Buden kämpar vidare mot rigida semesterregler

De anställda på Tidningsbärarna fortsätter slåss för flexiblare villkor när semestrarna läggs ut. Nyligen fick företaget en protestlista med 400 namnunderskrifter. – Vi har tagit intryck av reaktionerna. Vi kan inte ändra systemet i sommar, men i höst kommer vi att utvärdera det, säger Tidningsbärarnas vd Lars Dahlin.

I februari träffade Transportarbetaren en grupp tidningsbud i Växjö. De var besvikna och upprörda över att arbetsgivaren, Tidningsbärarna, stramat åt semestervillkoren.

Budskapet som gått ut till de anställda var att årets ledighet i princip ska tas ut som en sammanhängande ledighet, fyra veckor, under två alternativa perioder. Antingen direkt efter midsommar eller veckorna som följer därpå. Företaget ville ha in ansökningarna redan den 15 januari. Det finns viss möjlighet att ta ut semester andra delar av året. Men då är det fortfarande fyra sammanhängande veckor som gäller.

För vanliga löntagare kan det säkert framstå som attraktivt att få lång sommarledighet i juli eller augusti.

Men tidningsbud är en speciell yrkesgrupp. Enligt kollektivavtalet jobbar de sex nätter i veckan. Det är nästan alltid deltid och månadslönen blir därefter. Många har traditionellt tagit ut semestern i mindre portioner eller under den mörka årstiden, när utbärningen är allra tyngst.

I Växjö sammanfattade buden de nya kraven med orden:

– Nattarbete är väldigt slitsamt. Vi behöver kunna ta ut semester flexibelt för att orka. Vi känner oss helt överkörda av Tidningsbärarna.

Vid det fackliga mötet skrev buden ett uttalande, riktat till arbetsgivaren. Innebörden var att företaget i och för sig inte brutit mot lagar eller avtal, men personalen krävde ändå större flexibilitet och mer inflytande när semestrarna läggs ut.

Initiativet har fått följdverkningar. Under de senaste veckorna har protestlistor gått runt ute i Tidningsbärarnas olika regioner. Omkring 400 bud har skrivit på, berättar en av initiativtagarna, som säger:

– Tidningsbud är normalt en tystlåten grupp, men jag har träffat ganska många som uttryckt missnöje med företagets agerande. Vi skickade namnlistorna förra veckan. Det resulterade i ett svar från den verkställande direktören, Lars Dahlin. Information gick ut med buntarna. Dahlin ska ha ”credit” för att han ändå lyssnar.

Initiativtagarna är mindre imponerade av personalchefen, som i Tidningsbärarnas personaltidning gått ut med att lång sammanhängande sommarledighet är bra för människor.

– Det finns faktiskt ingen forskning som stödjer det, säger tidningsbudet som också menar att det finns en utbredd skepsis bland regioncheferna över den nya centralstyrda semesterplaneringen.

Varför har Tidningsbärarna stramat åt reglerna?

Vd Lars Dahlin säger:

– Vi hade tidigare lösningar som innebar att utbärningen under ganska långa perioder täcktes med hjälp av vikarier. Det gjorde att vi tappade i kvalitet. Ägarna reagerade och därför prövar vi i stället ett system med fasta semesterperioder.

– Jag har personligen bara pratat med tre, fyra missnöjda tidningsbud. Men vi tar intryck av namnlistorna. Vi kan inte ändra något nu, det skulle bli kaos. Men i höst får vi resonera om hur det ska se ut i framtiden.

Det ursprungliga uttalandet från Växjö löd:

”Vi är inte nöjda med Tidningsbärarnas fyrkantiga utlägg av huvudsemestern. Vi kräver att det enskilda tidningsbudet får ett större inflytande över semesterns förläggning.

Tidningsutdelning är ett deltidsarbete och för många ett extrajobb. Därför måste företaget ta större hänsyn, så att man kan arbeta kvar. Buden måste kunna samordna sin ledighet med andra jobb, med barnens skollov och den semester som ”respektive” har och så vidare.”

Protestlistorna som de 400 buden undertecknat har följande budskap:

”Vi anställda är mycket missnöjda med hur Tidningsbärarna har valt att förlägga och administrera våra semestrar. Det är viktigt för oss med friare möjligheter att ta ut vår semester, eftersom vi har väldigt olika behov.

Tidningsjobbet är ett deltidsjobb och därför behöver vi kunna samordna våra ledigheter med andra jobb, för att få de viloperioder vi behöver. Det är också viktigt att semestern kan samordnas med t ex barnens skollov och våra respektive. Vi vill också kunna dela upp semestern i olika perioder under året för att orka med, särskilt under den mörka årstiden, när vi knappt ser dagsljuset. Våra möjligheter till fritidsaktiviteter som till exempel jakt, resor, konserter, fritidshus med mera har nu förstörts.

Vi är många som mår dåligt av de nya semesterreglerna och vi vill se en förändring med hänsyn till våra behov!”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.