Close
Northvolts skiss över batterifabriken som är tänkt att tas i drift 2021.
Close

Batterifabriken – huvudbry för facken

Facket. Bygget av den nya stora batterifabriken i Skellefteå blir en utmaning också för LO-facken. – Vi hade ett möte med de andra förbunden. Nästan alla fack blir ju involverade när en liten stad plötsligt får tusentals nya jobb, säger Christer Bengtsson, ombudsman på Transports avdelning i Umeå.

Än så länge liknar Northvolts fabrik mest en grusgrop stor som 100 fotbollsplaner. Men redan 2021 ska produktionen vara i gång, om planerna håller.

Innan dess måste företaget ha rekryterat omkring 3 000 anställda till fabriken och kommunen ha skakat fram bostäder, skolor, dagis och annan service.

Christer Bengtsson konstaterar att ett antal av Transports medlemmar, främst chaufförer, redan är engagerade i anläggningsarbetena. När produktionen väl startat kommer kringjobb med all sannolikhet att skapas för bevakningspersonal, chaufförer, hamnarbetare och många andra yrkesgrupper.

– En stor del av godset är tänkt att gå till hamnen i Skellefteå. Hur det ska rulla dit är oklart, men det lär väl bli lastbil. Man har pratat om självkörande fordon, säger Bengtsson.

Mötet med de andra facken gav fler frågor än svar, betonar han.

– Den stora frågan när vi träffades var vem som ska bygga fabriken. Det är nog bara ett fåtal byggjättar som har den kapacitet som krävs. Andra funderingar rörde vilka underentreprenörer som kommer. Blir det utländsk arbetskraft? Hur kommer arbetsvillkoren att se ut?

– Vi diskuterade möjligheterna att sätta upp en tillfällig fackexpedition vid byggområdet. Ungefär som LO-förbunden gjorde vid bygget av kartongfabriken i Grums.

Avdelningens andra ombudsman, Mikael Danielsson, och det regionala skyddsombudet Magnus Hansson följer också debatten kring Northvolt. De finns en viss oro, noterar de. För att satsningen ska sluta som gruväventyret i Kaunisvaara. Eller att anläggningen ska dränera vård och skola på arbetskraft i Skellefteå. Eller att fabriken påskyndar avfolkningen i Västerbottens inland…

– Batterifabriken är ju ett av de största industriprojekten i Sverige just nu, inflikar Mikael Danielsson.

Den som eventuellt tänker att Västerbotten vann dragkampen om fabriken – tack vare god tillgång på arbetskraft är fel ute. Arbetslösheten i länet är bland de lägsta i Sverige.

Dessutom är batterier bara ett av flera stora projekt som är beslutade i regionen. Skogsjätten SCA har aviserat en utbyggnad, för 7,5 miljarder kronor, i Obbola utanför Umeå. En förlängning av järnvägen norrut, Norrbotniabanan, är klubbad.

– Det blir spännande att följa utvecklingen, summerar Christer Bengtsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportbil, avdelning 18 Hälsingland. Foto: Mikael Humlin

Ta en fika och snacka fackliga frågor

Uppsökeri. – Hallå, vill ni ha en kubb och en festis? Många är stressade, men några chaufförer tar sig ändå tid för lite fackligt snack med Mikael Humlin från Transport på Circle Q-macken i Ljusne. I morgon har du chans att träffa fler transportare från Norrland, Dalarna och Värmland.

Ulf Jarnefjord har en bakgrund i Transport och jobbar med klimatfrågor för Europafacket, Etuc.

”Klimatanpassningen kommer påverka alla”

Klimat. Budskapet från FN:s klimatpanel är glasklart: nu måste utsläppen ner fort. Annars kan vi vänta oss två graders uppvärmning med ödesdigra konsekvenser. I Sverige kommer mer än en tredjedel av klimatutsläppen från transporter.

Malin Persson FFI

Malin Persson

... tidigare vd för Volvo Technology och ny ordförande på Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI).

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.