Bromsa! Styr! Där är diket

Att ratta rätt på hala vägbanor. Att veta hur länge sömntabletten sitter i. Och att få veta hur polisen kan kolla både förare och fordon direkt vid vägkanten. Med ena foten redan ute i yrkeslivet har gymnasister i Örebrotrakteten trimmat sitt säkerhetstänkande hela dagen.

– Jaa, skriker alla i bilen på frågan om de vill gasa upp till 70 på halkbanan.

Men då förlängs bromssträckan. Och trailerdragaren sladdar iväg klart utanför konerna som markerar en vägbana.

– Coolt!

Samtidigt ger halkövningarna en nyttig kunskap om hur fordonet beter sig i olika situationer. Och hur chauffören faktiskt kan hantera det.

Efter en och en halv timme på halkbanan summerar Tomas Lidén, utbildningschef på Trafikcenter i Kumla och den som håller i övningen. Eleverna får själva dra slutsatserna av vad som kan hända när de kör 50 eller 70 – eller snabbare än så på vintervägarna.

– Det släpper väldigt lätt, och slänger och far åt alla håll, konstaterar Esmeralda Wenebro från Alléskolan i Örebro.

För henne har yrkesvalet aldrig varit något problem. Med en pappa som är chaufför har hon hängt med på både korta och långa resor. Hon har sovit i en lastbilshytt redan som barn.

– Jag har inget jobb på gång än, men förhoppningsvis får jag ett när skolan är slut.

Hon och de andra runt 30 eleverna från transportgymnasierna i Hallsberg, Örebro och Kumla tar studenten om ett par månader. Och framtidstron är stark.

– Jag har jobb och ska köra kranbil, berättar Samuel Berger från Tullängsskolan.

– Jag ska köra lastbil, tunga och breda specialtransporter tror jag, säger Casper Nilsson från samma skola. Och jag har redan jobb på Norrängens åkeri i Örebro.

– Nja, jag vet inte om det blir lastbil eller lager, fortsätter klasskamraten Pål Berglund.

De fyra kliver ur hytten och då väntar en timme i föreläsningssalen. Sömn och sömnproblem är temat när Lena Leissner, sömnforskare och överläkare vid sjukhuset i Örebro, drar igång. Hennes viktigaste råd till blivande yrkeschaufförer:

– Lär er att läsa era egna trötthetssignaler! Gör sedan något åt saken när du märker dem.

Hon uppmanar också till att inte köra på natten. Och att ta en minitupplur när ögonlocken börjar bli tunga.

– Det var inga överraskningar för den som har gått riskettan, säger Esmeralda Wenebro efteråt. Men det är ju alltid bra att bli påmind.

Trafiksäkerhetsdagen innehåller också en träff med trafikpoliser, som visar sina bilar och allt de kan hålla koll på. Assistanskåren visar hur det går till när ett tungt fordon ska bärgas. Och däckorganisationen Stro pratar om effekten av att välja fel däck.

– Hela dagen handlar om förebyggande arbete, berättar Ingemar Resare, regionchef på Sveriges Åkeriföretag och initiativtagare.

– Jag har varit med på trafiksäkerhetsdagar i Östergötland och sedan har jag tjatat på de andra aktörerna att vi borde ha en här i Kumla/Örebro också.

Övriga arrangörer är Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd samt försäkringsbolaget Trygg Hansa.

– För ett försäkringsbolag är det väl investerade pengar, säger Ingemar Resare. Vi betalar 20 000 per organisation – och att bärga en lastbil som åkt ner i diket kan kosta bra mycket mer.

Gymnasieskolorna är också med och betalar en slant per elev som får träna upp säkerheten i både teori och praktik

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.