”Bidragen är förödande för taxi”
Taxibranschen har utretts gång efter gång. Leder utredningarna över huvud taget till någon förändring? Inte ett dugg, enligt Transport.
Fem år efter taximarknadens avreglering 1990 kom den första taxiutredningen. Det talades om utbrett skattefusk och att branschen behövde saneras. Sen har det rullat på med flertalet utredningar som har syftat till att komma till rätta med en allt mer haltande bransch.
Den senaste gjordes av Transportstyrelsen på uppdrag av förra regeringen och presenterades i mars 2014. Men den leder liksom sina föregångare inte till någonting, anser Lennart Sköld, Transports ombudsman med ansvar för förhandlingar inom taxiavtalet.
– Jag tycker det är synd att de inte ger något vid handen, säger han. Avregleringen är densamma som den varit från början och det är fortfarande fritt fram för vem som helst att starta taxiverksamhet.
Det utbredda missbruket av bidragen är en stor orsak till den havererade konkurrenssituationen, anser han och beklagar att detta inte finns med
i Transportstyrelsens rapport.
– Men vi fortsätter att trycka på politikerna om det här, säger Lennart Sköld. Vi anser att nystartsjobb och andra former av bidrag inom taxinäringen är förödande.
Svenska taxiförbundet, som företräder svenska taxiföretag, anser också att branschen behöver saneras. Men organisationen ser inte bidragsjobben som det största problemet.
– Redovisningscentraler är det absolut tyngsta frågan för oss, säger Svenska taxiförbundets kommunikationschef Claudio Skubla. Riksdagen har ju lovat att införa redovisningscentraler i januari 2016 och vi hoppas mycket på att Skatteverket kommer att använda sig ordentligt av det verktyget. Får vi bort fifflandet så får vi också en mycket renare bransch där tillgång kan möta efterfrågan, precis som det är tänkt.
Lise Pripp, Skatteverkets projektledare för införandet av redovisningscentraler i taxibranschen, tror att centralerna är rätt väg att gå för att få mer ordning och reda.
– Hela systemet är tänkt att kunna lagra sådana uppgifter som vi behöver för att kunna kontrollera hur man redovisar omsättningen och lönerna i taxiföretaget. Vi hoppas risken för att bli upptäckt blir mycket högre och att det blir svårare för oseriösa aktörer att vara kvar på marknaden.
Ansvaret för att se till så bidragen inte missbrukas ligger inte hos Skatteverket, men utifrån skattelagstiftningen kan verket upptäcka den som inte betalar rätt skatt och arbetsgivaravgifter.
– Vi kan hämta in uppgifter från andra myndigheter om de här bidragen för att kontrollera ända ner på individnivå vilka som har fått bidrag och jämföra med kontrolluppgifter på lön på samma personer.
Gör ni det?
– Ja det gör vi.
Hur ofta hittar ni oegentligheter?
– Jag har ingen statistik på hur ofta, men det händer.