Chaufförsjobb utan skyddsnät

Förra månaden var det Leif. Nu Thomas. Listan kan göras mycket längre. Det handlar om arbetare som inte omfattas av de vanliga spelreglerna på arbetsmarknaden. Regler som säger att det krävs saklig grund om man ska sparka en anställd.

Mjölkburarna är lossade. Thomas Gunnarsson fäller upp bakgavellyften och klättrar upp i hytten. Han jobbar på ett nytt åkeri nu. Fast bara som inhoppare.

– Jag klarar mig. Fast jag kan ändå inte släppa det som hände, säger han.

Året var 2008 när Thomas fick jobb på åkeriet Logex i Umeå.

Till en början rullade det på bra, beskriver Thomas. Men för omkring tre år sedan fick Logex kontrakt på all körning i Umeåområdet för matgrossisten Martin & Servera.

Enligt Thomas var åkeriets bud lågt och det blev svårt att få ihop trafiken så att chaufförerna klarade schema och arbetstidsregler.

– Det gick bara inte, säger han. En del chaufförer hoppade över raster och lunch för att hinna. Men så vägrar jag jobba. Man kan inte stressa ihjäl sig.

Arbetsvillkoren diskuterades bland förarna och Thomas tog initiativ till ett fackligt möte.

Några månader senare, hösten 2014, kallades han till en träff med arbetsgivaren. Thomas anade oråd och ville ha med facket. Men han fick lugnande besked. Det var bara en schemaförändring det handlade om.

Mötet blev en kalldusch. Åkeriet meddelade att Martin & Servera stängt av honom. Han tilläts inte längre köra ut deras produkter. I stället erbjöds Thomas annan körning, för speditören DSV. Fast bara några månader. Sedan skulle uppdraget försvinna.

Direkt efter nyårshelgen 2014–2015 gick Thomas som vanligt till jobbet. Kruxet var att det nu inte fanns något arbete kvar. I två hela veckor infann han sig punktligt vid garaget, sedan tröttnade han och skickade ett sms till Logex. Vad gäller nu?

Det blev förhandling med facket, Transport. Thomas orkade inte gå dit, men accepterade ändå en uppsägning på grund av arbetsbrist. Vid förhandlingsbordet hade Logex lagt fram ett brev från Martin & Servera. Riktat mot Thomas. Transport hade inte mycket att sätta emot.

Efter närmare 40 år som distributionschaufför stod Thomas Gunnarsson utan fast jobb. Han var besviken och fundersam. I diskussionerna med Logex hade han fått höra att han pratat skit om Martin & Servera när han levererat ut maten. Att det var skälet till avstängningen.

– Jag kände inte alls igen mig i anklagelserna. Det enda jag någon gång snackat om var vårt tajta körupplägg som gjorde att jag ibland blev lite sen.

På vårkanten, ett par månader efter den fackliga förhandlingen, sökte Thomas själv upp Martin & Servera. Han ville ha besked. Vilka fel hade han gjort?

Platschefen svarade överraskande att det inte funnits några klagomål eller någon kritik mot honom. Thomas blev konfunderad. Hade arbetsgivaren, alltså Logex, diktat ihop historien för att kunna sparka honom?

Thomas hade visserligen jobb, men bara som vikarie. I bakhuvudet gnagde frågorna alltjämt. I juli ringde han till slut upp transportchefen på Martin & Servera. Alltså inte platschefen.

Thomas säger:

– När transportchefen förstod vem jag var blev han grinig. Han sa: ”Ditt ärende är väl förhandlat och klart med facket. Du har fått ditt avgångsvederlag.” Sedan kom det intressanta: ”Vi kunde inte ha dig kvar. I så fall hade vi förlorat kunder. Du tog för lång tid på dig.”

Här kunde historien ha tagit slut. Martin & Servera medgav att företaget agerat för att stoppa honom. Skälet var att han jobbat långsammare än andra chaufförer.

Fast det finns en fortsättning.

Bara några minuter efter telefonsamtalet med Martin & Serveras transportchef ringer Logex upp Thomas. Han svarar inte. Dagen efter kommer ett mejl från åkeriet. Där står:

”Vi har fått in en rad uppgifter kring ditt agerande mot våra kunder samt våra lastbilar som våra jurister granskar för tillfället. Vi vill inbjuda dig till ett möte för att resonera kring detta, innan vi går vidare med rättsliga åtgärder.”

Thomas har varken svarat på mejlet från sin tidigare arbetsgivare eller gått på mötet han bjöds in till. Han kan inte låta bli att sucka:

– Vad är mitt brott? Är det kriminellt att ringa upp ett kundföretag efter att man slutat sin anställning på ett åkeri? Är det olagligt att försöka ta reda på varför man sparkas ut efter 40 år som yrkesförare?

Mattias Sundgren, vd på Logex, vill först inte kommentera brevet till Thomas och hotet om rättsliga åtgärder. Men han låter ändå förstå att åkeriets sits varit allt annat än bekväm:

– Martin & Servera är en storkund, i princip vår enda i Umeå. Thomas var en duktig chaufför, jag förstår inte vad som gick snett. Men jag måste tänka på åkeriet. Det är många chaufförsjobb som kan gå förlorade.

Vad har Thomas Gunnarsson gjort, som gör att Logex nu hotar med jurister?

– Han får inte ringa upp kunder och snacka på det sätt han gjort.

Men Thomas är inte längre anställd på Logex. Han har väl rätt att ringa vilket företag han vill, så länge han bara ställer frågor?

– Nej, som före detta chaufför är det inte okej att ringa våra kunder, anser jag. Och det är många samtal det handlar om. Kunden har kontaktat oss och begärt att vi får stopp på dem.

– Jag kan förstå att Thomas är besviken. Ingen blir glad av den här historien. Hur vi än hade gjort på Logex så hade det blivit fel. Thomas kom inte till mötet vi bjöd in till. Vi kommer inte att gå vidare med våra jurister.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. N:
    24 juni, 2020

    Pissföretag, har själv jobbat där och är så jävla glad att jag slutade! Konstant stress, inga raster, överlast och alltid pellen i botten för att hinna! Hyffsat fina ekipage, men hur långt hjälper det chauffören..

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.