Bäddat för strid med ny sophämtare i Stockholm

Nu är det klart vilka som ska sköta soptömningen i Stockholm stad: Reno Norden stannar kvar, Liselotte Lööf åker ut. Suez, alltså gamla Sita, kommer in. Men vilket lönesystem ska gälla? Sopgubbarna är redo för strid.

När soptömningen i Stockholm stad skulle upphandlas på nytt la sig sopgubbarna i. De kontaktade alla anbudsgivare och talade om hur deras lönesystem ser ut – och att de kräver att få behålla det.

De som i dag jobbar för Reno Norden och Liselotte Lööf får lön utifrån ett så kallat poängsystem. I korthet går det ut på att det område man jobbar i motsvarar ett antal poäng och när man är klar får man gå hem. Den som däremot är tidavlönad får inte gå från jobbet före ett visst klockslag.

– Sopgubbarna vill ha det de alltid har haft, och det är poänglönesystemet, säger Christer Norfall som är miljöombudsman på Transports Stockholmsavdelning. Det blir mer och mer sopor vilket innebär att de får slita hårdare hela tiden. Då vill de inte ha ett tidlönesystem eftersom det innebär att arbetsgivaren kan lägga på hur mycket jobb som helst inom ramen för samma lön.

På Suez, som alltså kommer att bli det nya företaget på Stockholms gator, gäller tidlön. En ”spännande nöt att knäcka”, säger Christer Norfall.

– Miljösektionens gubbar är beredda att ta strid för lönesystemet, men även andra saker av ren solidaritet. Tänker till exempel Suez ta över alla gubbar eller bara några? Blir det inte alla, ja då kommer ingen. Tar de in på tillsvidareanställning? Blir det provanställning för alla, ja då kommer ingen. Så har man gjort tidigare så det är ett möjligt scenario nu med.

Den som tar strid mot sopgubbar har en svår match framför sig, säger Christer Norfall. De sitter på miljontals nycklar som de inte har någon plikt att rapportera var någonstans de passar.

– Det blir mycket mer spännande än avtalsrörelsen, säger han. Det här är ju realpolitik, big time.

Tommy Stenqvist, Transports förhandlingsombud på Reno Norden, är glad att företaget fick behålla uppdraget. Men han räknar med att den nya upphandlingen kommer att leda till strid.

– Varför ska vi vika ner oss? säger han. Nä, hur det kommer att se ut nu är inget man ser fram emot. Jag anar en stor strid framöver, så mycket är säkert. Det enda vi vet om Suez är att de går på månadslön i dag och förmodligen är det också det de har lagt anbud på.

Peter Ekholm, vd på Reno Norden, poängterar att det ännu återstår ett par dagars möjlighet att överklaga tilldelningsbeslutet. Innan dess är inget hundra procent klart. Men förutsatt att Reno Norden fortsätter att hämta sopor har åtminstone företagets gubbar ingen anledning att känna oro, säger han.

– Vi har inte tänkt använda oss av något annat än poänglönesystem i framtiden, säger han. Vad de andra bolagen gör kan vi inte ta ansvar för.

Den som vill överklaga tilldelningsbeslutet har till och med måndag den 25 april på sig.

Det nya avtalet börjar gälla den 1 april 2017.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".