”Bort med ackordslönerna”

Ackordsbaserade löner gör att taxiförare kör för fort och stressar kunderna. Ann Jönsson från Synskadades riksförbund vill få bort ackorden och får medhåll från Transport.

– Färdtjänst är viktigt för att få ett fungerande liv för alla med funktionsnedsättning och ligger till grunden för vår trygghet. Ackordslöner och färdtjänst är en dålig kombination, säger Ann Jönsson som sitter i förbundsstyrelsen i Synskadades riksförbunds.

På ett seminarium i Almedalen anordnat av Transport berättar Ann Jönsson hur hon tydligt märkt hur hon behandlas sämre som kund när hon betalar med sitt färdtjänstkort, jämfört med då hon betalar som privatperson eller med företagskort.
– Det är då jag upplever pressade chaufförer och deras påfallande okunskap om hur man ska köra personer med funktionsnedsättning. Dessutom pratar de ofta om hur lite betalt de får för körningen. Vi känner att vi är en redan utsatt grupp som då känner oss som sämre kunder. I de situationer där jag behöver som mest hjälp får jag som minst hjälp, säger hon.

Mattias Schulstad, utredare på Transport, förklarar att de så kallade ”samhällsbetalda resorna” (bland annat färdtjänst) står för omkring 50 procent av av taxibranschens omsättning.

Grunden till stressen, enligt Transport, ligger i att upphandlingarna ofta blir alltför billiga. För att vinna en upphandling måste man sätta priset väldigt lågt. Därmed pressas åkarna ekonomiskt och de anställda chaufförerna får dåliga villkor. För att få ihop till en dräglig lön tvingas de till att arbeta långa arbetsveckor och stressa både i trafiken och när de hämtar och lämnar kunder.

Transports lösning på problemet är att ställa krav på kollektivavtal och goda villkor.
 Förbundsordförande Lars Lindgren vill helt ta bort ackordlönerna för alla slags taxiresor.
– Vi menar att man inte ska ha kvar ackordlönerna över huvud taget i trafiken.

Dessutom vill han se krav på kollektivavtal. Det räcker inte med kollektivavtalsliknande villkor, enligt honom.
– Det ska jamsas och tramsas. Varför inte bara säga att vi ska ha kollektivavtal. Punkt slut.

Anders Norberg, förhandlingschef på biltrafikens arbetsgivareförbund, ställer sig dock skeptisk till att ta bort ackordlönerna för taxichaufförer. Han menar att det inte går att ändra lönesystem endast för de samhällsbetalda resorna, som färdtjänst.
– Rent tekniskt går det inte att dra ut en integrerad del. Färdtjänst och privatresor hänger ihop.

Han menar att det stora problemet är att hela branschen går på knäna och att företag med kollektivavtal och schysta villkor konkurreras ut av företag utan avtal.
– Dessutom finns det en stor grå-svart sektor. Våra företag har det svårt.

Att ta bort ackordlöner helt och tvinga alla att betala fasta månadslöner menar han inte heller skulle fungera.
– Det skulle inte gå runt, ingen skulle kunna betala. Skulle man införa månadslön skulle de företag som inte har kollektivavtal bli kvar och resten skulle slås ut, säger Anders Norberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.