Buden får hjälp att organisera sig

Europa. Cykelbud och andra plattforms-arbetare i olika länder ska coachas av Europafacket. – De behöver vårt stöd för att kräva bättre villkor, säger fackets Ignacio Doreste.

Europafacket (EFS) ska nu hjälpa cykelbud, och andra som jobbar för plattformar, att organisera sig bättre. Målet är att buden ska kunna ställa krav på uppdragsgivarna.

Ignacio Doreste
Ignacio Doreste. Foto: Etuc

– För oss är det viktigt att alla, även de som inte är anställda, har sociala rättigheter, säger Ignacio Doreste, rådgivare hos EFS, som ibland förkortas Etuc.

Under den senaste tiden har bud som levererar mat för olika sajter demonstrerat i flera länder. I Norge har de som kör för Foodora strejkat och krävt bättre arbetsförhållanden. I Frankrike protesterar de som jobbar för Deliveroo, de säger att de får allt sämre betalt.

Europafacket håller på att skapa ett Observatorium med en webbsajt, som ska följa allt som händer på området. Det kan vara en konflikt som är på gång i ett land, och ett nytt kollektivavtal som har träffats i ett annat.

Dessutom ska EFS ställa upp med coacher åt dem som försöker organisera sig.

Ignacio Doreste är medveten om att en del personer som jobbar för plattformarna är misstänksamma mot de traditionella facken.

Förra året bildade mindre ”alternativa” fack i tolv EU-länder samarbetsorganisationen FTC.

– Vi vill inte konkurrera med den organisationen. Men FTC har fortfarande inte lyckats träffa ett enda kollektivavtal. Hos de traditionella facken finns det mer erfarenheter och kunskaper för att stötta plattforms-arbetarna, säger Ignacio Doreste.

Facken i olika EU-länder är inte alltid överens om hur problemen ska attackeras. I en del länder vill inte facken engagera sig i plattforms-arbetarna eftersom de inte är anställda utan fria yrkesutövare. I andra strider facken för att alla ska få fasta jobb.

– Europafacket driver inte den frågan. Vi anser att det är bättre för alla om även de som inte är löntagare kan omfattas av kollektivavtal, säger Ignacio Doreste.

Han hoppas också att företagen bakom plattformarna inser att även de kan tjäna på att arbetarna är organiserade.

– På sikt tjänar ingen på att villkoren är dåliga. Det leder ju till illojal konkurrens, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.

Emma Brodin är ordförande för Transports Örebroavdelning.

Facklig protest när Turkiet lämnar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Transport och Europafacket stämmer in i kritiken mot Turkiet, som plötsligt lämnat en internationell överenskommelse om att ska skydda kvinnor från våld i hemmet.

Transportarbetarens logga

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.