Bevisbördan ligger på patienten

På Försäkringskassan var tre handläggare involverade i Mikael Ohlsons fall. Två av dem arbetar inte längre på enheten för arbetsskador, och den tredje har inte gått att nå. Men Ossian von Friesen, specialist på Försäkringskassans arbetsskadeenhet i Göteborg, förklarar vilka lagar kassan har att följa när det gäller olycksfall i arbetet.

– 1993 infördes en betydligt hårdare lagstiftning än tidigare, vad gäller bevisbördan. Sedan dess är bevisbördan ganska hög, det krävs ”övervägande skäl” för att tro att olycksfallet orsakat problemet. Övervägande skäl har man definierat som att skälen som talar för, ska väga tyngre än skälen som talar emot, säger Ossian von Friesen.

Och den här bevisbördan ligger främst på patienten?

– Så kan man uttrycka det. Men Försäkringskassan har ju en utredningsskyldighet, det ligger inte på patienten ensam att utreda situationen.

I det här fallet har patienten ett intyg från en psykiatriker, som uttryckligen skriver att ”övervägande skäl” talar för ett samband mellan olycksfallet och problemen?

– Det är inte en medicinsk bedömning utan en juridisk. Varken behandlande läkare eller Försäkringskassans medicinska rådgivare gör egentligen bedömningen, utan de tar fram den dokumentation som Försäkringskassan baserar sin bedömning på.

Men hur kan kassan i sin bedömning lägga större vikt vid ett utlåtande från en medicinsk rådgivare som aldrig träffat patienten, än vid utlåtanden från två läkare som undersökt honom?

– Försäkringsmedicin är en lite egen specialitet. Den försäkringsmedicinska rådgivarens roll är just att vara rådgivare. De har en kompetens att värdera det medicinska materialet och hjälpa oss att tolka det rent försäkringsjuridiskt. Det är väldigt sällan vi frågar den behandlande läkaren om han eller hon anser att ett tillstånd är orsakat av en arbetsskada.

Så vad rådgivaren i praktiken hjälper er att bedöma, är den behandlande läkarens förmåga att skriva protokoll, snarare än patientens tillstånd?

– Lite hårdraget så är det väldigt sällan vi ifrågasätter det medicinska tillståndet i sig. Vad vi är intresserade av är orsakssambanden. Utgångspunkten är en lagstiftning som slår fast hur man ska bedöma vad som ska räknas som arbetsskada, och det kan ju skilja en del från vad som i den allmänna uppfattningen ska räknas som arbetsskada. Men som sagt, arbetsskadeförsäkringen bygger på en lagstiftning, och den har vi att följa.

Stefan Törneberg, försäkringshandläggare på Transports avdelning 3 i Göteborg, uppger att Försäkringskassans avslag till Mikael inte på något sätt är unikt.

– Vi har många medlemmar som råkat ut för liknande saker. Generellt, när sådana här fall går till oss, så är vårt intryck att Försäkringskassans rådgivande läkare inte har sett till patientens bästa, utan tar kassans parti, säger Stefan Törneberg.

Han håller med Ossian von Friesen om att det i grund och botten är de hårdare reglerna från 1990-talet som är ”boven i dramat”.

– Det var den ekonomiska krisen som gjorde att man skärpte lagstiftningen för att spara pengar. Den lagstiftning vi hade fram till 1993 kanske var lite väl generös, men den vi har i dag är alldeles för hård. Det borde gå att hitta en vettig medelväg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.