Blev utan ersättning när arbetsgivaren flydde landet

Två pakistanska arbetare flyttade till Sverige i hopp om jobb och ett nytt liv – men inget blev som de hade tänkt sig. De möttes av slavlika förhållanden och utebliven lön. Trots rättegång kan de också bli helt utan ersättning. Arbetsgivarna har lämnat landet.

I våras dömde Skellefteå tingsrätt två män för grovt ocker. Straffet blev 240 timmars samhällstjänst, vilket motsvarar elva månaders fängelse. Männen dömdes också att betala 15 000 kronor var i skadestånd till sina anställda, Hashmat Ullah och Nadeem Yaqoob.

Någon ersättning för de anställdas uteblivna lön blev det dock inte eftersom det är en facklig fråga. Det blev i stället Transports uppgift att kalla till fackliga förhandlingar.

– Vi skulle egentligen redan ha haft centrala förhandlingar men vi har inte ens lyckats delge arbetsgivarna eftersom de har lämnat landet, säger Christer Bengtsson, lokal ombudsman på avdelning 28 i Umeå.

Efter att domen föll har männen, far och son, stuckit från Sverige.

Som Transportarbetaren berättade innan sommaren kom Hashmat Ullah och Nadeem Yaqoob till Sverige för att jobba som regummerare. De skulle utföra samma jobb som de hade gjort hemma i Pakistan, för samma arbetsgivare, på ett nystartat däckföretag i Malå utanför Skellefteå.

Men det nya livet i Sverige blev inte som de hade tänkt sig. De fick ofta jobba från sju på morgonen till midnatt. Deras chef hotade med att skicka tillbaka dem till Pakistan, till ett liv i arbetslöshet, om de vägrade.

Lönen var också felaktig. De fick ingen ersättning för övertid och när lönen hade betalats ut tvingades de gå till en uttagsautomat, ta ut pengar och sedan ge tillbaka en del för att det skulle se ut som om arbetsgivaren följde avtalet.

Det tog ett år innan Nadeem och Hashmat vågade berätta om sin situation för andra, som såg till att facket och polisen fick nys om situationen.

Samtidigt som polisen drog i gång en utredning började lokalombudsman Christer Bengtsson jobba för att de båda kollegorna skulle få ut så mycket som möjligt av den uteblivna lönen. Trots detta ser det ut som att Nadeem Yaqoob och Hashmat Ullah aldrig kommer att få några pengar från sin arbetsgivare.

– Även om det blir en konkurs nu så kommer de troligen inte att kunna få ut något från den statliga lönegarantin eftersom det var så länge sedan de jobbade där, säger Cecilia Johansson, central ombudsman på Transport.

Det har inte varit någon verksamhet i gång på företaget sedan arbetsgivarna häktades i våras, och det bara möjligt att få ersättning från garantin för tre månaders intjänad lön före konkursen. Eftersom företaget ännu inte har försatts i konkurs kommer det att ha gått betydligt längre än så sedan Hashmat och Nadeem senast jobbade på däckföretaget.

– Vi har pratat med dem och jag kan inte säga att de blev ledsna. De hade redan ställt in sig på att vi inte skulle kunna få ut något, men hela historien är jättetråkig, säger Cecilia Johansson, som tagit över fallet.

Trots motgångarna och den svåra starten i Sverige finns ändå ljus i mörkret för Hashmat och Nadeem. Under månaderna av arbetslöshet har de i stället hunnit lära sig svenska och sedan ett tag tillbaka har båda två fått nya jobb som regummerare, på ett annat företag i kommunen.

 

Fotnot: Den ena av de två pakistanska cheferna, pappan, har efter ockerdomen även dömts för anstiftan av trolöshet mot huvudman. Detta efter att ha stulit däck från Bolidens Aitikgruva tillsammans med en svensk medhjälpare. Däcken är värda över två miljoner kronor och straffet blev tio månaders fängelse. Dessutom har gummiverkstan belagts med kvarstad på 2,3 miljoner kronor, värden i företaget som nu tillhör Boliden.

Både stölddomen och ockerdomen har överklagats och kommer att tas upp i hovrätten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.