Chaufförer bryter mot kör- och vilotider och kör för fort

Många åkerichaufförer bryter mot EU:s regler för kör- och vilotider och kör för fort. Det visar den första delrapporten av regeringens utredning om hur reglerna följs inom åkerinäringen och hur regelverket och tillsynen kan förbättras.

Undersökningen påbörjades i våras, efter påtryckningar från branschen och ett enigt trafikutskott i Riksdagen. Hela utredningen ska slutredovisas den 1 mars 2013. De första granskningarna omfattar gods- och bussbranschen och nu står den, av Transport, hårt kritiserade taxinäringen på tur.

Transportstyrelsen och Rikspolisstyrelsen håller gemensamt i undersökningen som visar att både åkeriförare och busschaufförer sköter sig beträffande regler för körkort, yrkeskompetensbevis, YKB, och nykterhet vid ratten.

När det gäller kör- och vilotider, liksom att följa hastighetsbestämmelser är situationen betydligt sämre. Poliskommissarie Anders Arvidsson på Rikspolisstyrelsen kommenterar:

– Även om vi ser förbättringar denna gång, jämfört med den mätning som gjordes 2007/2008, ser vi en hög andel överträdelser mot främst reglerna för kör- och vilotider. Men fordonen har också kört för fort.

Kontrollerna gjordes i Dalarna, Norrbotten, Skåne, Västra Götaland och Stockholm och visar att nästan hälften av förarna sammantaget bröt mot kör- och vilotidsreglerna på något sätt.

Lastbilschaufförerna är sämst på att hålla hastighetsbestämmelserna, enligt granskningen. Omkring 40 procent av lastbilarna som kontrollerades körde för fort medan 25 procent av bussarna rattades i för hög fart.

Till det kommer en hög andel tekniska brister på fordonen och många överträdelser beträffande lastsäkringen.

Sammanlagt undersöktes 341 lastbilar och 309 bussar. Bland lastbilarna var 254 svenskregisterade (74 procent) och 87 (26 procent) registrerade utomlands. Bland bussarna var 219 registrerade i vårt land (59 procent) och 90 (41 procent) utlandsregistrerade.

Undersökningen hittar inga statistiskt säkerställda skillnader mellan svensk- och utlandsregisterade lastbilar, utom en: de utländska fordonen får betydligt färre anmärkningar för sin tekniska beskaffenhet än de svenska. En brasklapp mot detta är dock att fordonskontrollen gör det möjligt att tillämpa strängare regler mot svenska än utlandsregistrerade bilar.

Trots en del nedslående resultat konstaterar myndigheterna att det ändå skett vissa förbättringar mellan 2007/2008 och 2012 när det gäller att följa kör- och vilotidsbestämmelserna. Lastbilarna på de undersökta europavägarna, riksvägarna och primära länsvägarna har också blivit tekniskt bättre. Bussförarna har även ryckt upp sig och följer hastighetsreglerna i större utsträckning.

Chaufförerna sköter sig väl beträffande förarkort och ADR-intyg för farlig last. Samma sak gäller, enligt kontrollerna, för färdskrivarutrustningen. Där märks ingen skillnad mellan svenska chaufförer och förare från utlandet.

Granskningen av företagen visade att ungefär 10 procent gjorde sig skyldiga till fel kring färdskrivarna.

– Syftet med mätningarna är att skaffa oss en bild av hur vi kan arbeta vidare. Genom undersökningarna får vi ett hum om vilka överträdelser som är vanligast. Det är dem vi behöver titta extra noga på, förklarar projektledaren Mats Willén på Transportstyrelsen.

Transports utredare Magnus Falk är inte imponerad över första delrapporten, som han kallar ”god dag, yxskaft”.

– Det är en myt att utländska åkerier bara kör med gamla ”häckar”, det finns minst lika många svenska företag som har gamla rishögar i trafik. Ska lastbilarna ta sig hit ända från Polen, Bulgarien och Rumänien så är det klart att åkerierna håller dem i skick.

Med ”god dag, yxskaft” menar Falk att resultaten är ganska ointressanta, eftersom Transport- och Rikspolisstyrelsen undersökt fel saker. Därmed vill han inte ”klanka ner” på myndigheterna, som följer det uppdrag de fått från regeringen.

– Det borde ha ingått ordentliga företagskontroller i direktivet, i stället för att man tittat på om åkerierna har trafiktillstånd. Det är inget problem i dag, både svenska och utländska åkerier har tillstånd.

Enligt Magnus Falk skulle myndigheterna behöva granska hur företagen sköter utbetalningen av löner och antal anställda. Han påpekar att Transport också begärde en ordentlig genomlysning av cabotagetrafiken, den tillfälliga inrikestrafiken i Sverige av utländska åkerier.

– Delrapporten är en stor besvikelse. Vi hade hoppats på en mycket bättre beskrivning av hur åkeribranschen faktiskt ser ut. Utredningen har ju pågått i över ett halvår nu, menar Magnus Falk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.