Bärbara farthinder räddar livhanken på bärgarna

När en bilist brakade rätt genom skyddsutrustningen, så att bitarna flög på E 18, fick bärgaren Janne Wikman nog. Han gick till chefen och krävde åtgärder. Det gav resultat: Sedan ett par månader har Assistancekåren i Gävle bärbara farthinder i alla sina bilar.

– Jag är det första skyddsombudet inom bärgningskåren i Sverige, som lyckats fixa fram portabla farthinder att lägga ut när vi åker på uppdrag till de farligaste vägavsnitten. Brandmännen använder sig av dem, så varför ska inte vi också göra det, undrar Janne Wikman retoriskt.

Han återvänder till den där oktoberdagen, i år, på den dubbelfiliga motorvägen. För att kunna bärga en bil som fått motorstop hade Janne fält upp ett skyddstält, märkt ”bärgning olycka”, och satt upp blinkande varningsbloss. Första bilisten som kom väjde för tältet, men körde rätt över bägge varningsblossen.

– Bitarna flög all världens väg! Det kokade inom mig när föraren bara körde vidare, som om inget hänt, utbrister Janne.

En tidigare anställd på bärgningsfirman hade blivit påkörd och fått knäet sönderslaget.

– Då körde en lastbil åt sidan för bärgaren, men inte taxin som kom efter. Den klippte honom. Jag vet inte hur många operationer jobbarkompisen genomgått efter det. Han kan gå, men knäet ser ut som en handboll.

– Taxichaffisen skyllde på snörök och klarade sig utan straff, men nog hade han kunnat släppa på gasen i alla fall, resonerar Janne.

Som skyddsombud har han, enligt arbetsmiljölagen, rätt att stoppa arbete som innebär ”omedelbar och allvarlig fara för arbetstagares liv eller hälsa”.

Måttet var rågat för Janne. Han åkte till kontoret i Gävle och skrev en incidentrapport plus en så kallad 6, 6a-anmälan till sin arbetsgivare. I den begärde han att chefen skulle köpa in bärbara farthinder och gav honom en frist på tre dagar att svara och agera. Fick Janne inte gehör skulle han ”lägga ett skyddsstopp”, det vill säga stoppa allt bärgningsarbete utmed alla vägar med vajerräcke och på platser utan vägren.

– Det behövdes aldrig. På en dag hade chefen beställt fyra kompletta portabla farthinder som vi har med oss i bärgningsbilarna nu.

För säkerhets skull ringde Janne Trafikverket och kollade att det inte fanns något ”byråkratiskt” hinder för de bärbara hindren:

–  Lägg ut dem bara, sa han jag pratade med. Något skriftligt behövdes inte.

Janne var beredd på att förarna kunde uppfatta vägbulorna som ett sätt att jävlas, men struntade i eventuella tutningar och glåpord.

– Vi vill ju bara som alla andra åka hem efter avslutat skift med livet i behåll.

Han testade farthindren på E4:n norr om Gävle, för första gången. Kollegorna har inte gjort det än, men Janne tycker att de fungerar bra.

– Den första bilen varken hörde eller såg, så det bara small. Han blev nog rädd, men fortsatte ändå rakt fram. Sedan kom en lastbil. Den bara smög över bulan och de som körde efter var tvungna att göra likadant. Det var riktigt skönt och lugnt att vara ute och jobba den dagen!

– Mest saktar nog förarna in för att de är rädda om sina egna grejer, men det spelar ju ingen roll, bara farthindren har effekt. Vi sätter upp bloss och varningstält i det vägfält vi jobbar i och vägbulorna på den fria vägbanan, så att bilarna inte ska svischa förbi, förklarar Janne.

På vintern, när det är snö ute, fungerar inte hindren. Trafikanterna har svårt att se dem. Då är det fortsättningsvis bärgningsbilen, trianglar, strålkastar- och varningsljus, som gäller som skydd. Janne säger:

– Vi försöker på alla vis få stopp på trafiken medan vi jobbar. Men det finns alltid någon som ska utmärka sig och ta sig igenom minsta glipa. Bilisterna är farliga, men det finns många rötägg bland lastbilschaufförerna också. Alla har bråttom och tider att passa, men för den skull kan man väl visa lite hänsyn?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.