Bring stoppar protestaktion bland de egna förarna

Åkeriföretaget Bring förbjuder alla sina chaufförer att delta i kampanjen Här stannar Sverige! Bring ser de kvartslånga lastbilsstoppen som en olovlig aktion. Informationen har gått ut till både anställda chaufförer och inhyrda åkerier. – Vi har ingen åsikt om själva tingsrättsdomen som utlöste aktionen, säger Arne Karlsson, åkerichef på Bring Frigo i Helsingborg.

I november kom den friande domen för en makedonsk lastbilschaufför som kört i Sverige utan giltigt körkort. För många åkare och chaufförer blev utslaget den tändande gnistan. Varje dag vid lunchtid och midnatt har tusentals förare valt att ställa lastbilarna i en tyst protest.

Många åkare deltar i aktionen, som kommit till på privat initiativ. Men inte transportjätten Bring. På sitt intranet har företaget gått ut och uppmanat alla förare att köra på som vanligt.

Åkerichef Arne Karlsson säger:

– Aktionen är inte förankrad i vare sig facket eller Biltrafikens Arbetsgivareförbund. Vi har klargjort att chaufförerna inte ska medverka.

Vad händer med förare som ända väljer att ställa lastbilen de 15 minuterna?

– Vi kan aldrig förbjuda en yrkesförare att ta en kvarts paus. Vid upprepade stopp skulle vi kunna göra en utredning, men det är inget jag vill gå ut med nu. Vi får se hur det här utvecklar sig.

Såväl fack som arbetsgivare har i många år påtalad de brister och missförhållande som i dag sätter sin prägel på hela åkerinäringen. Varför stödjer inte Bring kravet på rättvisa villkor på vägarna?

– Det är en fråga som jag inte vill uttala mig om. Bring har inte hela bakgrunden för att kunna avgöra om tingsrättens bedömning är rätt eller fel.

Hur ser stora transportföretag på förarnas vägprotester? Transportarbetaren har kommit över ett mejldokument där ett stort bolag valt att inte gå ut med någon samlad information till förarna. I stället ska arbetsledarna använda färdskrivardata för att kolla om någon anställd har deltagit i aktionen. Löneavdrag kan bli aktuellt, skriver chefen som ändå uppmanar till försiktighet.

Peter Jeppsson, vd i arbetsgivarorganisationen Transportgruppen, uppger att arbetsgivarlägret får en hel del frågor om aktionen, från medier och från oroliga åkare:

– Vi förstår frustrationen som protesten är ett uttryck för. Det bottnar i brister i regelverken och dålig efterlevnad av reglerna, något som skapat ojämlika villkor i åkeribranschen. De är precis de frågorna vi jobbat med länge, bland annat tillsammans med Transport.

– Samtidigt är det synd om aktionen går ut över åkeriernas kunder. Skulle det vara så gagnas inte saken. En del av våra åkare har sagt ungefär så här till sina chaufförer: ”Om ni ska stanna, stanna i så fall trafiksäkert. Och sätt färdskrivaren på rast, för jag tänker inte betala lön under stoppet.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".