Blandade känslor i väst och syd

På andra distributionsföretag är känslorna mera blandade när avtalet kommer på tal. – Här motar vi Olle i grind. Vi har fått till ett lokalt avtal som bland annat ger extra betalt när vikterna är höga på det som ska delas ut, säger Lars Jonasson på VTD.

Västsvensk tidningsdistribution, VTD, sköter utbärningen i Göteborgsregionen. Företaget har legat i framkant när det gäller att tänka nytt i tidningskrisens spår. Lars Jonasson är facklig förtroendeman för buden:

– Vi är inte så hårt drabbade av det nya avtalet. Inte än. Men vi står ju inför en ny förhandlingsrunda. Jag tror att arbetsgivarna förra gången mörkade hur stor omfattning extraprodukterna egentligen hade.

När det nya avtalet sjösattes förra året blev det upprorsstämning på Tidningsbärarna i Skåne. Inledningsvis såg det som om många bud skulle förlora tusenlappar på extraprodukterna.

Maths Nilsson är fackligt aktiv:

– Det finns fortfarande ett missnöje. Gratiskvarten är det ingen som gillar, det är en klar försämring jämfört med det gamla avtalet.

– Nu sjunker upplagorna. I Malmö och Lund, där jag jobbar, går det snabbare och snabbare att klara av distrikten. Det byggs upp lite ”luft i systemet” igen.

Enligt Maths Nilsson är det fortfarande problem med extratiden – alltså övertidsbetalningen när jobbet tar längre tid än planerat. På Tidningsbärarna förväntas buden ringa och rapportera in övertiden, i efterhand.

– Det har inte gått ut någon riktig information från arbetsgivaren om hur extratid ska hanteras. Många bud struntar säkert i att begära lön, om extratiden bara uppgår till 4–5 betalda minuter. För arbetsgivaren blir det mycket pengar som sparas in.

– Om tidningarna är 30 minuter sena från tryckeriet, får buden bara ett generellt påslag på 15 minuter på lönen. Resten ska täckas av gratiskvarten. Det är inte populärt.

Hur ser Skånebuden på extraprodukter generellt?

– De kommer mer och mer. Majoriteten av buden tycker nog att det ger extrapengar och ökad sysselsättning. Fast visst, jobbet blir krångligare. Det är mer att hålla rätt på.

En svaghet med det nya avtalet är att det inte blev kostnadsneutralt på Tidningsbärarna, menar Maths Nilsson. Åtskilliga bud fick – om inte lönesänkning – så i vart fall i realiteten inte den lönehöjning på 3,2 procent som uppgörelsen skulle ge.

När avtalet nu ska förnyas är det några frågor som bör prioriteras, tycker Maths Nilsson:

  • Gratiskvarten
  • Ett enklare rapporteringssystem när buden jobbat extratid. En lösning vore förstås stämpelklocka, men hos Tidningsbärarna finns inte filialer. Buden hämtar ofta sina buntar i busskurer och på andra obemannade platser.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.