Våren 2014. Hamnarbetarna i Västerås lossar importerat avfall.
Close
Våren 2014. Hamnarbetarna i Västerås lossar importerat avfall.
Close

Cirkus när Mälarhamnar sänker de anställdas löner

Det kommunala bolaget Mälarhamnar driver nu igenom kraftiga försämringar av hamnarbetarnas lönevillkor. När Transport kallat företaget till förhandlingsbordet hävdade vd:n, Carola Alzén, plötsligt att hon saknar mandat att förhandla med facket. – Det är ren cirkus, säger Transports ombudsman Per-Olof Norgren.

Mälarhamnar bildades 2001 genom en sammanslagning av hamnarna i Västerås och Köping.

Precis som i andra stuverier kräver båtanlöpen flexibilitet, och för att klara det ville arbetsgivaren ha ett lokalt avtal med Transport. Efter långa förhandlingar enades parterna om en uppgörelse som bland annat innehåller ett ansvarstillägg på 2 000 kronor till alla hamnarbetare. Det är en kompensation för att arbetsledarna togs bort från kajen.

I höstas sa Mälarhamnar plötsligt upp avtalet. Bolaget står inför stora investeringar och personalen befarade att de skulle få vara med och betala notan genom lönesänkningar.

Transport kallade bolaget till förhandling. Den 20 januari genomfördes den. Men varken resultatet eller själva överläggningen blev som fackets förväntat sig.

Ombudsman Anette Wilhelmsson säger:

– När vi sitter där säger vd Carola Alzén plötsligt att hon inte har förhandlingsmandat. Det ligger hos bolagsstyrelsen. Som påstods sitta stand-by under våra diskussioner.

Även ombudsman Per-Olof Norgren var med vid förhandlingsbordet:

– Hon var glasklar. Som vd saknade hon förhandlingsmandat. Jag har aldrig varit med om något liknande. Om vi kallar en arbetsgivare till förhandling förväntar vi oss naturligtvis att vi träffar en motpart som kan förhandla.

I Köping och Västerås är hamnarbetarna besvikna. Den 10 februari skrotas den lokala överenskommelsen och det centrala avtalet träder in i sin helhet. Det innebär att allt arbete ska ske måndag till fredag mellan klockslagen 07:00 och16:30. Arbetsgivaren har sedan rätt att beordra viss övertid, men det mesta av flexibiliteten är borta.

Hur ska båtanlöpen klaras?

– Under hela processen har Mälarhamnar hotat med att ta in entreprenörer, om vi inte går med på försämringarna. Det är riktigt grinigt nu, säger Per-Plof Norgren.

På den fackliga sidan riktas ilskan också mot politikerna i bolagsstyrelsen. Där sitter bland annat socialdemokraten Håkan Ax, som är med i Transports Västeråsavdelning och som under en period var anställd i förbundet.

Transportarbetaren ringer upp Ax med frågan:

Hur kan du som transportare och socialdemokrat ställa dig bakom rena lönesänkningar för hamnarbetare?

– Nu är det ju så att alla diskussioner med medierna ska skötas av vår vd. Det är så vi har planerat.

Känner du inget ansvar att åtminstone svara på frågor inför Transports medlemmar? Hur känns det att sänka deras löner? 

– Det är inte fråga om lönesänkningar, bara om förändringar av ob-ersättningen. Men nu har vi tagit det här beslutet, att allt ska gå genom vd:n.

Är det inte konstigt i så fall att er vd inte ens får förhandlingsmandat av styrelsen?

– Det var en nyhet för mig, det kan jag faktiskt inte svara på. Men jag satt i vart fall inte stand-by vid förhandlingen med facket.

Transportarbetaren ringer upp ytterligare en politiker i bolagsstyrelsen, socialdemokraten Lena Vilhelmsson i Köping. Även hon förnekar att det är fråga om lönesänkningar.

På frågan om vd Carola Alzéns roll säger Lena Vilhelmsson:

– Hon har förhandlingsmandat. Men styrelsen vill se alla förslag. Styrelsen vill vara informerad.

Själv förnekar Alzén att hon påstått sig sakna mandat att förhandla.

– Jag har mandat att förhandla enligt det centrala avtalet.

Jaha, vad gällde vid förhandlingen den 20 januari då? Var det styrelsen som fanns stand-by och bestämde?

– Jag har mandat att förhandla enligt det centrala avtalet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.