Bärgarnas nya avtal klart

Bärgarnas löner höjs med sammanlagt 1 827 kronor. Det står klart efter att Transport tecknat ett treårigt avtal med arbetsgivarparten MAF. Det motsvarar en höjning med 7,1 procent.

Senaste bärgningsavtalet löpte ut sista februari i år. Det nya sträcker sig från och med 1 mars 2013 och över sammanlagt 37 månader. Det betyder att den första höjningen ska betalas ut retroaktivt.

Överenskommelsen lägger sig nära Transportavtalet för landets åkerichaufförer, berättar Ulf Persson. Han är centralt ansvarig ombudsman för Bärgningsavtalet på Transport, som tecknats med Motorbranschens Arbetsgivareförbund, MAF.

De nya lönepåslagen sker enligt följande:

• 650 kronor från 1 mars 2013

• 582 kronor från 1 april 2014

• 595 kronor från 1 april 2015.

– Bärgningsavtalet brukar följa Transportavtalet och vi kom överens med arbetsgivarna om att ta upp en diskussion i höst kring säkerheten på väg och månadslön i stället för veckolön, säger Ulf Persson.

Lön per vecka är en gammal skrivning som legat kvar i kollektivavtalet, fast den nu inte är särskilt uppskattad varken bland fack eller arbetsgivare.

– Vi räknar med att ha tagit fram förslag inom bägge områdena inför nästa avtalsrörelse om tre år.

Nöjd med avtalet blir förhandlare aldrig, förklarar Ulf Persson. Han tillägger:

– Men sätter vi oss ner tillsammans med arbetsgivarparten och diskuterar hur vi kan förbättra säkerheten i bärgarnas väldigt utsatta jobb, så tror jag att vi kan komma fram till något riktigt bra.

Persson framhåller att Transport även inom bärgning fick igenom ett förbättrat fackligt inflytande när det gäller inhyrning av personal. Nu kommer bärgningsarbetarna också att omfattas av den särskilda bemanningsbilaga, som förbundet tidigare förhandlat fram för åkerichaufförer, renhållningsarbetare, gummiverkstadsarbetare och taxitelefonister.

Det betyder bland annat att företagen är skyldiga att förhandla med Transports representanter om man vill ta in bemanningsanställda. Särskilt viktigt är detta i de fall då bolaget först sagt upp fast anställda på grund av arbetsbrist och därefter vill anlita bemanningspersonal. Det handlar om att värna om personal med återanställningsrätt.

– Vi har också rätt att få information om genomsnittligt förtjänstläge, genomsnittslönen. Tidigare har företagen ofta sagt att det är en sak som sköts mellan inhyraren och bemanningsföretaget, säger centrala ombudsmannen Magnus Larsson som också deltog i förhandlingarna.

Det genomsnittliga förtjänstläget, GFL, för jämförbara grupper hos inhyrningsföretagen styr hur mycket bemanningspersonalen ska ha i lön. Utan de uppgifterna är det svårt för facket att kontrollera att rätt löner betalas ut.

Centrala arbetsmiljöombudmannen Martin Miljeteig betonar vikten av att säkerheten för bärgningsarbetarna förbättras.

– Vi ser så allvarligt på detta att Transport genomfört ett eget bärgningsprojekt. Resultaten visade på stora risker, inte minst för att hänsynen i trafiken försämrats så radikalt.

– Det är bra att Arbetsmiljöverket nu gått ut med föreläggande om att bärgningsföretag i Uppsala och Stockholms län inte får bärga fordon utan särskilda påkörningsskydd eller påkörningsfordon. De anställda ska också använda varselkläder, påpekar Transports centrala arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Transportarbetaren har tidigare skrivit om skydden, som kallas TMA, Truck Mounted Attenuator och TA, Truck Attenuator. Enligt nya bestämmelser ska de användas på bland annat E4, E20 och E18 inom Stockholms och Uppsala län, med vissa undantag.

Saknas påkörningsskydd krävs i stället att polis eller räddningstjänst stängt av körfälten innan något arbete utförs. Allt för att skydda vägarbetarna i en hård trafikmiljö.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".