Avtal 2020

Bevakningsbranschen får vänta på nytt löneavtal

Bevakning. Efter två dagars förhandlingar om nytt avtal för bevakningsbranschen har parterna skiljts åt. – En uppgörelse är inte nära. Men vi är åtminstone på väg mot en samsyn kring hur löneökningarna ska läggas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman i Transport.

Under veckan som gått har Transport förhandlat på flera olika avtalsområden. Inget avtal är ännu i hamn.

Överläggningarna som rör väktare, ordningsvakter och andra anställda i bevakningsföretagen startade på onsdagen. Med fortsättning i dag, torsdag.

Motpart är Almega. Fack och arbetsgivare har nu tröskat igenom sina respektive kravlistor.

Precis som på övriga avtalsområden vill Transport ha förändringar som leder till tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Arbetsgivarna vill, som i tidigare avtalsrörelser, ha större flexibilitet och större frihet på en rad områden.

Lönen är hårt styrd av LO:s normering, det så kallade märket. I årets avtalsrörelse innebär det 5,4 procent i lönelyft på 29 månader.

Från det löneutrymmet ska kostnaden för en förbättring av tjänstepensionen räknas av. För bevakningsanaställda är det ungefär 0,5 procentenheter av de 5,4 som försvinner.

Märket innehåller också en låglönesatsning som ska tas in i beräkningarna.

Parterna har satt ut nya förhandlingar till den 16 och 17 december. I väntan på det ska Transport och Almega fortsätta diskussionerna på kanslinivå.

Jerker Nilsson, som förhandlat länge på bevakningsområdet, konstaterar att branschen klarat sig bra under corona-pandemin. Han upprepar vad Transports ordförande Tommy Wreeth tidigare uttalat:

– LO-samordningen innebär tyvärr en ganska blygsam lönehöjning under avtalsperioden. Men det finns goda förutsättningar för bevakningsföretagen att själva ta initiativ till en kompensation för de sju månader våra medlemmar blev utan lönehöjningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lennart Holm:
    30 november, 2020

    Jag fick SMS om att avtalet är klart. Här på hemsidan, som man hänvisar till, står det att det inte är det.
    Varför detta SMS i så fall? Bara för att retas?

  2. Goran:
    30 november, 2020

    Så det nya bevakningsavtalet som löpte ut 1 April 2020 kommer inte bli klart innan 2021 ? Lägsta lönehöjningen bland samtliga inom transport och dessutom ska en halv procent av höjningen avsättas till tjänstepensionen. Fantastiskt inspirerande efter 24 år i branschen varav 22 som nattarbetare. OB:ersättningen för nattarbete borde inte beskattas utan räknas som en livsförkorningsersättning. 22 kr i timmen för nattarbete är klappuselt.

  3. Mb:
    29 november, 2020

    Kommer det bli rekroativ

  4. MA:
    28 november, 2020

    Vi kommer få minst lönehöjning av alla andra på transport.. vi får avräkning på 0.51 procent från märket på 5.4 på tre års tid. För betala dom yngre en tidigare tjänstepensions premier... vad har man facket till om ni inte kan förbättra för oss alla. Följer märket slaviskt från industrins... vi får lägst pengar knappt 1350kr på 3 års tid... förjävligt att vi inte får någon kompensation för utebliven lönehöjning för transport accepterat att skjuta fram avtalet 7 månader.. vi är alla lurade på 7 månaders lönehöjning... inte en chans att företagen har goodwill och betalar ut retroaktivt lön, bara för vara snälla.. nej vi alla arbetstagare är lurade på 7 månader...

  5. Sammy:
    28 november, 2020

    När ska det tas tag i Natt ob?
    Som nattarbetare förlorar man väldigt mycket socialt, speciellt om man vill vara en "dagmänniska" när man är ledig försvinner minst 24 timmar av den lediga tiden bara till återhämtning. Dom flesta yrken och alla jag jobbat inom kompenseras mycket väl för övertid och nattarbete men inte vi, varför?
    Jag är väldigt stolt över att jobba med säkerhet men jag kan inte göra lönekarriär alls, är det något som facket tittar på eller anses det att man ska byta yrke om man vill kunna det?
    Med tanke på dom faror vi utsätts för under arbetstid och inte mindre privat när busar fått reda på vad man jobbar med eller var man bor/kör för fordon etc borde vi inte ha mycket högre grundlön?

  6. Sam:
    28 november, 2020

    En löneökning på ca 5000 kr i månaden efter skatt för en heltidare inom bevakning och säkerhet hade varit en bra början.

    Med ytterligare höjningar för övre lönegrupper.

    Inom bevakning kan man inte göra lönekarriär alls, finns inga möjligheter för våra arbetsgivare att belöna bra arbete eller vice versa. En klapp på axeln i all sin ära men den värmer inte mycket när man brottats med en hiv smittad och väntar på provsvar eller blivit slagen i huvudet med ett järnrör när man gjort sitt jobb för ett tryggare samhälle.

    Vi jobbar dessutom oftast ensamma och förstärkning kan va uppemot en timma bort.

    Jag älskar att arbeta med säkerhet men att en person i kassan på ICA lätt kan göra lönekarriär och utan större sveda tjäna mer än någon som arbetar inom säkerhet med risk för eget liv och hälsa för att inte nämna egendom är befängt.

    Någon skrev kommentar om hundförare tidigare. I avtalet ligger hundförare i lönegrupp C tror jag. Oavsett så ja hundförare får inte tillräcklig uppskattning men det får ingen.

  7. Emil:
    26 november, 2020

    Svar till Janne Nilsson:

    Med tanke på dom senaste årens utveckling för vårat OB så tror jag att både Transport och arbetsgivarna tycker att vi ska vara nöjda att vi ens får någon ersättning alls för att vi offrar tid ihop med familj och vänner för att jobba kvällar, nätter, helger, jular, nyår och midsomrar.

    Vi ska helt enkelt vara nöjda och tacksamt buga och bocka för att vi har ett jobb att gå till. Att vi vakter ens ska inkluderas i ett fack där det är väldigt uppenbart att vi vakter och våran situation är extremt lågprioriterad. Trots att vi är den näst största arbetsgruppen inom detta förbund.

  8. Janne Nilsson:
    26 november, 2020

    Ligger en ökning våra rent pinsamma OB-ersättningar i "förhandlingsskålen"?

  9. Jesper Bogentoft:
    22 november, 2020

    Att tro att företagen självmant skulle betala någon form av kompensation för corona tiden är högst osannolikt.
    När betalade branchföretagen senast ut något av egen fri vilja?
    Ta tag i hund avtalen.
    Vi på Sveriges största bevakningsföretag har inte ens ett hund avtal.
    Polisen som är klar med sitt avtal höjde ersättningen för hundförare från 1770 till 3240kr.
    Idag har en hundförare lägre ersättning än 1996. Är det rimligt. Detta hjälps dessutom pga av att hundförare inte ens finns med som lönegrupp. Vi är alla väktare på pappret. Varken mer eller mindre. Detta ger företagen oerhört stor makt när det kommer till våra ersättningar.
    Men som sagt. Securitas har inte ens ett hund avtal. Hur skrämmande är inte det.

  10. Micke:
    21 november, 2020

    Kan vi, som är medlemmar, få se denna kravlista från transport?

Lästips:

Alexandra Einerstam. Foto: Kamilla Kvarntorp

Hon vill skriva om sin egen generation

Skrivlust. Arbetare i 40- och 50-årsåldern behöver någon att identifiera sig med. Det tycker Alexandra Einerstam, som gick LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Nu vill hon skriva om sin egen generations vardag.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.

Bästa kollegan har fyra tassar

Bevakning. Att jobba som hundförare är inget jobb. Det är en livsstil. Och schäferhunden Holger en trygg kollega i natten för fackligt engagerade väktaren Mattias Hansson.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.