Bärgningsarbete på väg.
Close
Säkerhetskraven vid bärgningsarbete blir olika beroende på var i landet arbetet sker.
Close

Bärgare lever farligare när Arbetsmiljöverket byter spår

Arbetsmiljöverket gör en kovändning när det handlar om säkerheten för bilbärgare och däckjourer. Den nya huvudlinjen är att landets hundratals företag själva ska riskbedöma jobben ute på vägarna. – Det här skadar verkets trovärdighet, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Bärgnings- och däckjobb ute i trafiken har länge varit ett riskabelt jobb – ett jobb som blivit ännu farligare i takt med ökat mobil- och gps-knappande bland bilförare.

För fem år började Arbetsmiljöverket med ett nytt angreppssätt i Stockholmsregionen. Först ut var bärgarna.

I stället för att företagen själva fick ansvara för riskbedömning och eventuella säkerhetsåtgärder skickade inspektörerna systematiskt ut underrättelser till alla berörda bolag. Breven följdes upp med vitesbeslut som innehöll strikta krav på skydd vid bärgningsarbete på alla riskklassade vägar.

Den viktigaste åtgärden är att jobbet inte får utföras utan så kallad TMA-bil – ett fordon med ”krockkudde” bakpå.

Arbetsmiljöverket utvidgade satsningen. Region mitt – med Örebro och Västerås – hakade på och samma krav kom också att riktas mot däckfirmor som rycker ut till haverister.

Men i somras kom de första signalerna om att verket tänkte backa och återgå till ett mer traditionellt arbetssätt där ansvaret för arbetsmiljön ligger på arbetsgivarna. Transports ombudsman Martin Miljeteig var en av många som reagerade:

– Vi blev oroliga. Våra bärgare utsätts i princip dagligen för tillbud och incidenter. Det finns många småföretag som varken har tillräcklig kunskap eller intresse för arbetsmiljöfrågor.

– Branschen har länge efterlyst föreskrifter och lika spelregler för alla, så att dålig arbetsmiljö inte fortsätter vara ett konkurrensmedel. Varför slår verket plötsligt till bromsarna?

Under 2015 tillsatte verket en arbetsgrupp som skulle se över tillsynen vid ”servicearbete på väg”, där bärgning ingår. Kruxet var att inspektörerna i Syd- och Västsverige inte gillar arbetssättet som införts i Stockholm.

Under hösten har frågan utretts och i både bärgarledet och i Transport har man väntat på besked.

Nu har Arbetsmiljöverket satt ner foten. Det skedde dagarna före jul. Beskedet, som ännu inte gått ut till berörda parter, innebär:

  • Verkets nya huvudinriktning är att arbetsgivarna ska göra riskbedömningar, enligt kraven i arbetsmiljölagen.
  • Fast insatsen i Stockholm och region mitt (Örebro och Västerås) lever vidare ett tag till. Redan fattade beslut och förbud fortsätter gälla, med uttalat krav på TMA-bil. I de fall underrättelser redan gått ut till nya företag, kommer inspektörerna att följa upp med beslut med påkopplade viten.

Ändå återstår många frågetecken. Vad händer om nya däck- eller bärgningsföretag etablerar sig i Stockholm eller Örebro? Vad gör verket om ett bolag överklagar förbudet, med hänvisning till att reglerna blir olika i olika delar av landet?

Anneli Lundh är chef i Arbetsmiljöverkets region Öst. Hon säger:

– Vi fullföljer den påbörjade insatsen, men framöver kommer vi inte att agera som vi gjort med underrättelser och beslut. Om någon överklagar får ärendet gå den vanliga vägen till förvaltningsdomstol.

Flera av Transports regionala skyddsombud är djupt besvikna över att Arbetsmiljöverket överger en linje som radikalt förbättrat säkerheten vid arbete utmed vägarna.

Richard Elvin är vd på Örebrobärgarna, en av Assistancekårens entreprenörer. Han fick tidigt vitesbeslut på sig från Arbetsmiljöverket och valde att skaffa egna TMA-fordon för att kunna leva upp till kraven.

– Det ska bli väldigt intressant att följa utvecklingen. Tills vidare tycks det alltså som om företagen här i länen har samma spelregler en tid framåt.

– I början var vi skeptiska till Arbetsmiljöverkets hårda linje, men i dag vill ingen av mina anställda jobba utan TMA-skydd. Man ska komma ihåg att TMA skyddar såväl bärgarna som folk i det havererade fordonet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".