Brott på återvinningen anmäls inte

Brott. De flesta brotten på landets återvinningscentraler anmäls inte till polisen. De noteras inte heller internt, visar branschorganisationen Avfall Sveriges undersökning om inbrott, stölder, hot och våld. I rapporten finns också goda exempel på åtgärder.

Avfall Sverige har frågat kommunerna om läget på återvinningscentralerna. Några hårda siffror från enkäten:

  • Varje dag utsätts anställda runt om i landet för hot och stölder.
  • Hos ungefär 68 procent av de kommuner som har svarat anmäls inte ens hälften av brotten till polis. De antecknas inte heller internt.
  • 40 procent uppger att hot och våld inte förekommer på anläggningen, från övriga anläggningar rapporteras incidenter när kunder inte följer anvisningarna, sorterar fel eller inte betalar avgifter. Och vid stölder.
  • Vid 43 procent av anläggningarna förkommer ensamarbete.

– Enkäten bekräftar den samma bild som vi hade tidigare, berättar Britta Moutakis, Avfall Sveriges rådgivare för återvinningscentraler. Det mest anmärkningsvärda är att hot, våld och stölder i så hög utsträckning inte anmäls.

Hur kommer det sig?

– Våra medlemmar berättar att en polisanmälan ofta inte leder någon vart, trots att de har signalement och andra uppgifter. Så en av slutsatserna i rapporten är att polisen måste ta de här problemen på större allvar.

Ett sätt att påverka polisen i den riktningen är att Avfall Sverige skickar med en hovrättsdom till sina medlemmar. Bolaget Borås energi & miljö anmälde stölder, men de misstänkta männen friades i tingsrätten. Då överklagade bolaget – och männen dömdes i hovrätten.

Fler orsaker?

– Personalen på återvinningscentralerna kan ha byggt upp en tolerans när det gäller hot, säger Britta Moutakis. De kanske suckar lite i stället för att anmäla till arbetsgivaren.

Själv konstaterar hon att inbrott, stölder, hot och våld i första hand är ett arbetsmiljöproblem. I sin rapport redovisar Avfall Sverige en rad åtgärder, insamlade från kommunerna, som ska motverka brottsligheten.

– Det finns inte en åtgärd som löser problemen, utan det måste till en kombination, säger hon. Varje kommun behöver systematiskt se över sina egna rutiner.

Organisationen rekommenderar sina medlemmar att inte ha anställda som jobbar ensamma på en återvinningsanläggning. Andra åtgärder är utbildning och rutiner som bygger på att personalen ska backa undan och kontakta polis när något händer. Liksom en kombination av stängsel, väktare och kameraövervakning.  Att gömma undan och låsa in eftertraktat elektronikavfall och bilbatterier är också ett sätt att minska riskerna.

– Samtidigt vittnar en del kommuner om en katt och råtta-lek, säger Britta Moutakis. När en åtgärd är gjord hittar tjuvarna på ett sätt att ta sig förbi den … och då måste kommunen hitta på nästa hinder.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Förare av ”skenande” lastbil dragen till domstol

Åkeri. Rättegången är inledd mot den lastbilschaufför som orsakade kaos på E20 i maj för två år sedan. Han larmade om att lastbilen inte gick att bromsa. En större räddningsinsats krävdes innan färden slutade på en åker. Nu har chauffören hamnat i Skaraborgs tingsrätt, åtalad för grovt falskt larm.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Släng rätt! En stor del av Ulrika Linders jobb går ut på att fiska upp felkastat skräp. Här släpar hon en ryggsäck. Foto: Jan Lindkvist

Jobbet på återvinningen inspirerade till bok

Mötet. När hon måste vada ut i svart guck med en skyffel. Då mår Ulrika Linder ”så jävla gött”. Så skriver hon själv i sin tecknade bok "Återvinningscentralen".

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. Foto: Sven Rosell

Oro för lågkonjunktur i containerhamnen

Hamn. Förmiddagsskiftet lossar MSC Amy den här gråmulna tisdagen. Containrarna lyfts ur fartyget och placeras på dragbilar i jämn takt. Amy anlände vid elvatiden i går kväll och lossningen körde i gång direkt. Om allt rullar som det ska lyfts bortåt 35 containrar av i timmen, säger kranföraren Peter Swärdh.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. På fredagen samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Taxi Härnösand backar efter kritik mot aggressivt mejl till förare

Taxi. De anställda på Taxi Härnösand uppmanades i ett mejl från arbetsgivaren att kämpa för att bli ”svensk på riktigt” och förbjöds att prata med varandra på sitt modersmål inne på taxistationen. Efter Transports kritik backade arbetsgivaren och bad de anställda om ursäkt.