Avtal 2020

Bevakningsbranschen får vänta på nytt löneavtal

Bevakning. Efter två dagars förhandlingar om nytt avtal för bevakningsbranschen har parterna skiljts åt. – En uppgörelse är inte nära. Men vi är åtminstone på väg mot en samsyn kring hur löneökningarna ska läggas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman i Transport.

Under veckan som gått har Transport förhandlat på flera olika avtalsområden. Inget avtal är ännu i hamn.

Överläggningarna som rör väktare, ordningsvakter och andra anställda i bevakningsföretagen startade på onsdagen. Med fortsättning i dag, torsdag.

Motpart är Almega. Fack och arbetsgivare har nu tröskat igenom sina respektive kravlistor.

Precis som på övriga avtalsområden vill Transport ha förändringar som leder till tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Arbetsgivarna vill, som i tidigare avtalsrörelser, ha större flexibilitet och större frihet på en rad områden.

Lönen är hårt styrd av LO:s normering, det så kallade märket. I årets avtalsrörelse innebär det 5,4 procent i lönelyft på 29 månader.

Från det löneutrymmet ska kostnaden för en förbättring av tjänstepensionen räknas av. För bevakningsanaställda är det ungefär 0,5 procentenheter av de 5,4 som försvinner.

Märket innehåller också en låglönesatsning som ska tas in i beräkningarna.

Parterna har satt ut nya förhandlingar till den 16 och 17 december. I väntan på det ska Transport och Almega fortsätta diskussionerna på kanslinivå.

Jerker Nilsson, som förhandlat länge på bevakningsområdet, konstaterar att branschen klarat sig bra under corona-pandemin. Han upprepar vad Transports ordförande Tommy Wreeth tidigare uttalat:

– LO-samordningen innebär tyvärr en ganska blygsam lönehöjning under avtalsperioden. Men det finns goda förutsättningar för bevakningsföretagen att själva ta initiativ till en kompensation för de sju månader våra medlemmar blev utan lönehöjningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lennart Holm:
    30 november, 2020

    Jag fick SMS om att avtalet är klart. Här på hemsidan, som man hänvisar till, står det att det inte är det.
    Varför detta SMS i så fall? Bara för att retas?

  2. Goran:
    30 november, 2020

    Så det nya bevakningsavtalet som löpte ut 1 April 2020 kommer inte bli klart innan 2021 ? Lägsta lönehöjningen bland samtliga inom transport och dessutom ska en halv procent av höjningen avsättas till tjänstepensionen. Fantastiskt inspirerande efter 24 år i branschen varav 22 som nattarbetare. OB:ersättningen för nattarbete borde inte beskattas utan räknas som en livsförkorningsersättning. 22 kr i timmen för nattarbete är klappuselt.

  3. Mb:
    29 november, 2020

    Kommer det bli rekroativ

  4. MA:
    28 november, 2020

    Vi kommer få minst lönehöjning av alla andra på transport.. vi får avräkning på 0.51 procent från märket på 5.4 på tre års tid. För betala dom yngre en tidigare tjänstepensions premier... vad har man facket till om ni inte kan förbättra för oss alla. Följer märket slaviskt från industrins... vi får lägst pengar knappt 1350kr på 3 års tid... förjävligt att vi inte får någon kompensation för utebliven lönehöjning för transport accepterat att skjuta fram avtalet 7 månader.. vi är alla lurade på 7 månaders lönehöjning... inte en chans att företagen har goodwill och betalar ut retroaktivt lön, bara för vara snälla.. nej vi alla arbetstagare är lurade på 7 månader...

  5. Sammy:
    28 november, 2020

    När ska det tas tag i Natt ob?
    Som nattarbetare förlorar man väldigt mycket socialt, speciellt om man vill vara en "dagmänniska" när man är ledig försvinner minst 24 timmar av den lediga tiden bara till återhämtning. Dom flesta yrken och alla jag jobbat inom kompenseras mycket väl för övertid och nattarbete men inte vi, varför?
    Jag är väldigt stolt över att jobba med säkerhet men jag kan inte göra lönekarriär alls, är det något som facket tittar på eller anses det att man ska byta yrke om man vill kunna det?
    Med tanke på dom faror vi utsätts för under arbetstid och inte mindre privat när busar fått reda på vad man jobbar med eller var man bor/kör för fordon etc borde vi inte ha mycket högre grundlön?

  6. Sam:
    28 november, 2020

    En löneökning på ca 5000 kr i månaden efter skatt för en heltidare inom bevakning och säkerhet hade varit en bra början.

    Med ytterligare höjningar för övre lönegrupper.

    Inom bevakning kan man inte göra lönekarriär alls, finns inga möjligheter för våra arbetsgivare att belöna bra arbete eller vice versa. En klapp på axeln i all sin ära men den värmer inte mycket när man brottats med en hiv smittad och väntar på provsvar eller blivit slagen i huvudet med ett järnrör när man gjort sitt jobb för ett tryggare samhälle.

    Vi jobbar dessutom oftast ensamma och förstärkning kan va uppemot en timma bort.

    Jag älskar att arbeta med säkerhet men att en person i kassan på ICA lätt kan göra lönekarriär och utan större sveda tjäna mer än någon som arbetar inom säkerhet med risk för eget liv och hälsa för att inte nämna egendom är befängt.

    Någon skrev kommentar om hundförare tidigare. I avtalet ligger hundförare i lönegrupp C tror jag. Oavsett så ja hundförare får inte tillräcklig uppskattning men det får ingen.

  7. Emil:
    26 november, 2020

    Svar till Janne Nilsson:

    Med tanke på dom senaste årens utveckling för vårat OB så tror jag att både Transport och arbetsgivarna tycker att vi ska vara nöjda att vi ens får någon ersättning alls för att vi offrar tid ihop med familj och vänner för att jobba kvällar, nätter, helger, jular, nyår och midsomrar.

    Vi ska helt enkelt vara nöjda och tacksamt buga och bocka för att vi har ett jobb att gå till. Att vi vakter ens ska inkluderas i ett fack där det är väldigt uppenbart att vi vakter och våran situation är extremt lågprioriterad. Trots att vi är den näst största arbetsgruppen inom detta förbund.

  8. Janne Nilsson:
    26 november, 2020

    Ligger en ökning våra rent pinsamma OB-ersättningar i "förhandlingsskålen"?

  9. Jesper Bogentoft:
    22 november, 2020

    Att tro att företagen självmant skulle betala någon form av kompensation för corona tiden är högst osannolikt.
    När betalade branchföretagen senast ut något av egen fri vilja?
    Ta tag i hund avtalen.
    Vi på Sveriges största bevakningsföretag har inte ens ett hund avtal.
    Polisen som är klar med sitt avtal höjde ersättningen för hundförare från 1770 till 3240kr.
    Idag har en hundförare lägre ersättning än 1996. Är det rimligt. Detta hjälps dessutom pga av att hundförare inte ens finns med som lönegrupp. Vi är alla väktare på pappret. Varken mer eller mindre. Detta ger företagen oerhört stor makt när det kommer till våra ersättningar.
    Men som sagt. Securitas har inte ens ett hund avtal. Hur skrämmande är inte det.

  10. Micke:
    21 november, 2020

    Kan vi, som är medlemmar, få se denna kravlista från transport?

Lästips:

Ungas kommande pensioner. Illustration: Mattias Käll

Kommer dagens unga kunna leva på sin pension?

Pensioner. Den transportarbetare som föddes 2001 och började arbeta som 20-åring kan räkna med pension tidigast vid 67 år. Och om det ska bli en hygglig pension måste hen fortsätta jobba till minst 70.

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Väktare, ryggtavla. Foto: Justina Öster

Fusk med streckkoder kan kosta dig jobbet

Bevakning. Efter några uppdagade fall vill Transports bevakningsombudsman Jerker Nilsson stämma i bäcken. Han varnar väktare och annan bevakningspersonal: – Läs av streckkoderna med din handenhet. På plats. Fusk kan kosta dig jobbet.

Lastbilshytt. Bilden som polisen la ut på sociala medier fick snabbt stort genomslag. Foto: Henrik Sjöberg / Polisen

Bilden från polisen visar trend med låglöneåkerier

Åkeri. Trafikpolisen i Stockholm har publicerat en bild på en skitig lastbilshytt och en text om nya sätt att utnyttja låglönechaufförer. Inlägget har fått stor uppmärksamhet på sociala medier. Här är historien bakom.

Ungas kommande pensioner. Illustration: Mattias Käll

Kommer dagens unga kunna leva på sin pension?

Pensioner. Den transportarbetare som föddes 2001 och började arbeta som 20-åring kan räkna med pension tidigast vid 67 år. Och om det ska bli en hygglig pension måste hen fortsätta jobba till minst 70.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.