Christians C-kort drogs in efter diabetesdiagnosen

I höstas drabbades Christan Östman av diabetes. Efter diagnosen kom nästa kalldusch. Stopp för all lastbilskörning. Nu har han inlett kampen för att få tillbaka C-kortet. – Transportstyrelsens regler är föråldrade, säger Christan som får stöd av tung medicinsk expertis.

Christian Östman bor i det lilla samhället Backe i Ångermanland, en glesbygd där de få jobb som finns ofta kretsar kring skog och transporter. Redan i grundskolan hade han stakat ut vägen:

– Målet var att köra lastbil. Och helst av allt timmer.

Våren 2009 var fordonsgymnasiet avklarat och Christian Östman fick jobb på Fjällsjö åkeri, som ligger i utkanten av Backe. Företaget har tre grusbilar och ett timmerekipage.

Redan under skoltiden hade Christian samlat på sig viss erfarenhet av diabetes. Hans mamma och en nära släkting har den lindrigare varianten – diabetes typ 2. En klasskompis drabbades under gymnasietiden och valde att byta linje, eftersom det kunde bli problem med just körkortsbehörigheterna.

Fast Christian blev ändå tagen på sängen när de första signalerna kom på sensommaren 2014.

– Jag kände mig tröttare och tröttare. Det hjälpte inte att vila eller sova, jag satt ändå och klippte med ögonen i lastbilshytten. Dessutom kissade jag nästan konstant.

En bit in på hösten insåg han på allvar att något var fel. Han lånade mammans mätapparat och tog prov på sig själv. Han hade 23 mmol blodsocker per liter, det vill säga fyra, fem gångar högre värde än normalt.

Christian blev inlagd på sjukhus och läkarna slog fast att han har typ 1-diabetes. Han tog själv upp frågan om lastbilskörning, och fick lugnande svar. När sjukskrivningen var över blev han kallad till ett nytt möte med överläkaren.

– Han meddelade kort att mina CE-behörigheter måste dras in. Jag satt bara och gapade. Farsan var med på mötet. Han blev mer förbannad än jag och sa: ”Ni har förstört livet för grabben!”

– När vi kommit hem började jag inse faktum. Att en dröm hade spruckit totalt. Det var att köra lastbil några år och sedan starta eget åkeri.

Under vintern har Christian varvat sjukskrivning med inhopp på Fjällsjö åkeri. Jobbet har handlat om att köra plogtraktor och meka i verkstaden. För ett par veckor var det slut. Han blev uppsagd på grund av arbetsbrist.

Parallellt har han och familjen inlett en match mot myndigheterna. Den som får behörigheterna indragna av medicinska skäl, och vill försöka rädda tillbaka dem, har två möjligheter – antingen att överklaga till domstol eller ansöka om dispens hos Transportstyrelsen.

Christian Östman valde domstol.

Den 24 april föll domen i Förvaltningsrätten i Härnösand. Det blev avslag. Ett kort avslag på några rader. Det hjälper inte att Christian lagt fram ett intyg där en överläkare slår fast att han har stabilt blodsocker och inga allvarliga blodsockerfall.

Enligt Transportstyrelsen föreskrifter utgör ”diabetessjukdom som behandlas med insulin hinder för innehav av behörigheterna C och CE”.

Christian är besviken. Och stridslysten.

– Jag kommer att överklaga igen. Till kammarrätten. Transportstyrelsen regler är stelbenta och baseras på 27 år gamla studier. Det har hänt mycket inom diabetesmedicinen de senaste åren.

– Numera finns pumpar som kontinuerligt tillför insulin i kroppen. I USA har man utvecklat en variant som dessutom larmar om blodsockret skulle bli för lågt. Just lågt blodsocker är det som anses farligast. Men jag har haft stabila värden hela tiden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

226 miljoner i klimatböter för flygbolaget Braathens

Flyg. Flygbolaget Braathens (BRA) var först i världen med att lansera biljetter där en viss del biobränsle ingår vid flygningen. Men nu kräver Naturvårdsverket nästan 226 miljoner kronor i böter för försenad rapportering av koldioxidutsläpp.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).