Blockaden redan kännbar i hamnarna

Transports blockad mot övertid och inhyrning börjar redan märkas i hamnarna. – Produktionen går sakta. Gubbarna har ingen arbetsglädje direkt, säger Patrik Östbjerg, hamnarbetare i Göteborg.

Natten mot den 27 september utlöste Transport, och även Hamnarbetarförbundet, en blockad mot övertid, mertid och personalinhyrning. Bakgrunden är att förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal kört fast.

Runt om i hamnarna rapporterar Transports fackliga förtroendemän om stort engagemang bland medlemmarna:

– Gubbarna är ordentligt taggade, säger Patrik Hörstam i Södertälje Hamn. Vi har fått in en båt som ville ha nattjobb utfört, men det blev inget med det.

Anders Gustafsson är ombudsman på stuveriavdelning 2, med säte i Göteborg:

– Det tar lite tid innan den här typen av stridsåtgärder får verkan, men nu ser vi hur maskineriet börjar ”trögas ner” på alla kanter. I Helsingborg har de båtar som får ligga kvar över helgen.

– I Varberg gjorde våra medlemmar en storartad insats när man stoppade ”smittat” gods. Ett rederi omdirigerade containrar som berördes av konflikten. Hamnarbetarna lyckades åtminstone fördröja godset ett dygn.

Göteborg är landets största hamn med central betydelse för import och export. Även här rapporteras om hög stridsvilja bland arbetarna.

I ro-roterminalen, där gods på hjul hanteras, är Magnus Schreiber vd. Han uppger att omkring en fjärdedel av personalbehovet blir vakant, på grund av konflikten.

Transports ombudsman Anders Gustafsson berättar att ett stort fartyg redan fått sin lossning förskjuten från söndag till måndag. I början av veckan kommer dessutom flera transatlantiska båtar till Göteborg.

– Under de dygnen är personalbehovet extra stort. Då lär konflikten bli rejält kännbar.

Anders Gustafsson har fått upprörda påstötningar från Stenungsund. Där ligger en stor petrokemisk industri:

– De gormade och sa att de snart står utan råvaror. Att de kan tvingas stänga fabriken.

Morgan Gustavsson är stuveriombudsman för hamnarna i Öst- och Mellansverige. Han beskriver läget som ganska lugnt:

– Vi hade en batalj i Köping. Det gällde lossning av en båt med svavelsyra. Även räddningstjänsten var inblandad och varnade för att man inte bara kan koppla ur slangarna när arbetstiden är slut. Det löste sig, man fick lossa färdigt.

– I övrigt har blockaden inte blivit så kännbar än. En del bolag har garderat sig med att anställa folk på visstid innan konflikten bröt ut. Det är först under helgen som det kan uppstå problem. Stuverierna har normalt inte schemalagt manskap då.

En och annan stuveriarbetare har fått ögonen på en artikel i fredagens nummer av Dagens Industri. Där hävdar Peter Jeppsson, arbetsgivarbas på Transportgruppen, att stuveriavtalet är omodernt. I ett annat citat säger Jeppsson:

”Hamnarbetarna är den näst högst betalda gruppen inom LO. Det finns hamnarbetare som tjänar 60 000 kronor i månaden. Nu vill de ha en större löneförhöjning än alla andra på arbetsmarknaden.”

Göteborgaren Patrik Östbjerg kan inte låta bli att skratta:

– Visst, det går säkert att hitta nån gubbe som tjänat 60 000 kronor en enskild månad. Men då måste han eller hon ha bott i hamnen för att hinna med all övertid.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.