Blåst på säkerheten

Arbetsmiljöverket har stoppat ett flerårigt arbete där verkets egna inspektörer på ett radikalt sätt minskat olycksrisken för bärgare och däckpersonal som jobbar ute på vägen. Myndigheten får nu svidande kritik från facket och stora delar av bärgnings- och däckbranschen.

– Det är en katastrof! Uppenbarligen måste någon dö på vägen för att Arbetsmiljöverket ska förstå hur allvarliga riskerna är, säger Martin Miljeteig på Transport.

Bärgare och däckpersonal som utför jourjobb utsätts för stora faror när de ska undsätta trafikanter. Många menar att situationen förvärrats dramatiskt på senare år, i takt med ökad stress och ökad mobilanvändning under körning.

För fem år sedan började Arbetsmiljöverket med ett nytt angreppssätt. I stället för lägga allt ansvar för säkerheten på branschens tusentals arbetsgivare skickade inspektörerna systematiskt ut en sorts kravbrev till företagen.

Innebörden var att det krävs TMA-fordon, bilar med en stor krockkudde bakpå, för att servicearbetet ska få utföras på motorvägar och andra riskklassade vägar. Bärgarna i Stockholmsregionen var först ut med att få underrättelserna – brev som sedan följdes upp av förbud med kännbara viten.

Transports arbetsmiljöansvarige, Martin Miljeteig, säger:

– Efter mängder av tillbud och olyckor agerade Arbetsmiljöverket på ett tydligt och konsekvent sätt. I princip stod hela bärgningsbranschen bakom det här. Några knorrar ju alltid, men företagen vill ha lika spelregler för alla. Nu fick man det.

– Myndighetskraven var också bra när bärgarna hamnade i prisdiskussioner med kunder och försäkringsbolag. I och med detta visste alla vad som gällde. Jag träffade arbetsmiljöinspektörer som lagt ner sin själ i det här arbetet. Alla parter var överens, det här måste fortsätta.

Arbetssättet var sanktionerat i Arbetsmiljöverkets högsta ledning och spreds till andra platser i landet. Bland annat Örebro. I Stockholm följde inspektörerna upp med att skicka ut 130 nya underrättelser – nu till däckverkstäder som erbjuder vägjour.

Fast i våras kom de första tecknen på att Arbetsmiljöverket kan komma att begrava hela ”Stockholmsmodellen”. En faktor som påverkat är att Arbetsmiljöverkets västra region, Göteborg, inte ställer sig bakom arbetssättet.

Just nu är läget fryst – i väntan på besked från Arbetsmiljöverkets högsta ledning.

I Transport och de berörda företagen hopar sig frågorna:

• Ska Stockholmsmodellen skrotas? Blir det i så fall en återgång till ett system där företagen själva – stora som små – förväntas göra riskbedömningar och bestämma vilka skyddsåtgärder som behövs vid ett bärgningsarbete eller däckjobb?

• De hundratals bolag som redan fått vitesförbud: Gäller förbuden fortfarande?

• Alla nya underrättelser som gått ut, men inte förbuden, när får de företagen besked?

• I flera Transportavdelningar har regionala skyddsombud skickat framställningar till verket, så kallade 6 6:a. När kommer svar på dem?

Mikael Bertilsson är regionalt skyddsombud i Örebro:

– Det är helt tyst från myndigheten. En av deras inspektörer ringde och var förtvivlad. De vet inte vad de ska säja när företagen ringer.

En arbetsmiljöinspektör säger till Transportarbetaren:

– Allt ligger på is. Det är frustrerande. Jag är livrädd för är att det ska hända något på vägarna. Att någon får sätta livet till. Vi borde absolut fortsätta som vi gjort.

En kollega är av samma uppfattning:

– Jag är riktigt jävla förbannad. Bärgningsföretagen ville ursprungligen ha särskilda föreskrifter för servicearbete på väg. Det sa Arbetsmiljöverket nej till. Då slog vi in på en annan väg som ändå innebar tydliga krav, lika för alla.

– Jag befarar att det blir en återgång där företagen ska göra riskbedömningar själva. Visst, det är ju så det ska fungera. Men en riskbedömning blir aldrig bättre än kompetensen hos den som gör den. Och i småfirmor brukar kunskapen om arbetsmiljö inte vara jättehög.

Vilka argument har verket för att backa?

– Jag har inget bra svar. Stockholmsmodellen kräver mycket arbete. Det är hundratals underrättelser som ska skrivas. Då är det väl enklare att skjuta tillbaka ansvaret på företagen.

Transportarbetaren har sökt en rad chefer på olika nivåer inom Arbetsmiljöverket. Det är vaga svar som ges, eller locket på.

Verket har dragit i gång ett projekt som kallas säkert servicearbete på väg.

Den inflammerade frågan om bärgning och däckservice utreds av projektet som leds av en regionchef i Göteborg, Pernilla Niia.

Hon uppger att besked i bästa fall kan lämnas under november månad. Och då från Arbetsmiljöverkets generaldirektör.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.