sternberg på deltagande från Österrike, Tyskland, Belgien, Nederländerna och Luxemburg. För att underlätta rapporterandet släpps en holländsk och en tysk version av appen senare i veckan. En engelsk version finns redan.

Med den nya studien vill Henrik Sternberg uppdatera läget, och på så sätt fortsätta att öka medvetenheten kring hur den internationella trafiken i Europa och speciellt Sverige ser ut.

– Efter vår förra studie har politikerna tvingats adressera problemet. Jag ser också en ökad medvetenhet hos flera företag. Många har valt att öppet redovisa vilka speditörer och åkerier de använder och på vilka villkor de jobbar. Fler företag har också börjat kräva kollektivavtal.

Transports utredare Magnus Falk ser fram emot den nya studien. Den kommer precis som den förra att beskriva problemet på ett mycket bra sätt, säger han.

– Vi vill att så många som möjligt deltar, inte bara chaufförer utan även privatpersoner. Det gäller bara att tänka på att tagga bilen, inte släpet. Antingen får du köra om och titta ner mot stänkskyddet, eller tagga vid möte eller på parkeringsplatser. Det här är självklart för den som jobbar med lastbilar, men inte för andra.

Resultat från studien kommer att redovisas på Transports seminarium om åkerinäringen den 29 juni i Almedalen. Förbundet är med och finansierar den nya cabotagestudien genom Elin och Charles Lindleys stiftelse som ägs av Transport.

 

Fotnot: Appen heter ”cabotagestudien” och finns att hämta på Itunes och Google play.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

226 miljoner i klimatböter för flygbolaget Braathens

Flyg. Flygbolaget Braathens (BRA) var först i världen med att lansera biljetter där en viss del biobränsle ingår vid flygningen. Men nu kräver Naturvårdsverket nästan 226 miljoner kronor i böter för försenad rapportering av koldioxidutsläpp.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).