Däcksarbetare och tidningsbud riskerar dö i förtid

Däcksarbetare och tidningsbud hör till de yrkesgrupper där risken är störst att dö i förtid, enligt en färsk rapport från Statistiska centralbyrån om dödligheten inom olika yrken. Värst utsatta är dock arbetslösa.

Några djuplodande analyser av varför människor i vissa yrkesgrupper löper större risk att dö tidigare än andra har Statistiska centralbyrån inte gjort. Dödsorsakerna, yrkesgrupp för yrkesgrupp finns inte med i studien. Däremot hänvisar Örjan Hemström på SCB till generella orsaker. Att däckspersonal och tidningsdistributörer placerar sig så högt upp i riskgrupperna kommenterar han:

– Kraven på kvalifikationer är inte så höga i de här yrkena och generellt innebär det en högre dödlighet. Tittar man på statistiken så verkar utbildning vara ännu viktigare än yrke för hur länge man lever. Med vissa undantag.

Andra faktorer som spelar in är arbetsmiljö, löner, levnads- och kostvanor, rökning, alkoholkonsumtion och otrygghet i anställningen, räknar Örjan Hemström upp.

– Ju högre utbildning människor har, desto färre är det som röker, konstaterar han.

Sammanfattningsvis framgår, inte oväntat, att bättre arbetsmiljö, högre löner och hälsosammare levnadsvanor bidrar till längre liv.

När det gäller tidningsbuden pekar Transports centrala arbetsmiljöombudsman, Martin Miljeteig, på följderna av nattarbete. Att distributörerna tvingas ”vrida klockan bakåt”, jämfört med vår biologiska klocka, stiga upp i vargtimmen och jobba i högt tempo under en intensiv period. Miljeteig tror även att det hot och våld som distributörerna utsätts för kan spela in.

Beträffande natt- och skiftarbete har forskningsstudier också visat att det medför en ökad risk att drabbas av sömnstörningar, mag- och tarmsjukdomar, liksom hjärt- och kärlsjukdomar.

SCB har i sin färska rapport ”Yrke och dödlighet 2008-2012″ jämfört 113 olika yrkesgrupper. Sammanlagt ingår nästan 3,7 miljoner personer mellan 35 och 64 år i undersökningen. Mer än 42 000 av de studerade dog innan eller samma år som de fyllde 65.

Att vara utan jobb utgör, enligt rapporten, den största risken att dö i förtid. Arbetslösa löper hela tre gånger så hög risk som sysselsatta, enligt rapporten. Orsaken är inte klarlagd, men bedömare pekar på att sjukdom riskerar att leda till arbetslöshet.

Till arbetet.se säger professorn i medicinsk sociologi vid Stockholms universitet, Denny Vågerö, att hon snarare tror att arbetslöshet leder till sjuklighet och död.

– Det finns en koppling mellan arbetslöshet och överdödlighet senare i livet.

I stort bekräftar statistiken redan kända fakta, som att arbetare löper större risk att dö i förtid än högre tjänstemän. Att chefer är mer långlivade. Och, vilket nämnts beträffande tidningsbuden, att lågutbildade löper större risk att gå bort tidigare än personer med högre utbildning.

Mellan 2008 och 2012 dog 219 personer i jobbet. Männen dominerade klart med 199 personer, att jämföra med 20 kvinnor. Även om dödsfallen i arbetslivet nu har minskat märks lastbilschaufförer i den grupp där dödsolyckor är vanliga, vid sidan av montörer och elektriker.

Martin Miljeteig på Transport tror att stressen inom åkeribranschen kan vara en orsak.

– Färre chaufförer ska göra mer på allt kortare tid. Åkerierna maxar körtiderna och förarna stressar vid lastning och lossning. I den ökande konkurrensen har man tänjt systemet till det yttersta, samtidigt som kraven på chaufförerna ökat, säger han.

Statistiken ringar också in tristess som en riskfaktor. Har du tråkigt, liten stimulans, höga krav riktade mot dig och samtidigt begränsat utrymme att fatta egna beslut löper du större risk att drabbas av hjärtinfarkt.

 

Yrkesgrupper med hög dödlighet bland män

1. Servicearbetare (bilservice, biltvätt, rostskyddsbehandling)

2. Industrioperatörer

3. Däckspersonal

4. Maskinoperatörer (textil, skinn- och läderindustri)

5. Tidningsdistributörer, vaktmästare

 

Yrkesgrupper med hög dödlighet bland kvinnor

1. Elmontörer, tele- och elektronikreparatörer

2. Servicearbetare (bilservice, biltvätt, rostskyddsbehandling)

3. Maskinoperatörer (textil, skinn- och läderindustri)

4. Tidningsdistributörer, vaktmästare

5. Datatekniker och dataoperatörer

Källa: SCB, www.scb.se

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.