Däckjobb i Valbo – snart börjar ruschen!

På Euromaster i Valbo råder ett bedrägligt lugn. Inom ett par veckor kommer stormen. Då ska alla firmabilar, åkerier och privatpersoner skifta däck. Samtidigt. – Höstruschen är intensivast. Utan tvekan, säger Anders Lind, som tycker att hjultekniker är ett mer rättvisande namn på det jobb han och kollegorna har.

Däck är en vetenskap. Kanske inte att skifta dem, men väl att utveckla rätt form, gummiblandning, mönster och sedan avgöra vilket däck som passar för ett visst fordon och typ av körning.

Det påpekar Anders Lind som entusiastiskt guidar runt bland travar av däck i olika färgnyanser. Allt från fabriksnya blanksvarta till slitna gråa som avslöjar att hjulen hunnit avverka bortåt fyra, fem varv runt jorden.

Euromaster är en kedja kopplad till däcktillverkaren Michelin. Verkstäder finns över hela Europa.

En av dem ligger alltså i Valbo, kloss intill riksvägen mellan Gävle och Sandviken. Läget är strategiskt. Inom några mils radie finns gott om vanliga privatbilister, småfirmor och åkerier, men också tunga industrier som Sandvik och Korsnäs.

– Vi är faktiskt störst på entreprenadsidan, alltså på däck till tunga fordon. Vi har till och med egen verkstad och fast personal stationerad inne på Ovako och Sandvik, förklarar Anders Lind.

Han är både däckarbetare och rycker in i kundmottagningen när chefen, Per Fredberg, är ute på affärsbesök. Som i dag.

Lind ursäktar sig för en viss röra som råder inne i verkstaden. Orsaken är en omfattande ombyggnation. Ett nytt stort höglager är färdigställt och en del av lokalen har fått nytt golv. Där ska man kunna köra in hela lastbilsekipage, så att jobben inte behöver utföras på garageplanen.

En ”spontankund” rullar in på gården. Ett containerekipage har fått problem med ett hjul. Bromsen har legat på och antagligen orsakat en ”platta” – en slitskada som uppstår snabbt när däcket hasar mot vägen.

Fredrik Lövgren har jobbat på verkstaden i ett år. Han kryper in under trailern och justerar in domkraften. Någon minut senare granskar han däcken och hittar mycket riktigt ”plattan”.

Skadan är så djup att däcket måste kasseras. Chauffören och Fredrik knallar i väg till skogslagret. Här står äldre utbytta hjul som fortfarande kan göra tjänst någon månad – i väntan på det stora höstbytet.

För det är så det fungerar, berättar Anders Lind. Lastbilsdäck håller normalt i ett år och nästan alla åkerier försöker byta på senhösten, precis innan halkan slår till. Då har man bästa möjliga mönster över vintern och sedan får gummit rulla på över vår och sommar.

Det finns till och med däck som utvecklats speciellt för denna ettårs-cykel. I takt med att däcket slits kommer det fram sommaranpassad mönstring.

– Ett sånt däck bör förstås inte köras en säsong till, då blir det fel, förtydligar Anders Lind.

Han och kollegan Klasse Eriksson tar en snabb fika. Klasse är 69 år och rycker in och jobbar extra på Euromaster.

– Jag är ju pensionär, men det blev för segt att gå hemma. Jag har varit mackföreståndare och hållit på med bilar i hela mitt liv. Dagens är ungefär 100 gånger bättre än de på 1950-talet, betonar han.

Däcken då?

Anders och Klasse är rörande överens. Även däcken är bättre. Mycket bättre.

– Det gick väl lite mjukare med de gamla diagonaldäcken, men väghållningen var usel, säger Klasse.

Anders håller med:

– Dagens däck går tystare och mer ekonomiskt. Är bränslesnålare. De stora däcktillverkarna jobbar en hel del med miljöpåverkan också. De skadliga
HA-oljorna är borta. Även arbetsmiljön kan påverkas. Moderna däck är mer lättjobbade för oss.

På Euromaster i Valbo ger man inte mycket för lågprisdäcken från länder som Kina. Den allmänna uppfattningen i fikarummet är att man åker bättre och säkrare på måttligt nötta kvalitetsdäck än på nya ”Kina-däck”.

Kunderna avlöser varandra. De flesta är inbokade i förväg. Flera väktarbilar kommer för att skifta till vinterdäck.

En av dem har pyspunka. Lennart Randström plockar av hjulet och hittar en skruv som trängt igenom gummit.

– Väktare kör ofta inne på industriområden där del ligger en massa skräp på marken. De får ofta punktering, säger han och letar fram en särskild svampformad gummiplugg som ska täta hålet.

Lennart upptäcker dessutom en buckla på fälgen. Säger:

– Aluminiumfälgar är bara skit. Hade det varit plåt, hade man kunnat knacka till den lite. Nu måste fälgen förmodligen bytas.

När väktaren backat ut blir det plötsligt lugnt några minuter.

– Kom tillbaka om någon vecka, ler Anders Lind. Då är det säkert full fart. När första snön kommer sover jag bara hemma, i bästa fall. Något annat hinner man inte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.